Basisschool; voor zomer starten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pinkflower, 30 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmaikel24

kimmaikel24 Fanatiek lid

22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Mijn zoontje is van mei
    En is vorig jaar in april begonnen met wennen.
    Vanaf de dag dat hij 4 werd stopte ook het Kdv , dus zou dit even goed navragen.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Wij hebben onze oudste van eind juni destijds na de zomer laten starten. De laatste weken op school zijn de klassen groot, druk, veel kindjes zijn moe en toe aan vakantie. Sommige uit groep 2 zijn toe aan extra uitdagingen van groep 3. Heftige periode voor veel kindjes. Wij hebben destijds het kdv door kunnen laten lopen in de zomervakantie. En na de vakantie ging hij direct naar school en naar de NSO. Dat ging allemaal zonder problemen.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik zal er aan toevoegen dat wij in een hele kinderrijke wijk wonen, en er aan het begin van het jaar zo’n 20 kindjes in 1 klas van groep 1/2 starten en eind van het jaar is dit tot zo’n 28-30 kinderen opgelopen. Afgelopen jaar was het aan het eind echt een hele drukke klas.
    Als de klassen kleiner blijven is het wel fijn misschien om te starten.
    Vraag het vooral aan de juf, zei ziet hoe de klas is, en weet of het misschien fijn is of juist niet om nog te starten.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn kinderen zijn beide zomerkindjes. Mijn dochter is na de zomervakantie begonnen, dat ging prima.
    Mijn zoon leek aan school toe volgens de psz enzo. Die hebben we ervoor laten wennen. Nou, als ik het over kon doen, zou ik daar nooit meer voor kiezen.
    Die laatste periode zijn de kleuterklassen op zijn grootst, het leeftijdsverschil is ook op zijn grootst met langkleuteraars en zittenblijvers en het is gewoon een drukke en onrustige periode. Veel kleuters zijn gewoon tegen het einde van het jaar een beetje op en hun gedrag wordt er daardoor niet leuker op.

5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Onze dochter is gaan wennen in december (over drukke maand gesproken) en direct na de kerstvakantie gestart (ze is geboren 21-12).

Het wennen gebeurt voor de verjaardag, dus al zeker 2 maanden voor bij jullie de zomervakantie start, onze dochter was al heel snel gewend en voor haar zou ik het echt gedaan hebben!
    Ik had het overigens van te voren niet zo goed kunnen inschatten (ze moest bij het afscheid op kdv nog best geregeld huilen) maar met 1 week was ze er doorheen en ze heeft het leuk!

Kijk naar je eigen kind, praat er eens over met de juffen van het kdv die haar kennen. (op het kdv vinden ze soms ook geen aansluiting meer omdat ze simpelweg de oudsten zijn)

Mijn voorkeur zou wel zijn: gewoon starten met 4 jaar!

En de klassen zijn hier altijd wel groot (tussen de 25-30). Zo'n beetje de helft van de kindjes die ze nu al kent, blijft.

Maar wat je ook kiest, niets is fout!

6. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    De klassen zijn groot; 25-30 kinderen.
    Hier op school starten ze zo'n 3 weken voor de 4e verjaardag met een paar wenmomenten.
    Bedankt voor jullie ervaringen.

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Wij gaan het niet doen. Onze dochter word begin december 4, en we laten haar pas na de kerstvakantie starten, zo'n 6 weken na haar verjaardag.

Het KDV loopt bij ons gewoon door als ze 4 zijn. Zolang het kind nog niet naar school gaat mag het naar het kdv.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kijk, dát vind ik nou logisch, want tenslotte is de leerplicht pas vanaf 5 jaar en wat moet je anders met je kind als ie op zn 4e al moet stoppen bij het KDV?
    Niet dat het heel veel gebeurd dat kinderen na hun 4e thuis gehouden worden, maar het zal maar net aan de orde zijn door wat voor reden dan ook...

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik dacht eigenlijk dat dit standaard was. Het lijkt mij toch ook heel logisch dat niet ieder kind meteen de dag na z'n 4e verjaardag naar school gaat? Onze dochter zou in principe tot aan de kerstvakantie (iets van 3-4 weken na haar 4e verjaardag) naar het kdv gaan, dan 2 weken thuis tijdens de kerstvakantie (kdv is dicht tussen kerst & nieuwjaar) en vanaf januari naar school. Ik zou het echt niet willen dat ze de 3-4 weken tussen haar verjaardag en de kerstvakantie nog met school&bso zou moeten starten. Nu zouden wij ook makkelijk vrij kunnen nemen als ze van het kdv zou moeten, maar niet iedere ouder heeft die luxe.

Nu gaan we heel november op reis, dus veranderen de plannen iets. Ze neemt voor de reis afscheid op het KDV, en ben ik na de reis extra thuis op de dagen dat ze anders naar de opvang had gemoeten Anders betalen we straks 5 weken voor nop het KDV als we op reis zijn, en dat vinden we zonde van t geld.

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn zoontje wordt 8 juni 4 en heeft ook nog 6 weken tot de zomervakantie. Hij kan beginnen in een instroomklasje. Daar zitten nu 12 kinderen en die kinderen worden na de vakantie met elkaar de nieuwe groep 1, zijn juf blijft ook dezelfde (is althans de insteek, je weet nooit wat er gebeurd). Onze zoon gaat wel starten met zijn verjaardag maar ik denk niet fulltime. Als hij het echt heel leuk vind dan is 5 dagen prima maar anders hou ik het op 3 of 4 dagen.

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat slim zeg!!

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Onze oudste was ook 6 weken voor de zomer 4 geworden destijds. Zij is toen wel begonnen want ze wilde heel graag. En ze kwam in een 1-2 combinatie die na de vakantie hetzelfde zou zijn (op de kinderen na die na groep 3 gingen natuurlijk) en dezelfde juffen. Dus was het juist een mooie wenperiode. Ze is de eerste weken ook niet meteen hele dagen gegaan, maar rustig opgebouwd. Toen kon ze na de zomer gewoon fulltime beginnen in groep 1.

Het verschilt denk ik per kind en per school en per situatie wat je het beste kunt doen. Kijk gewoon goed naar je kind. Het komt niet op een paar weken aan. Voor sommige kinderen zijn die paar weken juist fijn om al naar school te gaan, voor een ander kind kan het beter zijn na de vakantie te beginnen.

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn dochter word 4 op de dag dat de scholen weer beginnen na de zomervakantie.
    Het kdv stopt ook gelijk op die dag.
    Ben benieuwd of het de bedoeling is dat ze komt wennen voor de zomervakantie.

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou aankaarten of dat wennen niet na de zomervakantie kan.
    Lijkt mij best verwarrend voor je meisje als ze na dat wennen weer een maand of 1,5- 2 naar "d'r ouwe cluppie" op het KDV moet, om vervolgens na de zomervakantie pats boem meteen in haar nieuwe klas/omgeving te starten.

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

De omgeving is gelukkig niet nieuw.
    Het kdv zit in een algemeen gebouw met 2 basisscholen.
    Ze ziet vanuit de gang letterlijk de klas waar ze komt als ze 4 is :).
    Dat scheelt wel.
    Krijg als het goed is binnenkort de brief en dan ga ik even overleggen wat handig is.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ging ze wennen voor de zomer, paar dagen voor het eind van de vakantie werd ze 4. Ze vond het super leuk!

17. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    De middelste is van 11juli dus die is gewoon na de vakantie gestart.
    De jongste wordt 4juni 4 en gaat vanaf 11juni naar groep 1. Voor zijn verjaardag mag hij al gaan wennen. De groep 1 waar hij in komt is een groep met kinderen die vanaf maart zijn ingestroomd en dus allemaal na de vakantie in groep1 blijven. Ze houden dan waarschijnlijk ook dezelfde juf.
    Yoshua is er ook echt aan toe. Met een broer van 8 en een zus van 11 ziet hij teveel dingen die hij ook wil. Ook wil hij net als broer en zus echt naar school.

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    O ja dat kan ook nog :p
    Scheelt idd.

Deel Deze Pagina