Hoii meiden, Sinds eind februari zit ik werkloos thuis. En aangezien er met mn diploma geen werk is te vinden. Zit ik er overna te denken om bbl opleiding helpende of verzorgende ig te doen. Maar ik vroeg me af of het te combineren is met 1 kleine in huis. Aangezien je ook moet leren etcc. En ik zit te twijfelen tussen de beide opleidingen. Wat is jullie ervaring? Alvast bedankt.
Ik zou dan gaan voor verzorgende ig, daar heb je gewoon het meeste aan. Ik heb de opleiding helpende gedaan en daar is wel veel werk mee te vinden, maar je mag en kan er minder mee als met het diploma verzorgende. Of de studie te combineren is met kinderen weet ik niet, toendertijd had ik nog geen kinderen. Als je goede oppas en kinderopvang hebt, is het denk ik wel te doen, maar het zal best zwaar zijn, werken(stage), leren en een kind . Succes met je keuze.
Het is zeker te cOmbineren maar wel zwaar. Hè hebt veel steun en geduld nodig van omgeving Ofwel naasten. Informeer je goed en ga bij jezelf na of je de druk aan kunt en aan wilt gaan. Ik ben zelf net klaar en heb de opleiding ig met 2 kleine kids gedaan en heel eerlijk als ik wist wat ik nu wist deed ik het niet nog eens (dan had ik een paar haar gewacht). Suc6
Ik heb t ook gedaan, ben zelfs bevallen halverwege de opleiding. Ik vond t heel goed te doen. Ik heb verzorgende ig gedaan, 3 jaar en dan 1 dag per week nqar school en 21 uur werken. Ik hoor de laatste tijd wel veel van, ik kan geen werk vinden dus ik ga de zorg in. Je moet er wel echt voor de volle 100% achter staan. In een nieuwe klas van een collega begonnen ze met 19 en na 3 maanden was echt de helft al gestopt. Helpende is trouwens echt alleen wassen en aankleden, kousen aandoen. Verzorgende ig is veel meer handelingen, wond zorg, stoma, sondes, katheteriseren. Dus denk er goed overna of je het zou kunnen werken in de zorg, en als je er voor gemaakt bent zou ik gaan voor verzorgende ig.
Daarom loop ik ook erg te twijfelen. De helpende opleiding is maar 1 jaar en verzorgende ig 2jaar. En gelukkig kan ik veel steun van familie en mn mam krijgen. Ben benieuwd naar meer ervaringen van jullie!
Bij mij was t 3 jaar, weet je zeker dat t maar 2 jaar is? Is dat niet de verkorte opleiding voor als je al diploma's hebt?
Als je goed en snel kan leren en al wat ervaring hebt in de zorg zou ik voor bbl verzorgende ig gaan. Je word namelijk best in het diepe gegooid en moet snel en veel leren. Bij de bbl helpende is dat een stuk minder. Daar gaat het veel rustiger, en gaat het vooral om de ADL. Ook kan je met beide opleidingen verschillende richtingen op. Dat is maar net wat je past. Als je het kan en de tijd ervoor hebt, en het goed geregeld hebt met de kids, zou ik zeker verzorgende ig kiezen. Het verdient meer. Er is meer werk in te vinden. Interessante richtingen te volgen. En leuke vervolg opleidingen zoals verpleegkundige. En merk je toch dat verzorgende IG niet voor je werkt kunnen ze je altijd terug zetten naar de helpende opleiding, al is dat lastig met een BBL ivm met je werkgever.
Ik ga in september starten met de bbl opleiding tot verzorgende. Ons kindje is dan net 3 maanden. Ik ga dan 1 dag naar school en zal dan gemiddeld 24 uur werken per week. Weet zeker dat het zwaar zal gaan worden maar ben er ook van overtuigd dat ik het kan. Ik heb er veel zin in. Er zijn zoveel moeders die het kunnen waarom jij niet?
ik heb zelf ook 3 jaar over de opleiding gedaan en ben ook zwanger geweest (van de 2de) in de opleiding deze zwangerschap verliep niet vlekkenloos en zat al vanaf 18 weken in de ziekte wet dus ik heb een vertraging opgelopen. ik ervaarde de opleiding hierdoor als zwaar niet zozeer de leerstof en de praktijk maar wel het combineren van. ik heb zoiets van als alles vlekkenloos verloopt in je thuis situatie ect dan is het zeker haalbaar. maar als ik jou was zou ik wel voor de verzorgende ig gaan daar heb je uiteindelijk veel meer aan. suc6
Ik vind het wel een heel verschil hoor nivo 2 of nivo 3. Daar moet je goed over nadenken. Wil je gewoon werken, en daarom een diploma halen is helpende een prima basis. Met opleiding IG krijg je veel meer verantwoordelijkheid. Dat moet je willen. He legt meer durk op je, maar wrs geeft het ook meer voldoening.
Ik heb geen ervaring in de zorg. En ik ben al 4 jaar van school af geweest. Dus bbl en huiswerk maken zal wel even weer wennen zijn. Ik las ook dat er nu rekenen bij beide opleiding zit? Is dat anders dan wiskunde? Want wiskunde was en is niet mijn sterkste kant,haha..
Hier start ik ook in April met de aanvulling IG. En heb 2 kindjes Maar ik heb ook een man die wat dingen kan doen. Omde beurt een opleidig. Hij is net klaar en nu mag ik weer, dan gaat hij weer en misschien doe ik daarna nog wel niv 4. Je zal wat minder avondjes voor de tv hangen denk ik dan. Maar niv 3 opleiding ik woonde toen nog thuis maar ik vond het makkelijk maarja ik werkte al in de zorg, en dat scheelt een hoop. Alleen in het laatste jaar moest ik heeel veeel werkstukken maken waar veel tijd in ging zitten, maar met veel steun om je heen kom je er wel!
Het is medisch rekenen. Dus met % ml e.d. Daar krijg je ook een toets over. Is om med. en inj uit te rekenen hoeveel je moet toedienen. Overigens heb je nu natuurlijk competentie gericht leren, dat is heel anders dan 3 jaar terug. Maar je bent zo wie zo verzekerd van een baan als verz. IG ze vragen er zo veel overal!
denk je er trouwens wel aan dat bijna overal in het land een nieuw soort leren(competentie gericht) gestart is en er is idd een eis dat je een bepaald niveau voor rekenen, nederlands en engels moet hebben.
Ow, dit wist ik helemaal niet. Maar ik hoop maar dat ik er maar aan voldoe. Want het is voor mij wel 4 jaar geleden dat ik op school zat. Maar ik ben er al wel uit wat ik wil gaan doen: Helpende, en als ik dan weer verder wil met Verzorgende kan dat altijd nog. Ik moet zeker wel eerst een werkplek vinden zeker voor dat ik me aanmeld voor de opleiding?
Hee, ik ben nu bezig met een MBO opleiding levensmiddelentechnologie niveau 2. Als ik die af heb ga ik verder met de BBL verzorgende IG niveau 3. Als je niet aan het vooropleidingseis voldoet kan je idd een toelatingstoets krijgen om te kijken of jij voldoet aan het landelijk niveau voor taal rekenen enz. Omdat ik straks mbo 2 af heb, voldoe ik aan hun eisen. Ik krijg een contract via de instelling waar ik heb gesolliciteerd. Dus ook een baan. Weet niet hoe dat bij jou in de regio gaat. Ze zochten heel veel toekomstige medewerkers. Ook als je geen ervaring of opleiding in de zorg had. Eerst info bijeenkomst gehad. Daarna uitgeloot voor sollicitatiegesprek. 3 weken later mailtje dat ik aan was genomen. Zou 1 sept dit jaar beginnen, maar dat wordt even een jaar uitgesteld. Eerst mama worden. Zal best pittig zijn maar heb het er voor over. En mijn man staat 200% achter me. Succes meis, als je het wil kan je het ook en idd zoals eerder gezegd je omgeving moet je steunen. Liefs
Heb zelf 4jaar geleden mbo spw niv 4 afgerond. Ben ik nu niet te laat om nog een werkplek te zoeken? @beautevil: geniet maar lekker van je zwangerschap!!
Thnx meis gaat lukken Geen idee, anders stuur je een open sollicitatie voor een bbl traject. Heb ik ook gedaan bij anderen. Je krijgt vanzelf antwoord.
Hoe en wat met werkplek vinden is afhankelijk van de school en van de eventuele werkplek. Ik heb toen een screening mOeten ondergaan en daarbij een sollicitatie gesprek. Vanuit daar hebben hun div kandidaten gekozen waar ik ook bij zat. Helpende is idd een stuk minder pittig en daarbij kun je altijd verder gaan (dat wil ik ook ooit nog eens). InfOrmeer je maar eens goed want er is echt veel veranderd qua leerstof eisen en methodes