ervaringen stuitbevalling gevraagd?

Discussion in 'De bevalling' started by mieke1981, Feb 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mieke1981

mieke1981 Bekend lid

Nov 27, 2007
    594
    0
    0
    brabant
    Hoi,
    Aangezien onze kleine man nog steeds in stuit ligt en het ernaar uit gaat zien dat die zich niet gaat draaien ben ik benieuwd hoe jullie een stuit bevalling hebben ondervonden? Het draaien is geen optie, omdat de moederkoek aan de voorkant ligt en ik al minder vruchtwater heb, helaas.
    In het ziekenhuis adviseren ze me een stuitbevalling, vandaar!

2. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik heb een stuitbevalling gedaan, maar ons ventje was nog wel erg klein ;)
    Het is me helemaal niet tegen gevallen. Het enige wat echt even pijn deed was toen het hoofdje eruit moest, want dan drukken ze het lijfje helemaal naar beneden (dat voel je wel!) om het hoofdje er uit te krijgen (anders blijft ie hangen achter je baarmoeder).

Ik denk dat een keizersnede erg zwaar is hoor!

Het ligt er ook aan hoe je kindje precies ligt met de beentjes. Maar ik denk dat ze het niet voor niets adviseren in het ziekenhuis hoor ;)

3. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Ik heb ook een stuitbevalling gehad. Geheel onverwachts aangezien de vk pas achter de stuitligging kwam toen ik al 10 cm ontsluiting had en nog thuis in bed lag..

Ik mocht kiezen tussen een ks en een natuurlijke bevalling. De gynaecoloog en arts-assistent hebben mij aangeraden om voor een natuurlijke bevalling te gaan aangezien de omstandigheden goed waren (toestand kindje, snelle ontsluiting). Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Wat uk80 zegt klopt, het enige wat even minder is als ze heel hard op je buik drukken omdat het hoofdje van je kindje er meteen uit moet.

Van een natuurlijke bevalling ben je ook sneller herstelt dan van een ks.

4. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    Hoi, ook hier een beeb in stuit. Morgen naar de gynaecoloog toe. Wil zelf als het kan het liefste een stuibevalling doen. Fijn om te lezen dat dat ook gewoon goed kan gaan! Hopelijk komen er nog meer verhalen bij.
    iig suc6

5. Minie79

Minie79 Lid

Sep 8, 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Ik heb vorig jaar ook een stuitbevalling gehad. Vond het erg moeilijk om de keuze te maken, maar ons mannetje diende zich aan voordat we een draaipogong konden doen. Het is echt super gegaan. Ik vond het goed te doen en ons kereltje is geen moment in gevaar geweest. Zou het bij een tweede zo weer doen!

6. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    1,392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    hij die van mij ligt ook in een stuit.ze geven hem nog 2 wk ofzo.
    dan kijken we of hij/zij ingedaald is .

Maar de billen komen eerst tog bij een stuit bevalling of is dat verschillend?
    dat de benen tegen t hoofd aan zitten zo dus tog heb geen flauw idee.

het lijkt me erg zeer doen wanneer t hoofdje er dan nog uit moet.
    maar zo te horen is t te doen nog een stuit.

ik zou t ook natuurlijke manier proberen inplaats van keizersnee.
    krijg je een echo vooraf dat ze t zien? of de benen naar boven zitten offf..... alleen met voelen?

7. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

hier de verschillende soorten:

Onvolkomen stuitligging: de baby ligt met de benen helemaal omhoog naast zijn of haar lichaam.
    Volkomen stuitligging: de baby heeft de bovenbenen langs het lichaam gestrekt en heeft de knieën gebogen zodat de voeten naast de billen liggen. De baby zit in een soort kleermakerszit.
    Half onvolkomen stuitligging: de baby ligt met een been gestrekt naar boven en met het andere been naar beneden zoals bij een volkomen stuitligging.
    Voetligging: de baby ligt met een of beide benen gestrekt naar beneden, zodat een of twee voetjes onder de billen liggen.

8. mieke1981

mieke1981 Bekend lid

Nov 27, 2007
    594
    0
    0
    brabant
    die van ons ligt in volkomen stuitligging, al vanaf een week of 25. Ben heel benieuwd als er nog verandering in komt.

9. Minie79

Minie79 Lid

Sep 8, 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Je krijgt wel een echo om te bepalen hoe het kindje ligt. Bij ons kwam eerst het kontje en zaten z'n benen omhoog. Heb daar eigenlijk niet iets engs aan gevoeld toen hij geboren werd; maar ik heb geen ervaring met een gewone bevalling. Dus ik kan het niet vergelijken. Ik vond het in ieder geval goed te doen. Succes!

10. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

Feb 15, 2008
    1,890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik lees even mee. onze kleine ligt ook in stuit, al minstens vanaf week 19. hij vindt dit blijkbaar lekker liggen, en de VK hoopte voor me dat hij nog zou draaien (krijgt hij de komende drie weken de tijd nog voor), maar achtte de kans niet erg groot.

omdat meneer nogal aan de maat schijnt te zijn, is een stuitbevalling geen optie. te grote kans dat het hoofdje er dan toch niet door kan als laatste. :confused:

dus: ik hoop érg dat ie nog draait, en dat ze anders een draaipoging kunnen doen (vind ik ook niet tof, maar wil dat wel proberen als die optie er is). en anders wordt het de ritssluiting...

sterkte aan jullie ook!

11. Amom22

Amom22 Niet meer actief

12. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

Jul 8, 2006
    7,561
    0
    0
    Ik heb ook een stuitbevalling gedaan. Mijn eerste kindje lag goed en de 2e lag in stuit. Draaien was geen optie meer want ze reageerde niet goed op de weeen.

Share This Page