Bassisonderwijs en corona

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by ikke84, Dec 27, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,495
    8,417
    113
    Was bij de vorige lockdown ook onze gedachte. Echter heeft elk kind z'n "eigen" laptopje op school. Dus als ze die mee naar huis nemen komt er niemand iets tekort.
    En wat daar het enorme voordeel van is: internet er op en gáán ... Ze weten precies hoe alles werkt, nul komma nul vragen.
    Bij de eerste lockdown was vooral bij de jongste het inloggen bij diverse pakketen nogal eens lastig, maar dat was nu appeltje eitje met haar eigen school laptopje :)

Zonnestralen and hummeltje5 like this.
  2. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    in Teams is het heel makkelijk. Aan de onderkant heb je die balk waar je o.a. je camera en microfoon kunt uitzetten. Je kunt daar ook op drie stipjes drukken, dan opent een keuzemenu. Daar kun je achtergrond kiezen (in Teams staan al een aantal standaard achtergronden klaar) of je kiest voor blurren.

Zonnestralen and hummeltje5 like this.
  3. smax

smax Fanatiek lid

Feb 15, 2018
    1,955
    1,042
    113
    Female
    Hier gaat mijn dochter (gr 4) vanaf volgende week op drie vaste momenten per dag online voor uitleg van de juf.

Alle (werk)boeken, stencils, etc zijn al meegegeven voor de vakantie.

De drie dagen voor de vakantie zijn ze een uur per dag online geweest en hadden ze maakwerk opgekregen.

Ik verwacht de planning voor haar komend weekend te krijgen.

Voor mijn kleuter krijgen we de spullen volgende week dinsdag. Ze gaan dan een nieuw thema starten. Ben benieuwd!

hummeltje5 likes this.
  4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het ook maar vreemd vinden als ze in de kerstvakantie aan school moeten werken, Vakantie is voor ontspanning en lekker buiten spelen. Hier zit alles in een tas en die gaat pas maandag 4 januari open ;)

5. Zana28

Zana28 Actief lid

Dec 29, 2010
    379
    48
    28
    #165 Zana28, Dec 29, 2020
    Last edited: Dec 29, 2020
    Ik vond het ook heel stom dat ze weer van de een op de andere dag niet meer naar school mochten, deze keer gelukkig wel nog een dag om de spullen mee naar huis te nemen....maar al de leuke dingen gingen dus ook niet door in de laatste week voor kerst. De hele tijd werd er geroepen de basisscholen gaan niet dicht en dan toch weer...mijn zoon kreeg zijn weektaken mee van de laatste schoolweek en boeken, werkboeken en schriften. Ik heb nog geen idee, hoe het in januari verder gaat. De directeur had direct gecommuniceerd dat pas vanaf 4 januari weer afstandsonderwijs gegeven wordt, maar ik was toch verbaasd dat de juffen alleen maar nog de beste wensen stuurden en een deel van de oplossingen en verder helemaal geen contact meer was. Had tenminste verwacht dat ze via Teams het alles een keertje gingen proberen. Nu ja, voor de leerkrachten kwam het ook allemaal verrassend...volgens mij hebben de twee juffen van mijn zoon het afstandsonderwijs in het voorjaar niet meegemaakt, en dan komt ook nog een juf in januari uit het zwangerschapsverlof terug, die hebben de kinderen ook maar een keer eerder gezien.
    Ik hoop dat ze deze keer iets meer uitleg via de eigen juffen krijgen en eventueel ook direct iets kunnen vragen, daarna kunnen ze zelfstandig verder werken in de schriften. Tijdens de laatste lockdown kregen ze wat filmpjes opgestuurd, maar was niet echt "les" en moesten wij ook alles zelf controleren. De juffen wisten helemaal niet wat wel gedaan was en met welk resultaat. Alleen in het begin hadden ze on-line programma's, waar de vooruitgang te volgen was, maar volgens mij zijn daar inmiddels de licenties verlopen en voor mijn gevoel sloten die niet helemaal bij de methodes aan. Dus ik ben benieuwd.
    Hoop dat ze niet weer afwisselend naar school moeten bij een eventuele verlenging, dat vond ik iets minder, dan liever helemaal thuis of de hele week naar school, maar niet weer om de dag.
    Hier zijn tot nu toe 4 ouders van kinderen uit de klas positief getest en de juf van de parallelklas, misschien meer in de school, maar dat is wat gecommuniceerd werd met ons. Het had verder geen effect op de rest van de kinderen, ik was wel verbaasd dat wij niet extra gecontacteerd werden, want mijn zoon was bij een kind in huis en de dag erop had haar moeder een positieve test...

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,669
    113
    Female
    Hier net zo!
    Dinsdag voor de vakantie kreeg jongste zoon (groep 2) een boekje met stencils mee. Met werkjes en allerlei leuke ideeën om met je kleuter te doen.
    Zijn broer zit in groep 6, hij kreeg die dag een tas vol schoolspullen mee: boeken, schriften etc.
    Die tas heb ik in de kast gezet, die pakken we 4 januari pas weer. Nu eerst vakantie.

Anouk2005 likes this.
  7. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Wij hebben voor de oudste een schema gekregen en het contrast tussen beide kinderen is wel heel erg groot. De oudste een tas vol boeken en een schema wat bomvol staat. En de kleuter krijgt een vrijblijvende link voor een padlet en een schema om op de zelfde tijden als school fruit enzo te eten met ze, zodat ze in het ritme blijven voor wanneer de school weer open mag. Geen opdrachten, laat maar spelen. Laat het AUB echt maar bij 2 weken blijven. :confused:

8. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    20201229_213100.jpg
    Precies wat ik dacht. Eerder open zal dus sowieso wel niet maar ben bang dat ze hierdoor besluiten om het te verlengen:( In het journaal werd er al gezegd dat het nog niet zeker was pf scholen de 18e weer open gaan.
    Totaal onterecht aangezien die besmettelijke variant er al veel langer is. En uitbraken er altijd al waren, ook op sommige basisscholen. Maar zo kunnen ze het natuurlijk wel makkelijker brengen:rolleyes:

Baukje1985 and Syane like this.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,367
    30,665
    113
    Female
    Maar Dat is dan toch juist reden om te sluiten?
    Waarschijnlijk zijn er in de afgelopen periode meer uitbraken geweest omdat op steeds meer plaatsen de nieuwe variant rondgaat.
    Als je dan de basisscholen weer open gaat gooien dan kunnen we naadloos door naar de 4e golf. En daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Ik hoop wel heel hard met je mee dat ze wel open kunnen hoor. Maar denk dat dit zo'n beetje de redenatie is. Het is verder voor niemand fijn of voordelig, dus een andere reden dan terugdringen van virus kan ik me niet bedenken.

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Ja de kleuter klas. Mijn middelste heeft drie boekjes mee gekregen op dinsdag. Nog geen half uur nadat hij uit was waren die boekjes vol, hij wilde graag aan de slag. Ik heb het groep drie materiaal maar gekopieerd voor hem. Als hij wil dan mag hij mee doen. Alsof elke kleuter houdt van continu knippen en plakken.... Het kind heeft geen eigen wil, het zijn vast de ouders die het opleggen....

11. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,024
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zal wel in de minderheid zijn...maar ik snap het wel dat de basischolen dicht zijn.
    Bij onze dochter in de klas was er net voor de lockdown sprake van 3 kinderen die positief waren. En daarnaast was de meester ook positief.
    We hebben het over kinderen van 8/9 jaar oud.

Ben zelf erg blij dat ze dicht zijn gegaan want vermoed dat anders de besmettingen in de klas wellicht waren toegenomen.

Mamafiets, xSNDY19x and Marleen31 like this.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Sluiten per achool, niet per land lijkt me. Hier op school is niks aan de hand. Geen enkele leraar besmet, geen leider bso besmet. Dus ja, dan is het echt onzin dat onze achool ook dicht moet.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    In zo'n situatie snap ik dat ook. Maar doe dan alleen die school dicht, niet alles. Hier is niks aan de hand. Geen enkele leraar besmet.

Syane likes this.
  14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Dat er iets moest gebeuren is duidelijk, dat tonen de cijfers ook aan, maar het is jammer dat ze niet eerder andere maatregelen hebben getroffen.

15. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ja dit dus. Hier ging het ook erg goed op school. Zie dus niet in waarom alle scholen moeten sluiten. Zou liever zien dat ze dat per school bekijken. Dus bij zoveel besmettingen de school tijdelijk dicht.

Liekje81 and Syane like this.
  16. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,445
    1,129
    113
    Hier al meerdere keren docenten, leerlingen besmet gehad op school. Ook op de bso waren besmettingen. Beide keren is corona via de kinderen de school ingekomen. De herfstvakantie en later de lockdown heeft geholpen het weer in te dammen.

Maandag kan zoon een deel voor thuis werken ophalen. Ik ben benieuwd. Voor de vakantie moest ie vooral op de laptop, geloof dat ie wel 2 uur achter het scherm moest lezen en rekenen. Ik vond het vrij intensief voor een 6 jarige dus hopelijk nu meer werk boeken mee naar huis. De combinatie van thuis werken en les geven en een peuter erbij vind ik pittig. We hebben recht op noodopvang maar ik blijf liever in mijn veilige bubbel net als in het voorjaar.

17. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,812
    4,050
    113
    Hier heeft de middelste ook voor de vakantie een tas vol boeken en werkjes meegekregen. Een werkschema volgt (hun school kennende) zondagavond erg laat pas.

Vorige keer ging redelijk goed met thuiswerken. Hij vind school leuk.
    Hij werkt op onze laptop. Alle linkjes en programma's staan er nog op van de vorige keer.
    Heb nu wel besloten dat hij het werk maakt als het ons uitkomt en dus soms (in verband met ons werk) in de avond of weekend. Tot nu toe is er nooit met 'live' uitleg gewerkt maar altijd met de site van Zwijgen. Mocht dat nu anders zijn dan neemt de juf het maar op of zo. Wij doen ons best maar meer kan ik niet doen. Ons eigen werk en zorg voor de jongste die ook thuis is lopen ook gewoon door.

De oudste zit op de middelbare. Zij hadden al deels thuis onderwijs (klas door twee gedeeld en elke dag ging één helft naar school en de andere thuis). Zij heeft een ipad voor school. Hoewel er voor haar weinig lijkt te veranderen gaat school daar toch door alles pas woensdag 6 januari weer van start.

18. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Wij moeten maandag een deel van de boeken ophalen zo is ons verteld. Het laatste bericht dat we voor de vakantie kregen was dat ze zich nog aan't beraden waren over al dan niet het bij herhaling te houden of toch ook al nieuwe stof aan te bieden. Vorig jaar in al die maanden thuisschool 1x 10 minuutjes met de leerkracht contact gehad via Teams en een keer een kletsmomentje met heel de klas tegelijk op Teams en dat was het. Nieuwsbegrip kon online maar dat was het dan. We kregen elke week een mail met een zeer karige weektaak die we konden printen. Stof was herhaling op herhaling, zoontje werd er gek van. Heb hem toen ook maar de helft laten doen van wat de bedoeling was en verder zijn we toen heel veel buiten geweest in het bos.
    Het hulptraject voor zoontje (werkt ontzettend onder zijn niveau wat zorgt voor ongewenst gedrag en school zit met de handen in het haar) zou na een half jaar ellende eindelijk van start gaan toen de scholen in december weer dicht gingen. De dag dat bekend werd dat alles weer dicht zou gaan heb ik zelf maar voor een paar honderd euro werkboeken aangeschaft. Dus wat ze ook besluiten over scholen langer dicht of wat school ook besluit wat betreft herhaling van stof of mondjesmaat iets nieuws, zoontje kan vooruit. Maar met het oog op het sociale aspect hoop ik dan eigenlijk wél dat de sluiting niet al te lang zal duren..
    We gaan het meemaken. Nog even geduld en dan weten we meer.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,817
    113
    Niemand zit daarop te wachten natuurlijk, maar hoe lang zouden ze de scholen dan nog dicht moeten houden?vind dat je dan echt afwegingen moet gaan maken. Meer besmettingen is slecht, maar de scholen dicht houden is net zo goed slecht.

Syane and Snoopy1983 like this.
  20. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Weet je wat mij gewoon ook boos maakt. Ze hebben mensen met kerst meer vrijheid gegeven door iedereen 3 mensen te laten ontvangen. En als je die geeft maken de meeste daar gretig gebruik van. Zo zijn er mensen die 4 dagen achter elkaar 3 mensen zagen. Dus 12 personen in 4 dagen. Die 12 personen hadden zelf ook nog contacten.

Maar kerst daar mogen we niet aan komen, het onderwijs daarintegen wel.

Share This Page