bbl opleiding helpende of verzorgende ig

Discussie in 'De lounge' gestart door wenrichtwan, 22 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marik

Marik Bekend lid

21 okt 2011
    885
    0
    0
    Helpende wordt steeds slechter. Als je in de thuiszorg wil werken kon je vroeger nog adl doen en steunkousen.
    Je mag nu niet eens meer steunkousen aan doen volgens het nieuwe medicatie beleid.
    Dus dan zou ik voor VIG'er gaan!
    Ik merk het nu in de thuiszorg met het nieuwe medicatiebeleid wat Ze vanuit den haag weer hebben bedacht. Onze helpende mogen ineens niks meer en moeten we gaan omscholen op onze kosten of "eruit"zetten.

Succes met je keuze!

2. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Op dit moment volg ik de opleiding verzorgende IG. Eind januari van dit jaar ben ik begonnen. Ik moet nu 3 maanden fulltime naar school. Inmiddels ben ik net over de helft. Het is absoluut niet moeilijk, maar wel veel. Ik loop 1x in de week stage in de instelling waar ik geplaast word. De opleiding duurt 3 jaar, maar je kunt hem wel versnellen. Tegenwoordig krijg je rekenen en Engels ook als examenvak. Rekenen krijg je echt alles. Optellen, aftrekken, breuken, verhoudingen enz. Na 3 jaar moet je 2F hebben als niveau. Ik heb een zoontje en die zie ik op dit moment niet zo vaak en dat maakt de opleiding best wel zwaar, maar ik vind het wel heel erg leuk!!!

3. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    het mag dan wel niet maar tegenwoordig wordt er ook veel van helpende verwacht !
    heb een tijdje in een verpleeghuis gewerkt als helpende wat net was omgegooit na kleinschalig wonen
    en dan kwam in de zomer maanden het zo uit dat er 1 iger op 9 woongroepen stond
    en je dus zelf de medicatie kon gaan geven
    of even bloedsuiker meten enzz..

4. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    @lovely mom

ja maar als er iets fout gaat ben je wel de sjaak! Dus nooit doen... dan komt er maar iemand van het VT die het moet oplossen... Ik ben daar echt heel makkelijk in, ben ik niet bevoegt dan ben ik automatisch niet bekwaam en ben ik dus fout als er iets gebeurd dus weiger ik.

5. Diaantje78

@channie, dat klopt wat je zegt. Je bent niet niet bevoegd om dat soort dingen te doen en ik zou het ook zeker niet doen!!!

6. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Zo te lezen wordt er dus ook flink gerommelt in de zorg sector.
    Ik zal eens wat na vraag doen op de school waarbij ik het wil gaan volgen.
    Zijn er nog meer dingen waar ik als bbl' er rekening mee moet gaan houden?
    En krijg je stage vergoeding of wel volledig cao loon?

7. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Ik ben begonnen dit jaar eind januari aan bbl verpleegkundige.
    Ik vind de eerste periode zwaar moet nu 15 weken 3 dagen volledig school en 2 dagen stage lopen. Heftig met nog een kleine thuis.
    Maar vanaf juni ga ik 32 uur werken onregelmatig dus ook weekend diensten inclusief 1 dag school, dan is het goed te doen. Ben ik ook meer thuis. Qua studie opdrachten en leren vind ik het echt niet moeilijk en mijn huishouden lijd er ook niet onder, alleen mijn vriend doet nu wel wat meer zodat ik aan mijhn huiswerk kan.

8. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Sowieso als je het niveau van verzorgende aan kan zeker daarvoor kiezen!! Helpende mag je niet zoveel hoor misschien laten ze je dat bij de organisatie wel doen maar als verzorgende meer kansen en mogelijkheden. Waaarschijnlijk stagevergoeding en ben je boven de 23 minimuum salaris en bij sommige krijg je gewoon loon.

9. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Heb zelf geen ervaring in de zorg, dus dan zal denk ik niv2 miss eerst handig zijn.
    En ik moet eerst wel een baan kunnen vinden voor de opleiding!
    Anders helpt het niet,haha

10. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Hebben jullie nog tips wat er in zo'n sollicitatie brief moet komen te staan?

11. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Hey,

Ik las dat je spw 4 hebt. dan is het bijna zonde om nivo 2 helpende te gaan doen.
    Ik zou voor ig gaan! De ervaring doe je al werkende wel op hoor!
    Ik heb zelf ook spw 4 en werk in een verpleeghuis, ik doe alles wat een ig-er ook doet, behalve intra musculair injecteren.
    Voor de verpleegtechnische handelingen hebben wij een verpleegkundige.
    Ik ben destijds aangenomen omdat ze spw-ers wilden hebben op de werkvloer voor kleinschalig wonen.
    Medicatiemodule enz heb ik gewoon intern gevogd.
    Succes!

12. Diaantje78

Als ik jou was zou ik zeker voor IG gaan. Drie kwart van mijn klasgenoten hebben geen ervaring in de zorg en sommige hebben al 20 jaar niet meer in de schoolbanken gezeten. Tot nu toe loopt iedereen er op zijn sloffen doorheen.

Deel Deze Pagina