Hoi allemaal, ik heb een dochtertje die in mei 2 jaar wordt en ik wil in huis iets met hoeken/thematafels doen. Helaas heb ik in de huiskamer geen zeeën van ruimte (het liefst zou ik de kamer willen inrichten als een kleuterklas, hihi), maar het moet me wel gaan lukken om een paar kleine hoekjes te creëren. Boven wil ik een gezellig leeshoekje gaan maken (met een grote zitzak, kussentjes en iets van een klamboe waar we dan onder kunnen zitten). De andere 'hoekjes' wil ik beneden in de huiskamer maken, een aparte speelkamer vind ik niet gezellig. Nu heb ik al wat dingen verzonnen voor als ze wat ouder is. Eén plekje zal dan opgevuld worden met een keukentje. Een winkeltje met zelfgemaakte spulletjes lijkt me erg leuk en ik zou ook graag een seizoenstafel willen hebben, die dus vier keer per jaar verandert. Ik word al helemaal enthousiast van wat ik allemaal met haar kan gaan doen, maar ze is nu eigenlijk nog iets te jong voor de dingen die ik in m'n hoofd heb en ik zoek eigenlijk naar ideeën voor nu. Voor een meisje van rond de 2 jaar dus. Ik doe wel activiteiten met haar (tekeningen maken, kleurplaten kleuren, vingerverven op canvasdoek, voorlezen, stoepkrijten, e.d.), maar dat zijn allemaal losse dingen en ik zou dus echt een speciaal themahoekje of -tafeltje voor haar willen maken. Iemand die ook zoiets doet? Of iemand die me een beetje op gang kan helpen? Ik hoop van jullie te horen.
op zich kan ze ook al wel knutselen toch? Al hebben wij hier het tafeltje gewoon zonder thema in de kamer staan.. Meestal ligt er een doos mozaiek op (peutermozaiek dus) en dr doos kleurtjes en 3 potjes klei. Afhankelijk van wat ze wil doen kan dat aan dat tafeltje. Wij willen graag een dergelijk hoekje onder de trap maken. Dat kan op zich prima.. behalve dat ik het wat ongezellig vind dat ze dan in de gang zit Maar vooralsnog staat de kattenbak er nog even en dat is natuurlijk geen combinatie met kinderspeelplekje En in onze keuken heeft ze een eigen keukentje met alles erop en er aan staan. Gewoon in een hoekje ook.. vlakbij waar ik zelf kook.. maar net ver genoeg om niet in de weg te zitten Die staat er sinds ze 2 is.. en vermaakt ze zich echt elke dag nog mee. Al sleept ze door de dag heen ook vaak alles mee naar de kamer want daar liggen de babies.. en zitten papa en mama En tja.. die moeten allemaal eten natuurlijk Oh en als je "voor een keer" wat grappigs buiten het hoekje wil doen... hier ging Anne helemaal los toen we handen om gingen trekken... (en voeten daarna dus) Ik heb weken lang continu handen/voeten getekend, zien worden getekend. Na een tijdje kon je geen stuk papier zonder hand/voet of iets dergelijks erop vinden
Hoi Saskia, Heel erg bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met knutselen? Echt iets maken van papier en lijm enzo? Veel verder dan de dingen die ik heb opgenoemd, kom ik eigenlijk niet. Maar misschien moet ik het gewoon uitproberen... Mijn dochter heeft ook haar eigen tafeltje, maar als we dingen doen, zitten we eigenlijk gewoon aan de keukentafel. Maar nou lijkt het me zo leuk om op bepaalde momenten aan een bepaald thema te gaan werken. Maar daar is nu nog wel erg jong voor, dat is misschien over een jaar leuker, dan kan ze zelf ook meedenken over allerlei dingen. Haha, dat laatste ga ik dan ook een keertje doen, handen en voeten omtrekken. Ik ben benieuwd wat mijn dochter ervan vindt.
Nouja.. hier vooral met papier en kleurtjes en van die foamstickers als ik er niet zelf direct bij ben Als ik er wel bij ben hebben we ook een peuterschaar (uit het "hoe leer ik knippen setje"), lijm, prikblok en plakdingen enzo..
Ik wilde even zeggen dat ik helemaal vrolijk word van jouw enthousiasme!! Heerlijk hè zo'n klein peuterdametje?! Hier vanaf 2 jr al een keukentje, dat was gelijk een schot in de roos... Kan al wel op die leeftijd... Thema's... Pasen komt er aan straks... En lente is ook leuk, over dieren die kleintjes krijgen en dan als uitstapje naar de kinderboerderij! Heb je al eens koekjes gebakken etc? Of helpen met pizza beleggen... Smaakt extra lekker als je zelf mag helpen! Ook is een klein moestuintje zo leuk om aan te leggen. Aardbeienplantje, tomaatjes... Vindt ze vast prachtig! Ben benieuwd naar andere ideeën!
Jaaaa, leuke ideetjes! Volgens mij onderschat ik mijn kind. Koekjes bakken zal inderdaad wel al superleuk zijn. Ze snapt vast wel al dat ze die dan zelf heeft gemaakt. Want ze wijst ook constant naar de tekeningen van haar die nu aan de muur hangen en zegt dan haar naam en 'mooi', haha. Moestuintje is inderdaad ook superleuk, maar daar is ze nog wel te jong voor, denk ik, omdat er erg veel tijd zit tussen het zaaien en dan uiteindelijk de plantjes. Nou, ik ga ook nog even verder nadenken over hoe ik het wil gaan doen. Misschien straks eerst inderdaad eens beginnen met een lentetafel.
ik zoek als eerste kleurplaten en knutselwerkjes in "het thema" en versier daar de boel mee. Zelf heb ik 2 grote vazen in het raam staan en doe daar ook altijd wat mee en meisje mag met de aankleding van het huis helpen. Binnenkort gaan we ook samen een paastak versieren.
mja ik weet niet of je dr direct onderschat.. maar sommige dingen komen gewoon niet zo in je op of je denkt toch.. "hmm misschien wat klein voor".. maar dat weet je pas echt als je het probeert hier zijn koken en tuinieren inderdaad al geliefd sinds ze amper kan lopen.. vroeger zat ze in de kinderstoel bij de aanrecht... nu staat ze op een krukje en paprika plukken uit de tuin voor het avondeten blijft leuk al heeft ze vorige keer alle blaadjes van de paprika geplukt om muntthee te maken... *oops* dat soort dingen gebeuren helaas.. maarja ze is nog klein
Een vriendin van mij heeft als thematafel zo'n theetafel aangeschaft. Die vult ze per seizoen met spulletjes. Ook handig dat 'ie afgesloten kan worden.
Leuk dat je zo enthousiast bent zeg! Hier ook een eigen stukje tuin voor ons meisje. Dit jaar gaan we beginnen. Voor haar verjaardag ga ik een eigen tuinsetje vragen. Ze kan dan lekker een beetje aanrommelen. Dit jaar een beetje kant en klare dingetjes kopen nog maar. Een tomatenplantje, een aardbeienplant, dat soort dingen! Druiven hebben we al in de tuin groeien en appels, dus dat is volop leuk allemaal. Als je echt een themahoek wilt hebben dan denk ik aan als je bijvoorbeeld het thema herfst neemt: leuk versieren met paddenstoeltjes, blaadjes, enz. Met je kindje kan je erg leuk in het thema knutselen. -Knip bijvoorbeeld zelf een witte steel en een rode hoed en laat je kleintje de witte stippen met vingerverf maken. -een hompje klei en daar allemaal cocktailprikkers in laten steken (voordoen en goed kijken hoe je kleintje dit oppikt, er altijd bij blijven, het moet wel veilig zijn) zodat het een egeltje wordt. -een eekhoorn tekenen en stukjes papier uitknippen (of als je kleintje dit al kan: laten scheuren) en samen opplakken. -ga zo maar door. Er zijn genoeg sites waar je tips kunt vinden. Misschien zijn veel dingen nog te moeilijk, maar veel dingen zou je wel kunnen doen als je ze net iets versimpelt. Verder: gewoon dingen uitproberen en veel plezier hebben.
Nouja.. je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil he hier heeft afgelopen herfst ook een grote paddenstoel op tafel geprijkt (weken ook trouwens!) en denneappels zoeken kan altijd.. kastanjepoppetjes is misschien wel moeilijk... maar het bakje kastanjes dat boven staat is nog steeds wel gewillig speelgoed (alleen niet zoals ik in gedachten had.. ) En met een beetje hulp kunnen ze echt veel hoor
Wat leuk dat jullie allemaal reageren, zo kom je wel tot leuke ideeën! Tulip: Dat van die vazen is ook wel erg leuk. Elk seizoen kun je er weer iets anders mee. Ik denk dat ik ook zoiets ga doen, maar dan liever wel met plastic vazen. Saskia: Ik laat haar inderdaad wel af en toe een beetje meehelpen met koken, dan zet ik de kinderstoel bij mij in de keuken en mag zij sausjes roeren enzo. En als ik in de tuin werk, plukt ze ook het onkruid voor me, da's ook wel leuk. Ze wil me steeds helpen met vegen, maar het lukt haar niet, ook niet met haar eigen kleine vegertje. Haha, en hoe smaakte de paprikathee? Eva1983, een theetafel klinkt leuk, maar ik heb geen idee wat het is. Als ik google zie ik wel tafeltjes die ik niet mooi vind, maar die kunnen niet afgesloten worden. Dus je bedoelt waarschijnlijk toch iets anders... Banjabes: Ik zie dat jouw dochtertje even oud is als de mijne. Het tuinieren komt er straks natuurlijk weer aan, dus ik denk dat ik ook maar een tuinsetje voor haar verjaardag ga vragen (en anders zelf kopen). Dan kan ze inderdaad gewoon een beetje aanrommelen als ik ook bezig ben in de tuin. Bedankt voor jouw leuke knutselideetjes, ik krijg echt zin om ermee aan de slag te gaan. Saskia78: Ja klopt, je kunt al heel snel iets moois maken zonder dat je er heel veel moeite voor hoeft te doen. Hier hebben inderdaad ook allemaal herfstspullen in huis gestaan, maar daar heb ik mijn dochter verder niet echt in betrokken. Vanaf nu wil ik dat wel gaan doen.
Ook leuk: een verteltafel maken. Aan de hand van een prentenboek daar allerlei spulletjes bij zoeken, zodat ze het boek 'na kan spelen'. Heel leuk!
@ Marjannn: ben zelf ook even gaan googlen en kwam erachter dat ik theekastje had moeten zeggen. Zo 1 bedoel ik, likje verf geven en leuk vullen met themaspulletjes! Ik zal eens aan mijn vriendin vragen of ik die van haar mag showen op het forum hier.
Oh ja oke, zoiets dus. Ja, zoiets is best handig. Dan kun je het tafeltje mooi aankleden en bovenop wat leuke (zelfgemaakte) spulletjes in het thema zetten. En de andere dingen in dat thema kunnen dan gewoon onderin.