Ontslag nemen voor of na mijn verlof.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Erzi, 18 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hallo

Ik heb afgelopen week gesolliciteerd voor een nieuwe baan voor na mijn verlof ( wel in de zelfde branch ). Nou wil ik graag ontslag nemen voor mijn verlof. Dit heeft als reden dat mijn werkgever het niet leuk gaat vinden dat ik ontslag neem en mij zeer waarschijnlijk gaat dwars zitten om mijn salaris en vakantie laat uit te betalen ( dit heeft hij bij alle mensen gedaan die of in ziektewet gingen of ontslag namen ). Hij is t er al niet mee eens dat ik mij 100% ziek gemeld heb ( bekken instabiliteit en harde buiken, gestopt op advies van de vk ).

Nou mijn vraag:

Ik lees overal ( behalve op de uwv site zelf ) dat als je ontslagdatum binnen de 10weken VOOR je uitgerekende datum valt t uwv jouw zwangerschapsverlof/ziektewet geld overneemt en t rechtstreeks naar jouw toe stort. Klopt dit ?
    Mijn uitgerekende datum is 23juli, min 10 weken kom ik op 14 mei. Min een maand opzeg termijn kom ik 14 april. dus als ik per 14 april mijn ontslag indien, neemt het uwv het dan over ? En hoe zit t met mijn vakantie toeslag ?

2 oktober is de laatste dag van mijn verlof ( mits t kindje later geboren word ) ik kan ook 1 september mijn ontslag indienen. Maar ik weet nu al dat hij dwars gaat zitten met uitbetalingen. En ik wil rust in mijn verlof en geen stress omdat mijn geld continu later is. Dan heb ik liever dat t door t uwv gestort word

Groet

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Erzi,

Wat een spannende tijd voor je.

Je geeft aan dat je op dit moment 100% bent ziekgemeld. Je denkt er over ontslag nemen voordat je zwangerschapsverlof ingaat. Je wilt weten wanneer je het beste ontslag kunt nemen.

Het klopt, als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering is, kan je recht hebben op een WAZO-uitkering en deze kan direct aan jou worden overmaakt. Je zou per 15 mei op kunnen zeggen omdat dit binnen 10 weken is. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk tussen je ontslag en de WAZO geen recht hebt op een uitkering van UWV.

Daarom raad ik je aan om, voor je ontslag neemt, contact op te nemen met een Juridisch Loket wat de gevolgen zijn als je dit doet. Je hebt nu namelijk een Ziektewet-uitkering. Ontslag nemen tijdens ziekte is mogelijk maar kan wel gevolgen voor je hebben.
    Als je, om welke reden dan ook, bijvoorbeeld ontslag krijgt bij je nieuwe werkgever kun je het recht op WW verliezen doordat je zelf ontslag hebt genomen.

Als je lid bent van een vakbond of je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je deze ook inschakelen.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina