Bassisonderwijs en corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door ikke84, 27 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Wat denken jullie zullen ze na 18 januari het bassisonderwijs weer laten starten?

Ik zie het aantal besmettingen op bassis van kerst/oud en nieuw niet gaan dalen. Maar ik hoop hoop toch echt dat ze verder kijken

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee wat ze gaan doen. Daarom wil ik mij niet blind gaan staren op een datum. Voor hetzelfde geld bedenken ze zich en gaat het basisonderwijs starten na de vakantie. Ik denk dat het beter is om te kijken naar waar je wel grip op hebt.

Wbt jonge kinderen hielden ze er een andere visie op na. Stel de besmettingen nemen af, dan kunnen ze ook denken dat dat komt door de vakantie. Dat kleinere kinderen er een grotere rol in speelden dan ze wilde denken/zeggen.

Zijn er nog dingen die jij kan doen om de tijd makkelijker door te komen? Kan je bijvoorbeeld twee kinderen aan elkaar koppelen die samen thuis leren waardoor er meer adem ruimte komt en toch wat contact onder leeftijdgenoten terwijl de bubbel klein blijft.

Ik ben ergens wel blij dat dit niet de eerste periode is. In maart moest ik het voor mijn gevoel zelf maar uitzoeken. Nu weet ik een beetje waar ik mijn informatie kan vinden. De leraren weten meer over het geven van handvaten bij het leren thuis.

Juul75 vindt dit leuk.
  3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik hoop eerlijk gezegd dat ze na de vakantie al open gaan, maar ben er bang voor..

Volgens mij heeft het sluiten van scholen en kdv s echt geen meerwaarde.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Mag het toch echt hopen. Ik zou het echt heel erg vinden als ze niet open gaan. Maar ik zag de sluiting zo niet aankomen dat ik er niet op vertrouw dat ze open gaan.

5. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Wat je helaas amper in de media hoort is dat er echt genoeg scholen zijn waarin hele klassen thuiszaten omdat de klas een soort brandhaard was geworden. Meerdere kinderen in een klas die corona bleken te hebben. Weinig klachten maar zeker wel besmettelijk! Ook veel ouders die het hebben. Leerkrachten die thuiszaten.

Als juf vind ik de sluiting echt niet fijn. Om meerdere redenen. Maar ik zie ergens ook wel de noodzaak. Ik zag het overigens ook echt totaal niet aankomen.

Openen op 4 januari zal echt niet. De week erop misschien wel. Al zie ik de cijfers echt niet zo gauw dalen. We gaan het zien. En ondertussen proberen het beste ervan te maken.

Marleen31, Nehneh, GossipGirlxoxo en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #6 nelta, 27 dec 2020
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
    Maar die hele klassen naar huis, zijn gelukkig uitzonderingen. En als dat op scholen wel het geval is, kan er in samenspraak met de GGD toch alsnog een tijdelijke sluiting van die betreffende school worden besproken. Maatwerk is hierin nodig. Voor alle scholen dicht zijn de argumenten gewoon niet sterk genoeg op dit moment.
    Daarnaast zijn de ouders nu weer gewend aan thuiswerken en dat kunnen ze een stuk beter volhouden met de kinderen weer op school.

Luna86, Syane en Mammavantwee vinden dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit dus.. ik geloof dat het voor vele ouders niet goed is het thuiswerken icm kids hun schoolwerk laten doen. Zelf gelukkig geen ervaring nog mee, maar hoor er zoveel dat het bijna niet te doen is.

Kdv s vraag ik me ook af, daar hoor ik helemaal niks van veel besmettingen enz. Bij ons zijn er 2 besmettingen geweest bij juffies en dat is het..

Syane vindt dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Maar hiervoor hoeven natuurlijk niet alle scholen in heel Nederland dicht. Lokaal kan men al sluiten als men dat nodig acht. Er zijn ook heel veel scholen waar nauwelijks iets aan de hand was qua besmettingen.
    Dat er veel kinderen, ouders en leerkracht besmet waren en sommige klassen thuis zaten werd ook niet echt als reden gegeven voor de scholensluiting nu.
    De verplaatsingen en dat ouders dan wel thuis moesten werken werd aangegeven. Hoe legitiem dat was kan je over discussiëren. Ik vind het persoonlijk bullshit argumenten. Je kunt daar heel veel andere dingen op bedenken dan de kinderen maar thuis houden.

9. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Nou om de redenen dat ze dit hebben gesloten, ja hoop ik wel dat het opengaat... Als ik nu in mijn werkveld kijk, maken ouder(s) er gewoon misbruik van... Dus ja hoor hoop toch wel dat het opengaat....

10. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Die lokale sluitingen gebeurden ook zeker al. Het verbaast mij echt dat die besmettingen op basisscholen amper genoemd worden.

Ik denk zelf dat kinderen veel meer bijdragen aan de cijfers dan steeds geroepen wordt. Die redenen die ze nu aangaven vond ik ook bullshit. Kinderen lijken nu wel een soort enkelband voor ouders.

Aan de andere kant enorm triest dat dit nodig is om mensen eens te laten luisteren naar de regels. Al denk ik niet dat dit de juiste weg is.

Bloem85, Loveloes, Youtan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Ik mag toch ook hopen dat ze 18-01 weer naar school kunnen. Of een week eerder zelfs. Mijn dochter heeft het onderwijs en normale ritme zo hard nodig. Ze is nog steeds heel verdrietig dat ze niet naar school mag, de juf en haar vriendinnen niet mag zien etc. En buiten dat is het thuisonderwijs hier geen succes. Iets met niets aannemen van je moeder en super eigenwijsheid......

owly en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Ik geloof daar dus niet zo in. Degenen die zich eerder niet aan de regels hielden zullen dit nu echt niet ineens wel hier aan gaan houden. In elk geval niet door de scholensluiting.

Axia, Lisa280887 en nelta vinden dit leuk.
  13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit inderdaad en ook voor het algemene draagvlak voor de regels is dit geen goede zet.

littlemunchkin en Syane vinden dit leuk.
  14. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Nee ik ook niet. Maar het is toch triest dat dit soort noodgrepen gedaan worden omdat men niet wil/kan luisteren?

Syane vindt dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Ja echt te erg ja.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dit gaat de wappies echt niet over de streep trekken om wel te luisteren.

Syane vindt dit leuk.
  17. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Nee maar wat dan wel?

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Niets ben ik bang. Maar dan maar allerlei maatregelen doorvoeren, die veel meer mensen en kinderen raken, is echt niet te rechtvaardigen.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Mijn kinderen zitten op zo'n school en zitten dus al langer thuis. En ik weet dat er meer zijn in onze omgeving. Ik weet dus wel zeker dat ook basisscholen een rol spelen in de verspreiding van corona. Ik ben voorstander van lokaal sluiten van een school bij een x aantal besmettingen, afhankelijk van de grootte van een school. Dit heb ik hier eerder geopperd, maar daar werd nogal negatief op gereageerd:).
    Mijn kinderen doen het vrij aardig thuis, dus ik hoef me gelukkig niet al te druk maken over wanneer ze weer naar school gaan. Nu het vakantie is heb ik het idee dat het open gaan van basisscholen niet zo hoog op de agenda staat. Ik geloof dan ook niet dat dat 4 januari gaat gebeuren.

Marleen31, littlemunchkin en cowgirl80 vinden dit leuk.
  20. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik ben ook leerkracht en mijn collega's en ik zagen deze sluiting niet aan komen.. :( Als het kan hoop ik dat we een week eerder open mogen, 11 ipv 18 januari. 4 januari starten zie ik niet gebeuren, aangezien het kabinet nog met reces is.
    Ik heb dezelfde ervaring als @Lisa280887, er zijn veel besmettingen op basisscholen hier in de buurt waar je niks over leest (in Friesland of all places, waar steeds relatief weinig besmettingen zijn). Ik ben ook van mening dat er lokaal gehandeld moet worden, maar ik heb ook ervaren dat dit zeker wel gebeurt.
    Waar ik me overigens heel boos over maak is het feit dat mensen bewust hun kinderen naar school en het kdv brengen als ze zelf corona hebben. Want 'kinderen krijgen geen corona, ze zijn niet besmettelijk en kunnen dan ook wel naar school'. Onvoorstelbaar!

Deel Deze Pagina