Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Vlak voor mijn contract afloopt, ga ik met zwangerschapsverlof. Ik zit al sinds november ziek thuis, vanwege mijn zwangerschap. Mijn werkgever vraagt nu van mij om de laatste weken voor mijn verlof mezelf beter te melden, om vervolgens al mijn vakantiedagen op te nemen die er nog staan. Moet ik hieraan meewerken? Alvast bedankt!
Hallo Chocoladekoekje, Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd. Je werkgever vraagt nu of je de laatste twee weken van je contract vakantiedagen wilt opnemen. Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, dan vraagt de werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aan. Meer informatie hierover vind je hier. Om vakantiedagen op te kunnen nemen is het wel belangrijk dat je volledig beter gemeld wordt bij UWV én bij je werkgever. Wanneer je nog ziek bent, kun je natuurlijk niet hersteld gemeld worden. Je kunt dit het beste bespreken met de werkgever. Kom je er niet uit met de werkgever? Dan is mijn advies om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij een vakbond, je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket (0900-8020). Ik wens je, ondanks je ziekte, een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Nelleke UWV WebcareTeam