Haha dit zei mijn kennis uit Duitsland ook over onze groep 1 en 2: 'dat is dus gewoon gratis kinderopvang' Bij 'school' kreeg zij meteen een beeld van grote tassen zeulende kinderen en wekelijks huiswerk.
Oh poeh, mijn kleine man moet vanaf a.s maandag ook naar school. Wij hebben hier continu rooster. 3 hele dagen, 2 halve. Hij zal 3 dagen naar de bso gaan, gelukkig maar tot 4 uur, maar wel 1 a 2 keer in de week ook vso. Hij slaapt overdag al een hele tijd niet meer, maar kan wel zooo moe zijn nog. Ik ben heel benieuwd of hij het vol gaat houden. Hebben hier helaas ook nog te maken met een vader waar hij heen moet en die het hele weekend(om de week) mega vol plant, waardoor bijkomen dus geen optie meer is. Waarschijnlijk vind ik het allemaal spannender dan zoon zelf. Iets met loslaten geloof ik
In Nederland werken inderdaad een hoop moeders parttime in tegenstelling tot België maar vergeet niet dat de opvang in Nederland schreeuwend duur is in vergelijking met België en dat ook de reden is dat hier meer opties (noodgedwongen gecreerd zijn). Soms is niet werken voordeliger dan werken Zo passen in Nederland veel oma's en opa's een dag op vanwege toch veelal ook de kosten (4 jaar ipv 2,5 dus vaak ook meerdere kindjes te gelijk op de opvang) iets wat in België minder gebruikelijk is. Papadag is volgens mij ook niet echt een begrip in België, het is gewoon minder nodig, in Nederland is het financieel gewoon ook een dingetje. Merk op mijn werk (internationale functie) dat parttime werken in België en Frankrijk helemaal echt niet gebruikelijker is. Daarentegen zijn Nederlanders veel efficiënter, in Frankrijk bestaat 20 uur van de 40 uur werken uit overleggen het liefst nog over het laatste overleg
Binnenkort wordt mijn kleine jongen 4 jaar en mag hij naar school. Wie heeft er ervaring met een vierdaagse schoolweek? Is dat leuk voor het kind of zit het de vriendschappen op school in de weg? De eerste maand is het sowieso 5 halve dagen (tot 12:15) , daar zal ik vakantie voor op moeten nemen. Misschien maak ik er wel 4 halve dagen van. Het voordeel van 4 dagen is dat je nog eens naar de dierentuin en de geitenboerderij kunt als het er niet zo druk is
Hier heeft de juf bij het intakegesprek heel duidelijk gemaakt dat ze vindt dat kinderen (4-jarigen) die op school zitten, dan ook 'gewoon' alle dagen op school horen te zijn. Dus niet standaard 1 dag in de week thuis houden omdat dat leuk of praktisch zou zijn, of vakantie opnemen buiten de vakantie. Zij is daar heel stellig in, maar jou leerkracht of school zou wel heel anders kunnen zijn. Maar ik zou hem zelf niet 1 dag per week thuis houden als daar eigenlijk geen reden voor is, tenzij blijkt dat hij 5 dagen echt niet vol houdt. Ze zijn toch vaak bezig met doorlopende thema's en dan mist je zoon wel tekens wat.