Het is hier ook niet de bedoeling dat onze dochter zich continu moet aanpassen voor haar broer. Maar dat is soms best moeilijk, daarom zijn we ook zo blij dat de zorgboerderij open is. Dan kunnen we in ieder geval 1 zaterdag even doen wat wij willen zonder dat broer er constant bij is. Hij is gewoon zijn hele veiligheid kwijt, niemand kan zeggen hoe lang het duurt wat de volgende stap is etc, en dus zoekt hij hou vast aan het enige wat wel veilig is, en dat is mij op de voet volgen, constant willen weten waar iedereen is en wat die doet. En voor een 11 jarig meisje is dat moeilijk, die heeft nu het gevoel constant verantwoording af te moeten leggen
Aah dan is de zolder sowieso geen optie. De pc's waren voor mij een back up voor het geval dat de wifi verbinding het niet zou redden. Of voor het geval dat ik de tablets vergeet op te laden. Ik heb het programma voor de ouder avond al op de pc gezet en toen haperde mijn draadloze headset als een malle. Dat soort dingen probeer ik even voor te zijn. De koptelefoons van de jongens heb ik net getest en de mic blijft werken gelukkig.
Dat vind ik ook hoor. Zo kunnen ze iedere keer wel weer iets vinden. Straks zitten we tot de meivakantie thuis. Dan gaat het echt niet meer goed komen. Ik zie er nu al als een berg tegenop om volgende week met thuisonderwijs te starten. Ze gaat 2x naar de noodopvang en daar gaan ze nu ieder geval wel schoolwerk maken.
Helemaal niets electronisch of digitaals! Wel heel veel speelgoed en knutselspullen. Mogen maandag werkboekjes en materialen voor werkjes ophalen. In het voorjaar waren er wel online mogelijkheden maar daar vond hij helemaal niets aan. En wij vinden hem ook nog veel te jong voor een tablet, telefoon, tablet of andere devices dus dat komt goed uit. Komt over een paar jaar wel, puber taalde er ook nooit naar en die is er nu super handig mee.
Hoe oud is hij dan? Ik vind mijn jongens van bijna 5 en net 6 ook jong voor tablets. Die zijn in principe van ons, maar ze mogen er af en toe gebruik van maken aan de eettafels. Ik heb geen idee wat ze nu zullen aanbieden aan de kleuters. In het begin van het jaar kwam niemand in teams. Nu is dat geregeld dus we zullen wel zien wat ze gaan proberen. Dit jaar zit mijn oudste in groep 3. Hij heeft een aardige stapel werk mee gekregen. Maar ik heb nog geen idee hoe ze het allemaal vorm gaan geven. Vanuit school zijn er laptops aangeboden voor kinderen die thuis niet online kunnen, dus ze zullen nu vast het één en ander via teams gaan doen. We zijn vast begonnen met hetgeen dat hij het vervelendste vindt om te doen.
Hier precies zo. Gelukkig. De oudste heeft wel boeken mee, maar dat is gewoon wat ze normaal in de klas ook doet. Niets anders aan dus. De jongste heeft alles digitaal. Voor thuisonderwijs hebben we twee laptops met koptelefoon. Zal ook wel moeten, ze hebben ook digitaal les.
Waarom niet? Een kind van 8 kan dat toch ook? Misschien moet je mee als ouder, maar daar krijg je niets van. Skaten kan ook. En buitenspelen doen ze ook nog wel eens op die leeftijd. Ik heb een puber en een 8-jarige, die 8-jarige krijg ik wel in beweging, de puber echt niet. Die doet alleen wat zij wil en dat is turnen en ballet, geen hardlopen en fietsen. Skaten wel af en toe, maar echt niet in haar eentje, dat is saaaaaai!
Niet als ze in quarantaine zitten... een blokje fietsen of zelfs skeeleren in de eigen straat kan niet.
Klopt, voor die twee weken vakantie hoeven ze geen werk. En de week ervoor was er t/m dinsdag gewoon school. Hier was er donderdags kerstviering geweest en vrijdag tot 12 uur nog opruimen ofzo dus effectief praat je over 1 schooldag in de week voor de kerstvakantie. Ze hadden hier beide (gr 5 en gr 3) een stapeltje afmaakwerk voor die dag(en) en 4 januari kunnen we de ipads en nieuw werk ophalen.
Hij is 5.5, groep 2 dus, wel met veel eigen werk. Wij krijgen alles op papier. Juf kennende heeft ze voor hem een apart werkboekje gemaakt. 1x per week een meeting online met de juf en een groepje kinderen, dat kan met mij samen op de laptop. Verder speelt en knutselt hij de hele dag, vind ik veel belangrijker. Hij kijkt wel tv maar is verder totaal niet geïnteresseerd in schermen dus dat houden we lekker zo
vaak kun je bij de online programma’s de achtergrond blurren (wazig maken) of een andere achtergrond toevoegen.
De laptop van m'n man leent zich er goed voor. We hebben geen hoofdtelefoon/headsets oid. Mijn laptop moet je niet willen. Die schiet regelmatig na een variabel aantal minuten uit omdat ie te warm is geworden. En eer je alles hebt herstart ben je zo 10 minuten verder (niet overdreven). Achtergrond geluid zoals radio moeten we wel uitzetten dan. Edit: hier op school kan je ook gratis een device lenen. Ik geloof wel dat je dat voor een bepaalde datum op moest geven. Ik heb begrepen dat er erg veel animo voor is.
Misschien gooien ze aan het eind van de vakantie nog een werkboekje in de bus? Of hebben ze echt tekst en uitleg gegeven waarom ze na de vakantie niks krijgt dan? Of is ze 4 dus nog niet leerplichtig en krijgt ze daarom niks?
Mijn dochter (8jr) kreeg op de dinsdag voor de vakantie/lockdown al haar schoonspuiten mee naar huis. Voor de woensdag en donderdag alleen lezen en nieuwsbegrip. 3 januari komt de planning van de eerste week. Ze krijgt elke dag les in teams van 10-11. Ze heeft een eigen IPad en een (mijn oude) Laptop. Ze zit gewoon boven in haar kamer aan haar bureau te werken en te kletsen met haar klasgenoten en vriendinnetjes. Ze gebruiken sowieso Teams om te communiceren met elkaar sinds ze dat hebben ontdekt in maart. Mijn man zit op zolder les te geven, mijn dochter krijgt les op de eerste verdieping en ik geef les beneden aan tafel, we hebben het internet maar weer omhoog gegooid
Dat vond ik ook irritant aan laptops. We hebben daarom enkel pc's, daar kan je ook makkelijker nog wat extra ram inzetten. Inmiddels hebben we ook tablets. Hier op school kan je er ook één lenen. Maar dan koop ik liever een paar headsets dan dat ik er één te leen krijg die had kunnen gaan naar iemand waarbij de hele machine mist.