Verborgen reflux of...?

Discussie in 'Voeding' gestart door juf88, 20 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Al lid sinds het weggooien van de pil, maar nu dan een eerste berichtje.

Ik weet het even niet meer hoor...

Inmiddels is onze mooie dochter ruim 5 weken en ze huilt.. nee krijst zoveel!
    Natuurlijk meteen op onderzoek uit, want mijn meisje heeft pijn!
    De manueel therapeut constateerde een blokkade in haar nek (vacuümbevalling) maar dit is inmiddels 'opgelost'.

Maar waarom huilt zij dan nog zo?
    Weer verder op onderzoek uit!

Naast het huilen valt mij nog meer op:
    Onrust
    hikken
    tong uit steken
    niezen
    moeilijke gezichten
    overstrekken
    volle neus
    kreunen en piepen
    belletjes blazen
    moeilijk boeren
    droge huid

en zo zie ik nog wel meer.. maar ja wat 'hoort er gewoon' bij een baby?

De ha dacht dat dit wel eens verborgen reflux zou kunnen zijn en heeft ranitidine voorgeschreven. Dit deed eigenlijk niet zo veel.
    Na googlen overgestapt op nutrilon pepti (met nutriton), want misschien is het wel koemelkallergie? Na het starten met pepti had dochterlief 2 heerlijke dagen en sliep zij zelfs in haar eigen kamer.

De derde dag waren we helaas weer terug bij af. Toevallig een afspraak bij het cb dus meteen maar vragen hoe of wat.
    Zij adviseerde om friso allergy care te gaan proberen.
    Ook hierdoor ging het een dagje wat beter.
    Maar daarna weer terug bij af. Toch maar de ha weer gebeld, want ons meisje sliep inmiddels ook niet meer overdag. En was van voeding tot voeding onrustig. Tegen de volgende voeding aan viel zij op onze arm in een lichte slaap. Haar eten geven was eigenlijk gewoon pesten.

De ha heeft losec mups voorgeschreven. (Wat een ramp om toe te dienen!) Dag 1 zorgde voor enorme krampen. Na een goede volle luier lijken haar darmpjes gewend aan de medicatie. Dag 2 en 3 heeft dochterlief enorm veel geslapen. Maar plat liggen/op haar zelf liggen lukte nog steeds niet. (Niet gek ook dat zij zoveel heeft geslapen, want zij heeft enorm veel slaap in te halen!)
    Vandaag was dag 4 met losec. Tot 13.00 uur was het zoals dag 2 en 3. Maar nu lijken we weer terug bij af...

Wat is dit toch?? Natuurlijk moet ik geduld hebben, maar ik word er zo verdrietig van om te zien dat mijn mooie meisje zo'n pijn heeft en gewoon niet lekker in haar vel zit!

Wat wil ik met dit verhaal?
    Geen idee. Maar het lucht wel even op! :)

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Heel sneu voor jullie kindje (en voor jullie) en goed dat je telkens teruggaat naar de huisarts. Maar ik denk ook dat er meer aan de hand is en dat je huisarts moet stoppen met klooien en je door moet sturen naar de kinderarts. Zou er gewoon op staan!

Succes!

3. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Zo herkenbaar en zo moeilijk! Ik weet wat je doormaakt, sterkte!
    Ik zou ook aan je ha een doorverwijzing naar de ka vragen, die heeft toch meer kennis. Hier heeft Nexium goed geholpen.

Wij zijn ook bij een manueel therapeut geweest. Heb je ook oefeningen mee gekregen voor thuis? Wij wel namelijk en ik merkte dat dat hielp.
    Misschien kun je nog eens terug naar de mt en hem (of haar) ook voorleggen dat je het gevoel hebt steeds weer terug bij af te zijn. Misschien is dat nog niet "opgelost" maar moet het bijgehouden worden.

Wat hier ook veel rust bracht: inbakeren. Wij kregen goede uitleg van de medewerkers van de ka. Ik was er eerst heel sceptisch over, maar eerlijk: ze heeft er heerlijk door geslapen!

Ik neem ook aan dat je alle overige huis, tuin en keuken adviezen voor reflux opvolgt? Bedje schuin omhoog, lang omhoog houden na voeding ed?

4. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga morgen inderdaad de ha bellen voor een doorverwijzing. Het is nu gewoon genoeg. (Ook voor papa en mama ;))
    Nexium is dat is toch hetzelfde als Losec? Na hoe snel werkte dit bij jullie?

MT is afgelopen maandag nog geweest en 1 juli weer een afspraak. Heb wel veel aan de tips en houdingen.

Inbakeren weet ik ook nog niet helemaal.. vooral om dat ons meisje heeft laten zien dat ze wel heel relaxt kan liggen en slapen.

Het lijkt wel 1 stap vooruit en weer 2 terug..

5. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik weet niet of Nexium en Losec hetzelfde zijn. Nexium is een maagzuurremmer. Meestal heeft Nexium 1 tot 2 weken de tijd nodig voor je effect merkt, bij ons was het echter al met een paar dagen. De frons op het voorhoofd werd minder en dat was voor mij een duidelijk teken.

Ik begrijp het, ik was ook sceptisch over inbakeren. Het komt toch misschien zielig over, het beperkt de vrijheid, je vraagt je af of het echt nodig is en of het wel goed is. En als het niet nodig is, des te beter natuurlijk! Maar hier hele goede ervaringen met inbakeren. Op een gegeven moment kon ik haar inbakeren terwijl ze nog goed wakker maar slaperig was en dan legde ik haar in bed, zij ging lekker liggen met haar hoofdje naar 1 kant en viel zo in slaap. Zonder nog een huiltje te laten horen. Dat bracht mij dan weer zo'n rust! Kanttekening is wel dat sommige kindjes het lastig vinden om het inbakeren af te wennen. Dat was hier overigens eigenlijk geen probleem.

Ik begrijp je wanhoop, 1 stap vooruit 2 terug is niet hoe je het graag ziet.

6. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik heb begin dit jaar dit topic geopend: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/410510-vind-zoo-moeilijk-refluxbaby-wie.html

Wij zaten er toen midden in en ik wist niet bij wie ik mijn verhaal kwijt moest. Ik heb erg veel aan alle reacties van de meiden hier gehad. Het topic is inmiddels gesloten, maar misschien heb je er wat aan. Er staan veel adviezen en tips in en ook ervaringen met de verschillende medicatie.

Ik ga m'n bed opzoeken, ik weet niet wat de nacht hier gaat brengen ;)

7. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat waren nog eens een hoop pagina's!
    Fijn om te lezen dat we niet de enige zijn, maar eigenlijk ook weer niet fijn. Het is echt pittig!

Ik heb bij ons het idee dat we er bijna zijn, maar dat het het nog nét niet is. Misschien toch nog de Losec de tijd geven?

8. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    @SportySteenbok Hoe gaat het nu eigenlijk met jouw dochter? En wat was het verloop?

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij bovenstaand verhaal.Hier ook eerst losec geprobeerd, hielp niet.Toen motilium en nexium en dat hielp wel! En goed ook :))) Na een paar dagen zagen wij al verschil.Ons mannetje ging weer lachen :p
    Inbakeren deden wij al.Zoon was al 6 maanden toen wij eindelijk de juiste medicatie kregen....
    Dus idd, een verwijzing naar de KA halen. Hier zag de HA de ernst van de situatie in (ik KON niet meer door het nachtenlang op zijn met zoon) en heeft zelf gebeld om prioriteit aan de afspraak te geven.Wellicht is jouw huisarts ook zo welwillend.
    Succes en laat je niet wegsturen! Jij bent de mama en weet dat je kindje zich niet goed voelt..

10. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja lees inderdaad meer positieve verhalen over nexium.
    Motilium ken ik niet, maar als ik dat google word ik niet blij haha.
    Ook lees ik dat inbakeren icm verborgen reflux gevaarlijk kan zijn?
    Morgen sowieso de ha bellen. Vragen hoe lang Losec nodig heeft en een verwijzing naar de ka vragen. Misschien dat nexium dan nog een optie is. Zo tegenstrijdig.. aan de ene kant wil ik mijn kindje niet volstoppen met troep, maar de pijn en onrust vind ik toch erger!

11. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lief trouwens jullie reacties. Dankjulliewel!

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Natuurlijk,medicatie met zo'n kleintje had ook niet mijn voorkeur.
    Maar toen wij er achter kwamen dat zoon een slokdarmontsteking had was ik zo blij dat die medicijnen er zijn!
    Eindelijk zagen we hem weer lachen,lekker slapen,een tevreden kereltje zijn.
    Maanden slecht slapen had invloed op ons hele gezin.
    Toen het beter ging met onze zoon konden we weer meer doen dan alleen functioneren...
    Wat betreft het inbakeren, ik weet niet precies de link met reflux.
    Dat zou je moeten navragen!

13. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Bij reflux (spugen) mag je niet inbakeren, kind kan dan nl stikken in zijn eigen spuug (kan geen kant op) :(

Hier ook verborgen reflux (gehad) !!

Wij kregen van de ha zantac mee. Op eigen initiatief overgestapt op friso comfort. Heb ik zelf afgebouwd (zantac) tot uiteindelijk niets meer !!

Ik zou je aanraden om iig een afspraak met de ka te maken, een beleid afspreken mbt welke voeding en dan ff de kans geven (2 weken). Verandering van voeding kan ook krampen veroorzaken.

14. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik juich nog niet te hard.. maaaar mevrouw was zo relaxed de hele dag! Alleen wakker worden voor voeding en even knuffelen.
    Zou het dan toch..?! :)

Dus nog niet gebeld voor een doorverwijzing, eerst even dit weekend afwachten. Sowieso moet ik woensdag terug naar de ha om te bespreken hoe het de afgelopen dagen is verlopen met de losec.
    Wel gestopt met de nutriton, want hier had ze eigenlijk alleen maar neer last van. Ook heeft ze voornamelijk op haar buik geslapen vandaag. (In de wagenbak in de woonkamer, zodat ik haar in de gaten kon houden.)
    Daar ligt dan ook het volgende punt. Zodra ze op haar rug gedraaid of gelegd wordt, wordt ze binnen 10 minuten weer wakker en begint zij te huilen. Je ziet dat zij op dat moment nog echt last heeft van het maagzuur. Ik denk dat dit komt omdat het op die manier nog makkelijker omhoog komt en haar slokdarm nog niet helemaal geheeld is.

Wat te doen met mijn buikslapertje? Het is voor mama bedtijd en mevrouw ligt heerlijk op haar buik te slapen..

15. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zij heeft nu friso allergy care, omdat eerst gedacht werd aan kma. Ik houd deze voeding sowieso nog een aantal weekjes aan. Eerst maar eens een ritme te pakken krijgen :)

16. adi

adi Niet meer actief

Nexium is echt sterker en beter als losec, dus als het niet voldoende helpt kun je snel overstappen.

Hoe schuin staat haar bedje? Bij reflux kindjes moet je denken aan ongeveer 20-25cm verhogen aan hoofdzijde. Bijv met dikke boeken onder de bedpoten. Hetzelfde geldt voor de box/ kinderwagen enz. Alles schuin zetten.

Bij refluxkindjes is buikligging vaak zelfs veiliger als rugligging, door het spugen en ademstokken. Kan ze al haar hoofd optillen en goed draaien?

17. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dus dat zou ik nog kunnen vragen. Losec is echt een ramp om binnen te krijgen. Ze vindt het ook echt vies!
    We hebben alles omhoog, maar ook dat vindt ze niet prettig. Vannacht heeft ze wel op haar rug geslapen, maar in de nacht heeft ze ook het minste last.
    Ik kan via mijn vz wel een nannycare sensormatje krijgen. Iemandbdaar ervaring mee?

18. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hai Juf88,

Wat fijn dat jullie gisteren zo'n goede dag hebben gehad! Ik hoop voor je dat dit doorzet en dat Losec jullie goed helpt.

Het wordt hier op het forum vaker gezegd, dat kindjes met reflux baat hebben bij slapen op de buik. Een aerosleepmatrasje is dan misschien een goed idee. Of haar overdag gewoon goed in de gaten houden. Tegenwoordig is het not done, slapen op de buik. Pak 'm beet 20 a 30 jaar geleden was het hartstikke gebruikelijk.
    Onze dochter vond het in het begin echter vreselijk om op haar buik te liggen, ik vermoed door het KISS-syndroom waar zij toen last van had. Wij hebben dat dus niet gedaan.

Inbakeren heeft hier goed geholpen, maar inbakeren én op de buik slapen, kan absoluut niet!
    Dat het voor refluxkindjes gevaarlijk is om ingebakerd te slapen, wordt ook vaker gezegd. Hier heb ik dat absoluut niet zo ervaren. Onze dochter had last van verborgen reflux en slikte dus alles weer terug. Daarnaast legde ze haar hoofdje altijd lekker op zij met slapen, dus als ze dan een keer spuugde dan spuugde ze op haar bed. Ik zag soms echt een straal tot wel 30 cm bij haar hoofd vandaan... Dat je je afvraagt hoe zo'n klein baby'tje zo ver kan spugen. :(

Maar dat zijn natuurlijk afwegingen die je zelf moet maken en misschien is op de buik slapen bij jullie wel de beste methode.

Verder denk ik dat kindjes die in de eerste maanden ergens last van hebben, extra baat hebben bij rust en regelmaat. Ze worden, mijns inziens, al extra geprikkeld door het ongemak en misschien de pijn die ze ervaren dat ze geen overbodige prikkels kunnen gebruiken. Dus lekker de dingen in een vaste volgorde doen (bijvoorbeeld wakker-drinken-schone luier (bad indien nodig)-spelen (als de leeftijd ernaar is)-slapen).

Gelukkig kan ik nu zeggen dat het bij ons nu echt goed gaat. Onze dochter heeft Nexium gehad tot ze ongeveer 4,5 maand oud was. We hebben het rustig aan afgebouwd op advies van de ka en ze bleek toen zonder te kunnen. Ik hoorde het slikken nog wel, maar minder vaak en daardoor had ze geen pijn meer. Daarna hebben we het inbakeren voorzichtig afgebouwd omdat ik bang was dat ze ging rollen (ze rolt nu nog niet... ;)). Op een paar moeilijke nachten na is dat goed gegaan.
    Wij zijn met haar bij de manueel therapeut geweest toen ze ongeveer 10 weken was. De oefeningen hebben we met haar gedaan tot een paar weken terug. Nu inmiddels beweegt ze zo goed dat ze het min of meer automatisch al zelf doet. Ik vond dat heel fijn, die 2 bezoekjes aan de mt en de oefeningen. Ik merkte dat zij er letterlijk beter door in haar vel zat. Ze was daardoor een stuk rustiger met haar lichaam, niet constant meer aan het overstrekken, ze kon de rust opbrengen om op schoot te zitten, huilde niet meer met aan- en uitkleden en huilde niet meer in de maxi cosi. Dat maakte dat wij allemaal een stuk meer ontspannen met haar om konden gaan.

Dus de Nexium nam de pijn weg, de oefeningen van de mt brachten de rust in haar lijfje en het inbakeren hielp met slapen.

En gek genoeg, ondanks dat wij dachten dat het al heel goed ging met haar, gaat het nu de afgelopen ongeveer anderhalve maand echt heel goed sinds ze vaste voeding krijgt. Sinds ze 's ochtends fruit eet, tussen de middag een korstje brood en 's avonds een groente hapje is ze zo'n vrolijke baby en slaapt ze zoveel beter! Voorheen waren het overdag korte slaapjes van 3 kwartier en nu slaapt ze meestal 2 uur per keer! We waren echt verbaasd! En 's avonds had ze moeite met in slaap vallen, altijd huilen... En nu, ze krijgt haar speen en knuffel en ik geef haar een dikke kus en aai en ik kan weglopen. Ze valt uit zichzelf in slaap!
    Of dat letterlijk iets met het eten te maken heeft of meer met een ontwikkeling die ze op deze leeftijd heeft doorgemaakt, weet ik niet. Maar nu pas zeggen wij tegen elkaar: oh zo is het dus om een baby te hebben. Dit kunnen wij ook wel! ;)

Ik weet dat mijn verhaal niet geldt voor alle baby's, maar ik hoop van harte dat het bij jullie ook zo snel zo goed mag gaan! Ik weet wat je doormaakt, het krijsen is slopend. Ik stond soms onder de douche dat ik de douche uitdeed omdat ik dacht dat zij huilde, bleek het geluid net als met een sirene alleen in m'n hoofd te zitten...
    Wat ik je echt nog even mee wil geven: zorg goed voor jezelf! Eet gezond, drink voldoende en regelmatig en probeer (I know...) voldoende te rusten. Dan kun je er het beste zijn voor je kindje.

Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, ik volg dit topic nog wel even. Dus stel je vragen maar!

19. juf88

juf88 Lid

27 jul 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar goed dat ik niet te hard gejuicht heb.. Hier is het sinds 13.00 uur weer raak. Niet slapen, niet liggen, smakken, tong uit steken, alleen maar een speentje willen etc. Het enige wat pas om 22.00 uur begon is het krijsen.
    Ik snap het niet hoor!

Maandag toch echt de huisarts bellen, ook als het wel beter gaat.
    Zou nexium dan toch anders/beter werken dan losec? Het is net alsof er iets mist aan losec of dat het net niet genoeg is ofzo. Daarnaast vindt ze het echt vies en krijgen we het amper naar binnen. Zou dat met nexium wel beter gaan? Hoe doen jullie dat?

Sportysteenbok bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Aerosleep hebben we inderdaad al, dat stelt al een beetje gerust. Inbakeren voelt (vooralsnog) niet goed, dus houden we het op het buikslapen. Daarnaast houden we zoveel mogelijk hetzelfde patroon aan.

Ach ja.. Morgen hopen op net zo'n fijne dag als gisteren, we komen er wel!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou in ieder geval een verwijzing naar een kinderarts vragen, die weten er toch iets meer van. Je kan haar dan ook laten opnemen (kan je zelf bij blijven) en dan kunnen ze haar observeren. Dat gebeurde bij ons pas toen Lisa al in het ziekenhuis lag doordat ze ziek was en niets meer dronk (mede door de reflux), maar ze zagen dus ook wat ik zag, dat maakt het een stuk makkelijker praten met een arts! Helaas hielp bij ons de losec niet, Nexium ging ze van spugen, dus dat ging ook niet. Maar medicijnen als Losec hebben wel een paar weken nodig om optimaal te werken (week of 3-4). Maar het kan dus ook dat het niet echt werkt. Maar ik zou dus echt een verwijzing naar een kinderarts vragen en dan met hem/haar gaan kijken wat je/jullie voor je meisje kunnen doen!

Oh nog een tip: paracetamol! Wij zaten er destijds zo middenin met het huilen, dat ik een keer de huisartsenpost belde omdat ik niet meer wist wat te doen, en toen begon de assistente over paracetamol. Dat helpt natuurlijk ook tegen de pijn. Ook haal je je baby even uit de situatie van het huilen en bij je dragen de hele tijd. Haalde bij ons weinig uit trouwens. Maar ik vond het wel een goede tip, misschien helpt het bij jullie wel. Als is het natuurlijk niet de oplossing uiteindelijk.

Deel Deze Pagina