BBL opleiding, wat, waar en hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door 40plusmama, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik heb het he-le-maal gehad met mijn werk (moet weer aan het werk nu en geen begrip voor de situatie) en wil wat anders. Eigenlijk wil ik dat al heel lang maar het kwam er steeds niet van. Ik wil dus heel graag een opleiding gaan doen (in Nederland trouwens) en er meteen bij werken. Het liefste iets in de zorg. Operatieassistent lijkt me leuk of verloskundige of iets, ik weet nog niet echt wat. Maar ik heb nog erg veel vragen. Wie helpt me op weg?

Ooh ik heb Mavo (was te lui vroeger :oops: ) maar heb een MBO-HBO denkniveau. Een toelatingstest/examen zal er dus wel moeten komen.

Wat is een leuke opleiding?
    Waar kan dit in Noord Brabant?
    Wanneer beginnen die opleidingen of stroom je in?
    Wat ga je verdienen omgeveer?

Alvast bedankt.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi Dees,

voor de dingen die je noemt, zul je eerst je verpleegkundige opleiding moeten halen. Dit kan op bbl inderdaad, en eigenlijk wel in de meeste grote plaatsen in brabant, bij de ROC's. In Breda, Tilburg, Eindhoven bijvoorbeeld.
    BBL is in principe op MBO niveau, dus een toelating hoef je niet te doen. Wanneer jij aangenomen wordt in een zorginstelling (dit kan een algemeen ziekenhuis zijn, maar ook verstandelijk gehandicapten zorg of in de psychiatrie -hoewel een algemeen ziekenhuis meestal het praktischte is) kun je over het algemeen ingeschreven worden op een opleiding. Maar het belangrijkste is dus echt die sollicitatie voor -in dit geval- leerling verpleegkundige.

Hoeveel je tegenwoordig verdient als leerling weet ik niet, houd er wel rekening mee dat je fulltime of in elk geval 32 moet werken in de week, in steeds meer wisselende diensten. Het eerste jaar nog niet, maar daarna dus wel.

verder even googlen op; leerling verpleegkundige bbl roc etc ;) dan kom je een heel eind denk ik. En dan vind je ook de scholen die voor jou het dichtst bij zijn...

Ik ben zelf in 1999 de opleiding gestart, maar heb helaas moeten stoppen na 3 jaar. Maar dat is dus al een tijdje geleden, mogelijk zijn mijn ervaringen dus niet meer helemaal up to date ;) maar misschien heb je er toch al vast wat aan..

3. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Ik heb de opleiding tot verpleegkundige gevolgd, ook de bbl variant.
    Hele leuke opleiding, heel breed, goede basis.
    Ik heb dit gevolgd bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten, maar als je operatieassistente wil worden is het ziekenhuis denk ik een handiger plan.
    Hier in de buurt (omgeving leiden) staan regelmatig vacatures voor leerling verpleegkundigen dus misschien bij jou in de buurt ook.
    Wat je gaat verdienen durf ik niet te zeggen (ik was al een aantal jaren aan het werk dus ik kreeg meer salaris).
    Maar ik zou eens op internet kijken of er ff een telefoontje aan wagen.

Succes, groetjes Senna

4. 40plusmama

Dus wat je doet is eerst solliciteren op een functie en dan inschrijven bij de opleiding of andersom? En betaal je dan zelf je opleiding of doet de werkgever dat?

ROC zit in Tilburg, daar zal ik ook eens info opvragen. Ik ben ook wel benieuwd naar de salarissen want nu verdien ik niet slecht.

Het aantal uren zal even wennen zijn want ik werk nu 24 uur. Maar het zal wel een verschil zijn om 24 met tegenzin te werken of 32 uur met plezier denk ik.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Eerst solliciteren, want je wordt zover ik weet niet aangenomen voor een bbl opleiding, als je geen werkgever hebt. Die werkgever betaalt jou opleiding, + je salaris. Ik moest de eerste 9 maanden nog naar school en dan krijg je 'zakgeld' .
    Wacht hier van gobnet.nl :

Salaris

Als beginnend verpleegkundige kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 1.490,- per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer € 2.755,-. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

En, leuk om te weten: als je onregelmatige werktijden hebt, komt er een onregelmatigheidstoeslag bovenop je salaris. De toeslagen voor de uren die als onregelmatig worden beschouwd, liggen tussen de 22% en 60%. Dat kan dus behoorlijk oplopen!

Ook als je de opleiding volgt via de BBL-variant (werken en leren) ontvang je een salaris. In de voorbereidende leerperiode heet dat een zakgeldvergoeding. Deze bedraagt € 347,- bruto per maand. Het is ook mogelijk dat je het minimumloon ontvangt. Dat is per 1 januari 2008 € 460,60 voor een 16-jarige, waarbij het met je leeftijd oploopt tot € 1.335,00 vanaf je 23e.

Gedurende de maanden dat je in de instelling werkt, krijg je een leerlingsalaris. Dat is voor 36 uur per week (inclusief lessen op school) ongeveer als volgt, afhankelijk van de cao waaronder je valt:
    1e jaar: € 1.020,-
    2e jaar: € 1.200,-
    3e jaar: € 1.550,-
    4e jaar: € 1.550,-

Dit zijn salarisindicaties voor 2008.
    http://www.gobnet.nl/beroep.php?id=76&p=5

De eerste maanden zijn dus zeker geen vetpot, maar ik weet me nog te herinneren dat ze indertijd wel regelingen hadden -de werkgever- voor mensen die al een gezin hadden, zodat ze toch rond konden komen. Ik zat zelf niet in die situatie, dus voor mij was dat bedrag voldoende, dus ik weet niet precies hoe dat zat...
    ow wacht; gezien je leeftijd weet ik niet of deze salarissen ook echt voor jou gelden.. ze gaan toch veelal uit van jongeren volgens mij... Dus voor een precieze zul je misschien toch bij een instelling moeten informeren.
    Ook weet ik niet of ze bij deze indicaties rekening houden met weekend toeslag/zondag toeslag, onregelmatigheidstoeslag, want ook dat tikt toch wel redelijk bij.

6. 40plusmama

Ik heb nu 1000 netto voor 24 uur en wil proberen zo rond hetzelfde of meer te gaan verdienen. Minder zou ik het ook niet mee redden denk ik.

Ik ben ook aan het rondkijken voor een andere baan maar me om laten scholen lijkt me gewoon nog het leukst.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    noot: voor de opleiding operatieassistent hoef je niet noodzakelijk eerst een vpk opleiding te hebben!

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    klopt.. mijn fout :) ik was door de war met IC verpleegkundige...! Heel wat anders dus. Dit was indertijd een opleiding waar diverse collega's naar toe gingen, vandaar dat dat zo is blijven hangen, maar hier dus niet relevant...
    Wel is operatie assistent een HBO opleiding.
    (handig: gobnet :) )

9. 40plusmama

Maar operatie assistent is niet via BBL zover ik heb gevonden.

10. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Heb je al eens nagevraagd bij een ziekenhuis bij je in de buurt? Vaak kunnen zei je de meeste en beste info geven als zei leerlingen aannemen en vertellen zei je ook wat voor leerling plaatsen ze hebben. Ik heb BBL gedaan ik was toen de jongste in de klas17 jaar en de oudste was 54.
    Het was ook een verpleegkundige opleiding.

Misschien een MBO of HBO waar ze zorg studies geven zei hebben vaak ook een lijst met instellingen die hun diensten van opleiden gebruiken.

In instellingen waarvan ik weet zijn verstandelijk gehadnicate zei geven vaak ook gewoon intern opleidingen Maar dan heb je alleen maar de certifivcaten die voor hen bedoeld zijn

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb zelf de verpleegkundige opleiding (gedeeltelijk) gedaan en ik kreeg geen leerlingen salaris, maar gewoon volgens de CAO ziekenhuizen uitbetaald. Ik zat in aanloopschaal 40. Voor 32 uur ongeveer 1000 euro netto. (Weet het niet precies meer)

En volgens mij is het zo dat als je ouder bent dan 23 ze je altijd het minimumloon uit moeten betalen. Ik heb in elk geval nooit een leerlingensalaris gehad tijdens de opleiding en ik ben begonnen toen ik 25 was. (Met verzorgende IG Niveau 3) Maar misschien dat dat per instelling verschilt? In de eerste 7 mnd van die opleiding heb ik wel de zakgeld regeling gehad. (toen 750 gulden per maand) Ik wist al ruim een half jaar van te voren dat ik minder ging verdienen dus hebben we het vakantiegeld en belastinggeld apart gehouden om die tijd door te komen... :D

Ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van dat ik van carierre geswitched ben... :D

12. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ben zelf operatie assistente...

voor deze opleiding moet je eerst solliciteren in een ziekenhuis voor een opleidingsplaats...zij regelen verder school...

Het is een 3 jarige opleiding (best pittig) op hbo-niveau...

Het eerste halfjaar krijg je zakgeld (afhankelijk geloof ik van leeftijd, maar is minumumloon) daarna ontvang je leerlingslaris 1e jaar, dan 2e jaar en 3e jaar (steeds iets meer) eerste jaar na diplomering is +- 2300 euro voor 36 uur (dit loopt elk jaar wel op)...

voor salarisindicatie kan je ff in de cao kijken (is online van het ziekenhuis en dan bij schaal 35 voor leerlingen en 55 voor gediplomeerden)..

succes!

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hoi, misschien kan ik je verder op weg helpen. Ik begeleid leerlingen in een verpleeghuis. Maar voor concrete vragen kun je me beter een PB-tje sturen?

Deel Deze Pagina