Hoi! Ik heb een vraag. Ik heb mijn pols gebroken en ben daarom ziekgemeld. Ik werk met verst. gehandicapten, een pittige groep. Mijn werkgever zeidirect al dat ze wilde kijken of ik administratief werk kon gaan doen. Prima, dan doe ik ook wat zinnigs en ik weet dat ze te maken hebben met Poortwachter. Nu werk ik normaal 18 uur per week, moet ik deze uren nu ook vol maken? Aangezien ik nog behoorlijk wat pijnklachten heb en ik mijn pols toch wel belast tijdens mijn werkzaamheden. wat zijn mijn rechten en plichten in deze? Bedankt alvast!
Beste Francis78, In de Wet Poortwachter is bepaald dat je in geval van ziekte gezamenlijk met je werkgever ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Hierbij dient vanzelfsprekend wel rekening worden gehouden met je gezondheid. Ik kan niet beoordelen of het in jouw situatie haalbaar is om aangepast werk te verrichten voor je normale aantal uren. Je kunt dit het beste overleggen met je werkgever en/of bedrijfsarts. Actuele informatie over controle en regels tijdens ziekte vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Oke,bedankt, dat is duidelijk! Heb ik nog een vraag, waneer werk je weer tegen loonwaarde dan? Als je je eigen werkzaamheden hervatten kunt? Het ziet er namelijk gewoon naar uit dat ik weer mijn eigen werk ga doen als mijn pols is hersteld.
Beste francis78, Als je ziek bent en je hebt een werkgever dan betaalt deze het loon door. Loonwaarde is dan niet van toepassing. Je gaat namelijk nadat je hersteld bent je eigen werkzaamheden weer hervatten. Op dit moment verricht je tijdens je ziekte andere werkzaamheden die anders zouden blijven liggen (het zogenaamd stopwerk). Ik wens je een spoedig herstel. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare