Dus voor 25 uur ontvangen ze (max.?) €5.000? Dan hebben ze helemaal niks te klagen over hun salaris. En nu hou ik mijn mond maar
Zwaar onderbetaald tov andere hbo-ers? Vergelijk jezelf eens met zorg/politie/semi-overheid en dat valt best mee hoor.
Het gaat vaak om verantwoordelijkheid. Ik weet niet ( en ik heb geen zin om het op te zoeken ) hoe lang de salarissen van de leerkrachten en de directeuren bevroren zijn geweest( en of ze dat zijn geweest) Ambtenaren en semi ambtenaren worden vaak bij bezuinigingen getroffen. Ik vind 4000-5000 euro zelf veel geld. Geen idee of dit de functie dekt. Ze zullen niet voor niks aan de bel trekken. Ik wens ze succes. Ben benieuwd wat wij als ouders ervan gaan merken.
Ik heb in de jeugdzorg gewerkt, dat was inderdaad vergelijkbaar met een basisschool leerkracht. Maar betekent dat dan dat die voldoende verdienen of betekent het dat je als werknemer in de jeugdzorg ook onderbetaald krijgt?
Dat betekent waarschijnlijk dat als je meer geld wilt verdienen, je de commerciële sector in moet en niet in dienst van de overheid moet blijven. En ja persoonlijk vind ik het genoeg (en werk zelf bij semi overheid). Bij commerciële bedrijven heb je het over totaal iets anders.
Er werd hierboven gesteld dat ze 25 uur uitbetaald krijgen en 50 uur werken. Dus als ze slechts 25 uur p.w. uitbetaald krijgen is €5.000 een heel fors bedrag.
Overigens heeft onze basisschool het afgelopen jaar nauwelijks een directeur gehad en ikzelf hen dit ook niet gemist (op lange termijn ga je dit uiteraard wel missen). Dus staken zal ik weinig van merken.
De docenten krijgen 25 lesuren uitbetaald. ik ga er vanuit dat een directeur meer uren betaald krijgen.
Je hoort mij ook niet klagen. Ik kies heel bewust voor niet commercieel. Maar dat betekent voor mij niet dat anderen het ook zo moeten zien. Daarnaast is het natuurlijk wel scheef dat je als docent VO meer verdient (en nee, dan heb je dus niet per sé een andere opleiding...ook zo'n misverstand van veel mensen).
Ga zelf ook het onderwijs in en ga minder verdienen dan dat ik nu doe. Was wel even een overweging om het wel if niet te doen omdat je toch wel leuk wilt leven. Ik heb gekozen om wat meer luxe in te leveren en te dealeb met het salaris omdat dit mijn droombaan is maar het is zeker geen jackpot hoor
Nou toch echt niet de docenten die ik ken. Maar misschien heeft dat ook te maken met het feit dat ik alleen docenten ken die staakte vanwege de werkdruk. En afhaakte toen het uiteindelijke alleen nog om het geld bleek te gaan.
Directieleden werken altijd hun uren (als ze al ubeehaupt uren hebben staan in hun contract) dubbel en dwars. Daar staan nergens extra vrije dagen tegenover. Het zou wat zijn dat zelfs managementniveau 'overuren' gaat compenseren.
Ja ik vind dat niet zo scheef. Het is gewoon ander werk als docent VO. Edit: en je bent niet verplicht om in BO te blijven he.
Ik geef ook expres aan dat er maar 25 lesuren worden uitbetaald. Alle administratieve dingen worden niet uitbetaald. Het maken en nakijken van toetsen de les voorbereiding wordt ook niet uitbetaald. Docenten worden voor rotte vis uitgemaakt door sommige ouders ook dat komt allemaal over hun heen. Ze moeten extra rekening houden met het passend onderwijs. Dit wordt allemaal niet betaalt maar geeft wel extra werkdruk waar niemand rekening mee houden.
Onze schooldirecteur (full time) was 6 maanden uit de running. Zijn taken zijn in die tijd overgenomen door 1 dag de fin.controller van de overkoepelende stichting en 1 dag een van de docenten van de school zelf. Ze hebben de hele directeur totaal niet gemist, na zijn teeugkomst werd zijn aanstelling op die school verlaagd naar 2 dagen per week. Bestuur heeft toen alle schooldirecties op de schop gehaald en efficiency afgedwongen. Ieder directeur kon ineens prima 2 scholen aansturen in zijn contracturen en taken waar ie werkelijk voor verantwoordelijk was. Scheelde ineens 8 full time salarissen in het budget.
Het is beide een HBO studie dus het werk is redelijk hetzelfde. De BO docent heeft het misschien nog wel moeilijker dan de VO docent. VO docent kiest 1 vak. BO docent moet van alles weten.
Dat is niet zo. Primair onderwijs kent een 40 urige werkweek. 1659 uur. Daar krijg je ook voor betaald. In een basismodel gaat men daarin uit van een maximale lessentaak van 930 uur. Maar dat betekent niet dat je die overgebleven 1659-930 uur niet betaald krijgt en dat dat overwerk is! Dat is waar je je lessen voorbereid, je buitenschoolse aciviteiten doet, je normtaken doet etc. En de workweek is inderdaad heel lang omdat die 1659 uur in minder werkweken gedrukt worden omdat leerkrachten de vakantieweken ook graag vrij hebben. Maar in theorie zouden ze ook gewoon alle schoolvakanties kunnen werken op school zodat ze gedurende de rest van het jaar minder uren hoeven te maken.