Het kan nóg gekker... Op sommige scholen in sommige regio's ben je met je baby van 4 maanden al te laat (echt gebeurd!) Daar moet je blijkbaar na je positieve zwangerschapstest niet alleen kraamzorg en kdv maar ook meteen basisscholen aanschrijven... Het ligt wel echt aan de regio waar je woont. Of misschien staat een bepaalde school in de buurt heel goed aangeschreven of heeft een aparte onderwijsvisie, waardoor die extra populair is. Zo vroeg mogelijk en op meerdere scholen inschrijven is op sommige plaatsen echt noodzakelijk, wil je niet te laat voor zijn voor je voorkeurskeuze. Dat wordt pas later duidelijk ja, als je kind 3 is is het nog steeds niet altijd even makkelijk om te zien wat voor soort school bij hem/haar/jullie gezin zou passen. Maar dan beter keus uit alle scholen die in aanmerking komen dan dat je ergens niet meer terecht kunt omdat je een paar jaar eerder geen formuliertje hebt ingevuld. En inderdaad netjes afmelden als een school het niet gaat worden.
Hier kregen we met 6 maanden bericht van de gemeente dat we dochterlief konden gaan inschrijven op school. Daar waren we natuurlijk nog helemaal niet mee bezig, heb het boekje weggelegd en er weer naar gekeken toen ze 1 was. Gevolg daarvan is dat leuke scholen in de buurt of al een inschrijfstop hadden voor haar lesjaar, of een oneindig lange wachtlijst. We hebben dr toen maar ingeschreven bij twee scholen, een katholieke en een montessorischool (voornamelijk omdat onze voorkeur uitgaat naar montessori, maar ik nu nog niet kan beoordelen of dit bij haar aansluit) we staan dus op twee wachtlijsten en hopen maar dat we op een van de twee een plekje krijgen.. Vindt het trouwens wel slecht hoor, dat het zo werkt hier. Mensen schrijven hier hun kinderen vanaf de geboorte maar op zoveel mogelijk scholen in omdat ze bang zijn geen plek te hebben en (begrijpelijk) nog geen definitieve keuze kunnen maken. Nu staan er overal enorme wachtlijsten en niemand die weet wat daarvan straks in rook opgaat of enig overzicht heeft wat daarvan straks geplaatst kan worden. Wordt dus nog spannend .. Hoop dat je desondanks een plekje kan bemachtigen op de school naar je keuze! Succes!
Wij hebben onze zoon ingeschreven toen hij 10 maanden was en hij was de laatste van dat schooljaar. Alle anderen zouden op een wachtlijst komen. Tijdens de rondleiding kregen we ook te horen dat we binnen een week moesten beslissen. Gelukkig is het een hele leuke school en gaan zowel mijn zoon als dochter met veel plezier heen.
Pffff hier schrik ik wel van!dan zou ik ontzettend laat zijn al!ik hoop zo dat de school van mijn keuze voor dat jaar nog plek heeft...ik zal het morgen wel horen aan de telefoon want mochten ze geen plek meer hebben, dan hoef ik al niet meer langs...er zijn hier in de gemeente veel scholen ook scholen die erg groeien.veel nieuwe gebouwen onlangs.dus ik heb hoop dat het wel gaat lukken! Ik heb niets van de gemeente gekregen...dus zal logischerwijs wel meevallen! Ik zat ook te denken aan montessori maar ik vind dat ze daar weinig aan cultuur en creatieve vakken doen.
Hier kreeg ik inderdaad een brief en foldertje van de gemeente rond de 2e verjaardag. Maar echte populaire scholen zaten toen al vol en dan zou ze op een wachtlijst komen. Ze gaat naar de peuterspeelzaal van de vrije school en wij hebben er dus voor gekozen haar ook daar in te schrijven voor de basisschool.
Net gebeld naar keuze 1!ik heb een afspraak op vrijdag! Het beleid is hier dat eerst de kinderen in de directe omgeving geplaatst worden en dan wordt gekeken naar de kinderen iets verder van de school.ik woon net niet in de directe omgeving snik snik...maar er is nog genoeg plaats tot nu toe.als ik mij vrijdag inschrijf dan kom ik op de lijst en hoor ik tegen de zomer of m'n zoontje geplaatst kan worden. Mijn probleem is dat er maar twee scholen zijn die in de buurt zijn en ook niet eens zo heel veel dichterbij en daar wil ik m'n kind absoluut niet naartoe laten gaan...maar ik heb vertrouwen dat deze school gaat lukken!nu ga ik bellen naar de montessori school.en nog naar een andere school...ik mag me dus voor andere scholen inschrijven en dan tegen de zomer een definitieve keuze maken. De directrice was super aardig!heel fijn gesprek!
Ben weer blij want heb nog een afspraak met een buurtschool.ik wil nl een goed beeld krijgen! Ik wacht het gesprek vrijdag af bij school nummer 1.daar ga ik m'n zoontje aanmelden en wacht af of ik tegen de zomer bericht krijg dat er genoeg plek is voor hem.mij lijkt dit de beste keuze omdat ze daar heel zelfstandig werken, bijna montessoriaans maar wel iets strakker.en ze hebben theaterlessen in groep 5 tot groep 8.dat vind ik belangrijk als dramadocent haha!verder doen ze heel veel aan creatieve vakken.maar het is wel n beetje zogenaamde "witte" school.en protestants christelijk.maar dat is geen probleem voor me. De montessori school is openbaar en ik ga naar de opendag in maart.ik mag er overigens elke ochtend gewoon binnenlopen om te kijken en met leraren te spreken!ik heb daar zelf op de kleuterschool gezeten vroeger.ik neig naar deze school als de andere school geen plek heeft.maar de montessori school heeft altijd genoeg plek! Toch ga ik nog kijken naar andere scholen om een goed beeld te krijgen. Dank voor jullie reacties!
pffff ik vind het best heftig: wil ik veel structuur, of juist meer zelfstandigheid zoals bij montessori...heb nu drie afspraken staan en van een school wacht ik op reactie wanneer ik kan komen kijken. Mijn zoontje kan gelukkig iig terecht op een van de scholen van mijn keuze.elke school heeft weer iets anders wat me aantrekt!maar goed, ik sta niet enorm onder druk dat is al fijn. Een Grote beslissing ja en ik ben alleenstaande moeder dus moet alleen beslissen...geeft niet, want ik zit zelf in 't onderwijs dus heb er wel een beetje kijk op, maar ja, veranderen van school is niet makkelijk!dus het is redelijk definitief!
Zoooo blij en opgelucht! heb nu al vier afspraken/opendagen met scholen naar keuze en vandaag de laatste afspraak.Die school is redelijk in de buurt en openbaar.Een erg leuke school lijkt me en goede manier van zefstandig werken en toch controle.ook creatief en het belangrijkst: ze hebben geen wachtlijst en ik ben gewoon optijd!!!! Nu kan ik op drie scholen inschrijven en van twee weet ik zeker dat we een plekje hebben en de school van eerste keuze wachten we op plaatsing komende zomer.Als dat niet doorgaat ga ik een keuze maken of montessori of de openbare daar niet ver vandaan...zo fijn fijn fijn!
Waar wonen jullie allemaal zeg? Wij wonen in een vrij dicht bewolkte dorp/stad in Brabant, en ik hoor van alle omringende gemeenten dat het geboorteaantallen zo sterk dalen de laatste tijd dat de basisscholen steeds leger worden. Mijn kinderen zijn dus al 3,5 en we gaan ze pas volgende week inschrijven, hebben dan ook een gesprek op school. Als deze niet bevalt kan ik nog steeds kiezen uit alle andere scholen in de gemeente als ik wil, want geen één school is 'vol'.
hmmm mja hier staat 1 school op het punt gesloten te worden... veel ouders stappen dus over naar onze school. in 3 jaar tijd zijn ze dus van 2 kleuterklassen naar 4 (en dit jaar waarschijnlijk 5) gegaan.
wij wonen in een gewilde buitenwijk van Amsterdam zeg maar...daar ben ik geboren en getogen en de laatste twintig jaar is het enorm kinderrijk geworden! de basisscholen puilen uit haha! maar het valt nog mee vind ik, ik kan dus nog overal wel zo'n beetje terecht. Over anderhalf jaar gaat mijn zoontje (na de zomer) aan de slag!