Vraag over beugel en kiezen trekken.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Marleen31, 12 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hallo iedereen!

Wie heeft er verstand van beugels/orthodontie?

Mijn dochter van 11 heeft sinds een half jaar een beugel in haar onderkaak (een linguale boog). Die zorgt ervoor dat haar kiezen in de onderkaak niet verder naar voren komen zodat er ruimte vrij komt voor haar nog door te breken hoektanden.
    Haar hoektanden in boven- en onderkaak breken niet door omdat er volgens de ortho geen ruimte is. Vandaag zijn we geweest voor controle en hij vertelde dat er aan beide kanten 2 kiezen getrokken moeten worden om ruimte te creëren, dus linksboven, linksonder, rechtsboven en rechtsonder. 4 kiezen totaal.
    Uiteindelijk zou ze een blokjesbeugel krijgen om alles netjes te maken.

Nou ben ik wat aan het googelen en ik lees eigenlijk op meerdere sites dat het trekken van kiezen eigenlijk achterhaald is, dat er veel betere en innovatieve manieren zijn tegenwoordig om ruimte te creëren.

Hoe zit het met jullie kinderen met beugels? Hebben er gezonde volwassen kiezen getrokken moeten worden en waarom?

Ik twijfel of ik voor een second opinion moet gaan bij een andere ortho.

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier was er bij zoon ook te weinig ruimte. Die heeft eerst een beugel gehad om het kaakbot breder te krijgen. Geloof dat dat een hyrax heet. Toen een (losse) blokbeugel en daarna een vaste slotjesbeugel. Heeft 3 jaar geduurd en sinds 2 weken is hij eruit.

Marleen31 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier zijn er bij zoon 2 volwassen kiezen getrokken. Ben bij 2 orthodontists geweest en de enige andere optie was eigenlijk jarenlang een buitenboordbeugel voor 20 uur per dag. Geen optie dus. Er was te weinig ruimte. Zijn tanden kwamen wel allemaal door, maar stonden in 2 rijen en zijn voortanden stonden bijna een cm schuin naar voren.

4. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier ook te weinig ruimte, een typisch Europees probleem volgens de ortho. Trekken doen ze bij ons niet aan. Voor de bovenkaak heeft ze een hyrax, die hebben we 30x moeten aandraaien (elke dag 1x). Deze blijft in totaal ongeveer een half jaar zitten. Daarna krijgt ze weer iets anders in de bovenkaak omdat de kiezen door de hyrax scheef gaan staan. Boven heeft ze wel direct blokjes gekregen maar zonder draad. Dit was puur zodat ze maar 1 keer hoeft te wennen.

Voor het verbreden van de onderkaak zit er een soort pompje achter de voortanden(vast aan de kiezen), onder de tong. Deze verbreed de kaak doordat de tong het pompje activeert. Binnen een paar weken zagen we al dat een tand netjes in de rij ging staan.
    Onderin heeft ze wel direct blokjes met draad gekregen.

Al met al duurt het traject ongeveer 2,5 jaar. We hebben het er wel voor over als er geen kiezen getrokken hoeven te worden.

5. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Bij onze dochter is de kaak breder gemaakt met een beugel traject, maar dat moest wel al heel jong beginnen. Misschien kan dat niet meer bij een elfjarige omdat het bot dan al teveel vastgegroeid is?

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dochter heeft 3 weken geleden kies nummer 4 laten trekken. Ze heeft sinds 2 weken nu slotjes, een blokjesbeugel.

ook de jongste moet dit proces helaas ondergaan. Ik heb het vroeger ook gehad. Onze kaken zijn veel en veel te klein. Alle tabden begonnen recht, maar omdat het melkgebit veel kleiner was paste alles. Nu staat alles schots en scheef. De hoektanden konden inderdaad hier ook niet doorkomen. Dus dit was de enige optie.
    Hoor het vaak om mij heen. Het is ook niet mogelijk om een goed gebit te krijgen voor de meiden als die kiezen er niet uit gaan. Risico is dat het dan allemaal ook snel weer terug schiet in scheve stand vanwege ruimtegebrek.

hier waren eerst 2 kiezen boven getrokken
    Toen onderkaak laten groeien door een blokbeugel, die een jaar gehad.
    Toen kiezen trekken onder.
    Nu 2 jaar slotjes.
    Oh en ze is nu 12.

Marleen31 en Jessi79 vinden dit leuk.
  7. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Hier ook kiezen getrokken, wel met andere reden. Bij onze 14 jarige zaten bepaalde kinderkiezen nog muur vast en kon blokjes beugel niet. Ivm vorm kaak wel die beugel nodig om op tijd in te grijpen.

8. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat kan bij een 11 jarige nog wel. Mij is verteld dat je kaak rond je 17e vast is gegroeid. (Loop bij de ortho en kaakchirurg, heb zelf een operatie moeten ondergaan om dit voor elkaar te krijgen).

@Marleen31, een second opinion kan altijd toch? Het is niet gek om te kijken wat een andere ortho zou adviseren en dan een keuze te maken.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Een goede ortho trekt zo min mogelijk gezonde tanden. Alleen als het echt niet anders kan.

Al zou ik een seconde opinion zeker overwegen.

Ik beugel zelf nu, moest bij de 1e ortho ook laten trekken,operatie etc.
    Waar ik nu beugel is alles met "gewoon" beugelen netjes nu.

Als het dan echt niet anders kan hoor je het vd 2e ook wel!

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #10 Jessi79, 13 okt 2023
    Laatst bewerkt: 13 okt 2023
    Bij mijn dochter zijn vier kiezen getrokken toen ze 10 was, het jaar voordat ze de blokjesbeugel kreeg. Er was geen ruimte voor de hoektanden. Ze is even oud als jouw dochter en beugelt nu een jaar.

Wij zagen al snel na het trekken van de kiezen een positief resultaat. Bij mij zijn vroeger ook vier kiezen getrokken wegens ruimtegebrek. Ik zie er geen bezwaar tegen.

Marleen31 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier heeft ze een hyrax gehad, een beugel die ruimte maakt in de bovenkaak. Heeft hier goed geholpen, haar tanden passen nu prima en er hoefde niets getrokken te worden.

12. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Bij mij hetzelfde als kind. Ook kiezen getrokken omdat er geen ruimte was. Heb en had er geen bezwaar tegen.
    Mijn dochter heeft ook weinig ruimte en alles groeit scheef of dubbele rij. In maart moet ze terug naar de ortho, vorig jaar moest ze nog te veel wisselen. Ben benieuwd wat er bij haar uit komt. Vind kiezen trekken niet echt een ramp eigenlijk

Jessi79 en Marleen31 vinden dit leuk.
  13. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Bedankt voor de reacties, dames! Als het écht niet anders kan, tuurlijk, dan moet er getrokken worden. Ik ga om het zeker te weten maandag toch even een andere orthodontist bellen, kijken of hij er hetzelfde over denkt.

JupitR vindt dit leuk.
  14. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

#14 chantal1985, 14 okt 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2023
    Bij mijn dochter is de onderkaak niet voldoende gegroeid. Bij de ene ortho kregen we het plan om bovenin dan twee kiezen te trekken. Onderin wilde hij van de tanden dan ook nog kleine stukjes slijpen, zodat het dan beter zou passen. En dan een slotjesbeugel. Dat vonden we toch een wat bewerkelijk plan. We zijn toen naar een ander gegaan voor een second opinion en nu is het plan eerst een Herbst beugel (beetje zelfde werking als een blokbeugel, alleen kan ze hiermee wel praten. Ze zit al in de brugklas, dus dan kiezen ze vaker voor de herbst.) voor 6 tot 9 maanden en daarna slotjes. Daarmee helpen ze dus de onderkaak, en hoeft er niks getrokken te worden. Afgelopen donderdag zijn de elastiekjes geplaatst om ruimte tussen de kiezen te maken voor de herbst, en donderdag na de vakantie gaat hij erin.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Die had de beste vriend van mijn zoon ook, bij dezelfde ortho. Bij zoon was het echter geen optie. Ik vertrouw dan ook op een orthodontist, ze zijn er lang genoeg voor naar school geweest en denk dat weinig orthodontisten kiezen trekken als het niet echt nodig is. Zijn immers ook allemaal eerst tandarts geweest, dus beseffen echt het belang wel.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    #16 suus1983, 14 okt 2023
    Laatst bewerkt: 14 okt 2023
    Tja denk dat dat makkelijk praten is, want bij mijn zoon was het zo erg dat het inclusief tanden trekken alsnog een traject van inmiddels bijna 4 jaar is. Niemand laat voor de lol tanden trekken. Zeker een orthodontist niet. Die doen echt geen studie van 10 jaar om vervolgens lukraak gezonde kiezen te trekken. Hij zou waarschijnlijk ook nog meer geld kunnen verdienen zonder te trekken.

Ook iets om rekening mee te houden, als er echt te weinig ruimte is, kunnen kiezen naast de plaats waar ze horen gaan groeien, waardoor ze sneller beschadigd kunnen raken en je alsnog zonder kiezen zit later.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  17. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik snap zeker dat je in dat geval kiest voor trekken. In het geval van mijn dochter duurt het traject ‘maar’ 2,5 jaar dat valt natuurlijk wel mee.
    Er zijn bij haar ook melkkiezen getrokken omdat ze de volwassen kiezen beschadigden.

18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Ik heb momenteel wederom een beugel. Als tiener ook gehad en toen zijn er kiezen getrokken. De ortho van nu zei dat ze dat nooit hadden moeten doen. Lijkt me heel goed een second opinion te vragen.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hier bij dochter en een hyrax en 4 kiezen eruit. Kan ook nog :p
    Ze heeft/had echt een smalle kleine bovenkaak.
    Ze doen het alleen als andere opties te weinig effect hebben. Mijn ortho zei ook: in principe laten we geen kiezen meer trekken, alleen als het echt niet anders kan. Bij mijn dochter dus.

suus1983 vindt dit leuk.
  20. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Bij de oudste dochter was er ook te weinig plek voor haar tanden. Net als bij haar vader, die heeft vroeger tanden moeten laten trekken om ruimte te maken. Ze heeft eerst een blokbeugel gekregen. Eerst dag en nacht, later alleen in de nacht. Als laatste heeft ze een slotjesbeugel gekregen.
    Maar we waren er al vroeg bij, geloof dat ze acht was toen ze begon.

Toen de ortho bij de eerste behandeling uitleg gaf, vroeg ik of ze dan een buitenboordbeugel kreeg. Zijn antwoord: daar doen we al járen niet meer aan.

Goed dat je een second opinion aan gaat vragen.

Deel Deze Pagina