Nou hier ( kleine stad Friesland) kun je je altijd inschrijven en krijg je ook altijd plek. Weigeren kan dus niet
Ik krijg ruim van te voren al een dikke envelop met info vanuit het ministerie van onderwijs. Hier stond heel veel informatie in en dat je ook op tijd moest zijn met inschrijven. Er is heus nog wel ergens een plekje voor je kind maar misschien niet meer op de school die je graag wil.
heb gisteren de brief gekregen en moeten voor 31 maart 2012 ingeschreven hebben ds dan is dochter ong 2,5 jaar
Vreemd eigenlijk al die verschillen, wij kregen het hele pakket met brief en verzoek tot inschrijving bijv. pas na de 3e verjaardag van onze dochter.
Hallo Nina, Ik zou even contact opnemen met de basisschool of scholen die je in gedachten hebt... Ik werk zelf als leerkracht in het onderwijs en kan je maar 1 belangrijke tip geven: Let op de sfeer! Je moet je lekker voelen op een bepaalde school, en gevoel zegt daarin vrij veel. Op de website van de schoolinspectie staan inspectierapporten. Is belangrijk. Maar, je kunt bv ook vragen naar dingen als 'zelfstandig werken', 'samenwerken' of 'sociale vaardigheden'. Kijk dus een beetje waar scholen mee bezig zijn en passie voor hebben. Nog een ding: heb je het idee dat je kind vrij pienter is, dan kan het niet kwaad om grote klassen te hebben, maar anders heeft het misschien baat bij iets minder grote klassen!
Eigenlijk toch wel vreemd toch? Woon nl. zelf bijvoorbeeld in de Randstad, grote woonplaats, maar houden ze zo erg rekening met drukte op basisscholen in de buurt dan bij het versturen van de post? Of is er een ambtenaar die dat dag in dag uit zit uit te zoeken haha Maargoed, @ TS: Heb je nog een leuke school in de buurt kunnen vinden?
Kijk welke school je op dit moment aanspreekt. Praat eens met moeders uit je straat/wijk voor ervaringen. (al vind ik wel dat je je laat gaat orienteren op een school). En je kunt op de site van de onderwijsinspectie scholen wel een beetje 'checken' , maar grotendeels zal het een gevoelskwestie zijn. Hier staat onze dochter ingeschreven sinds 2.5jaar. En dat was maar goed ook. Er wordt op dit moment al een wachtlijst gehanteerd op deze school. Ik hoop niet voor je dat je te laat bent en alles vol zit en je dus buiten je eigen stad/dorp moet gaan zoeken.
Ik heb eerst gekeken naar waar scholen in de buurt waren. Daarna de websites bekeken en bij de scholen langs gegaan. Ze hadden allemaal wachtlijsten. Mijn dochter moest ik al met 2,5 jaar inschrijven! Hoop dat je dus nog plek hebt. Heb uiteindelijk voor een RK Basisschool gekozen, die kwam er het beste uit.
Mijn dochter is net voor haar derde verjaardag ingeschreven op de basisschool. Dat was voor een zomervakantie. De school wil dan gewoon weten, hoeveel leerlingen ze kunnen verwachten het aankomende jaar. Vandaar, dat ze liever hebben dat je op tijd inschrijft.
grappig, want ik werd me hier toch een partij raar aangekeken toen ik een afspraak maakte om te kijken op een school met 3! jaar. Dat ik er vroeg bij was.. hier kan je dus een maand van te voren nog inschrijven. Maar gelukkig bevestigen velen het gevoel dat je vaak toch op tijd moet zijn.
Die kreeg ik ook. Maar veel had ik er niet aan, want als je een plekje wilde hebben had je je kind als voor de geboorte zo ongeveer moeten opgeven, ha,ha. Gelukkig had ik dat ook gedaan, nou ja... met 3 maanden en ik was nét op tijd. Er is nu al een jaar lang een leerlingenstop voor de kleuterklassen. Ze zitten namelijk nu op 16!! kleuterklassen. En ja.... vinexwijk, een hele grote.
Hier in het dorp zit maar 1 basisschool, dus is de keuze niet zo moeilijk.. Bij ons krijg je volgens mij automatisch bericht.
De groepsgrootte zegt over het algemeen weinig over de kwaliteit van het onderwijs. Een school kan best grote groepen hebben maar bijvoorbeeld een paar ochtenden per week een klasseassistent erbij hebben. Ik denk dat het belangrijker is de kinderen die extra hulp nodig hebben dat ook daadwerkelijk krijgen. Hiermee bedoel ik niet alleen de kinderen die uitvallen maar ook de kinderen die er boven uit steken. Een goed plan voor hoogintelligente en hoogbegaafde kinderen is ook heel erg belangrijk. In de school een rondje lopen kan ook heel verhelderend zijn. Hoe is de sfeer, is het opgeruimd, etc... Ga gerust bij meerdere scholen op bezoek/gesprek om zo een goed onderbouwde keuze te kunnen maken.
Mja het zal heel erg Verschillen per school. Wij zijn ook bij een school geweest waarbij ze wel zeiden dat we wel moesten gaan beslissen. Zeer populaire school hier in de wijk en hij barst uit zijn voegen. Ze laten voornamelijk broertjes/zusjes en direct omwonenden nog toe een jaar tevoren. Uiteindelijk niet onze keuze trouwens.. Wij hebben iets veel leukers gevonden
bij ons geen wachtlijsten voor de school, maar voor de BSO. Dus wel al rondgekeken, maar nog niet ingeschreven voor de school. We kunnen namelijk niet kiezen.
Wij wonen op 40 meter van een school. 2 zelfs. We zijn bij beide geweest maar we hadden bij allebei geen goed gevoel. Onze voorkeur ging uit naar een openbare school. Nu hebben we die gevonden in het dorpje 400 meter verderop. We zijn twee keer wezen kijken, heb geinformeerd naar de extra hulp, RT, IB, methodes en manier van lesgeven. Maar op die school voelden we ons allemaal gelijk thuis. Een super directrice die echt hart voor haar werk heeft, een supergemotiveerd team. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf in het basisonderwijs werk dus ik zoek heel gericht naar een bepaald soort onderwijs en begeleiding. En ik wist al dat zo'n beetje iedereen in het onderwijswereldje graag bij deze school wil werken omdat het zo'n leuk team is . Wij hebben dus best wel uitgebreid gezocht en niet automatisch voor de dichtstbijzijnde school gekozen. Ze gaat vanaf 5 maart naar de school en we kijken er allemaal erg naar uit