Rontgenfoto en pijnstillers

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kiki80, 18 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hallo Dames,

Op verzoek van mijn ongelooflijk bezorgde man en mijzelf wil ik jullie het volgende vragen. Gezien het feit dat mijn man deze maand maar twee dagen thuis was geweest en wij slechts eenmaal sex hebben gehad en volgens mij niet eens in de vruchtbare periode, heb ik daarna rustig twee kiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Daar ging een mooie foto aan vooraf en een heleboel pijnstillers aan achteraf. Helaas kan ik daar nu niets meer aan veranderen, maar moet ik mijn eigen verloskundige daar nu al van op de hoogte stellen, moeten we ons ernstig zorgen gaan maken of er niet meer aan denken? Ben ik erg onverantwoordelijk geweest?

Ontzettend bedankt alvast voor jullie antwoord en tijd!

liefs Kiki

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hallo Kiki80

Ik begrijp jullie bezorgdheid en inderdaad gebeurt is gebeurt.
    Een rontgenfoto van je kaak kan opzich weinig kwaad, omdat het een plaatselijke foto is. Daarentegen had je kunnen aangeven dat je zwanger bent zodat de tandarts een beschermend laagje over je buik had kunnen leggen. En Officieel zou een tandarts moeten vragen of je zwanger zou kunnen zijn. Maar het is een hele kleine straling dat vrijkomt dus wees gerust.
    Wat betreft de pijnstillers, sommige pijnstillers zijn niet geheel veilig te gebruiken in de zwangerschap, weet je nog hoe ze heten? dan kan ik het voor je uitzoeken.
    En ja: geef het aan bij je verloskundige ook zij kunnen dit voor je uitzoeken.

Groetjes Imke

3. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Jeetje zeg, jij reageert snel, echt super!
    Tja, de kaakchirurg heeft wel gevraagd of ik zwanger was/ kon zijn. Maar ik heb al zes maanden op dezelfde dag m'n eisprong en ik voel hem. Pas drie dagen later was mijn man thuis (om mee te gaan naar de kaakchirurg)en nu ben ik toch zwanger. Vandaar dat ik heb aangegeven dat ik niet zwanger kon zijn. Ik heb toen tegen de pijn 15 zakjes ibuprofen 600mg weggeslikt...helpt goed! Maar nu beginnen we ons toch zorgen te maken. Wel moet ik op dat moment heel erg pril zwanger zijn geweest.

4. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Kiki80,

Ibruprofen word afgeraden in het eerste trimester (eerste 12 wkn) van de zwangerschap tenzij er een indicatie van een arts is.
    Je was nog heel pril zwanger toen je het middel gebruikte dus de kans dat het de placenta heeft kunnen passeren is klein doch aanwezig.
    Ik wil je adviseren bij ongerustheid je eigen verloskundige te bellen en dit tijdens je eerste controle zeker te vertellen. Zodat zij je volledig kunnen inlichten omdat het gebruik van Ibruprofen en de hoeveelheid gevolgen kan hebben.

Groetjes Imke

5. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Bedankt voor je antwoord. Echt super dat je dit wilt doen! NN, jullie ook fijne feestdagen.

Deel Deze Pagina