Ons meisje is bijna 9 maanden. Qua eten gaat het niet zo gemakkelijk, ze wil niks van een lepeltje en alles zelf doen. Nou vind ik dat geen probleem, alleen vind ze alles anders dan brood en banaan niet prettig om in de hand te houden... Ze pakt het dan aan, maar ze kijkt vervolgens vies en laat het dan vallen. Brood eet ze wel, maar als ik er beleg op doe hoeft ze het niet meer. Qua melk zitten we op 6-7 voedingen omdat ze anders te weinig vocht binnenkrijgt (drinkt per keer 80-120ml). Bij het eten laat ik haar wel uit een bekertje drinken, maar dat is meer oefenen en nog niet echt functioneel qua hoeveelheden. Hooguit een paar minislokjes. Naast de melkvoeding is dit wat ze gemiddeld per dag (dus niet per voeding) eet: halve banaan soepstengel half koekje halve boterham Meer krijg ik er gewoon niet in... Ze eet bij elke vast voeding (3xper dag) max een kwart boterham op. Tijdens het wandelen geef ik haar nu vaker een stuk soepstengel omdat ze dat wel lekker vind (maar dat heeft natuurlijk weinig voedingswaarde). Qua melkvoeding krijg ik er ook niet meer in dan 600-700ml per dag (is ook genoeg uiteraard). Maar over het eten begin ik me wel een beetje zorgen te maken. Het gaat al weken zo, heeft nooit echt grote hoeveelheden gegeten. Omdat ze toen goed groeide vond ik dat niet echt een probleem, maar de laatste drie weken staat ze stil qua groei en dat baart me toch wel een beetje zorgen. Daarnaast krijgt ze zo qua groente ook niks binnen (alles geprobeerd, gepureerd, geprakt, in stukjes, grote stukken...) Hoe denken jullie hierover, moet ik me zorgen maken, wat zou ik nog anders kunnen doen?
Snap dat je je hier zorgen over maakt.... maar sommige kinderen hebben gewoon langer de tijd nodig om te wennen aan de smaak en structuur van vast voedsel.... Wat als je bijv de groenten in een stuk voor haar neer legt? Misschien drukt ze het de eerste week alleen maar plat/ kapot, maar er komt vast een moment dat ze het gaat proeven. Dit hoort allemaal bij het ontdekken en wennen... Sommige kindjes moeten wel 10-15x iets eten voordat ze aan de smaak en structuur gewend zijn. Geef je ook aardappel/rijst/pasta bij de groenten?? Hier wilde ze de groente beter eten als er een aardappeltje of zo door/ bij zat! Misschien kun je ipv brood (of erbij) ook iets van volkoren cracotte geven of zo? Was hier zwaar favoriet... Zijn in ieder geval meer vezels dan een soepstengel! Misschien dat het cb of een diëtiste je ook verder kan helpen???
Hoi Kristel, Heb groente op alle mogelijke manieren geprobeerd. Ook in grote stukken (bijv. hele gekookte wortel, grove stukken courgette, etc.) maar daar wil ze niks mee. Ze pakt het vast, kijkt vervolgens vies en laat het dan uit de handen vallen. Uiteindelijk wordt ze dan boos... Ze heeft het eigenlijk nog niet eens geproefd. Gisteren hebben we er met een lepeltje wel wat (4 lepeltjes) spinazie/aardappel ingekregen, maar daar moesten we bijna voor op ons hoofd gaan staan. Misschien heeft ze inderdaad wel meer tijd nodig, zou best kunnen. Maar het drinken gaat inmiddels ook al maanden 'moeizaam'. Heb soms het idee dat het een beetje gedragsmatig is. Volkoren cracotte is wellicht nog wel een idee. Ga ik vanavond meteen meenemen bij het boodschappen doen! Heb je nog meer van dat soort tips? Met het cb kom ik nog niet veel verder. Bij elk bezoek vertel ik over het eet/drinkgedrag, spreek ik mijn zorg uit etc. Ik heb er al 3 keer achter elkaar het antwoord 'zullen de tandjes wel zijn' gekregen. Maar ja, die zijn er inmiddels allang doorheen en het eten is er niet beter van geworden. En als ik zeg dat ik er niet meer dan 600ml vocht in krijg, krijg ik vervolgens te horen dat ik toch moet proberen om haar een liter per dag te laten drinken... M.a.w. ik kom met het cb niet voorruit. Mocht het idd zo zijn dat ze qua groei stil blijft staan de komende weken dan zal ik zeker bij een dietiste aankloppen.
Hai Ago, We blijven elkaar tegenkomen ! Hier heeft het 3 maandjes geduurd eer Mw. een lepeltje wilde accepteren in haar mondje... Heeeeeel veeeeeel geduld, aanbieden met lichte druk op onderlipje, eerst laten ruiken, handjes vasthouden, zelf mee-eten en heel enthousiast doen over het hapje, eerst zelf laten knabbelen (aan wortel, komkommer etc.) voordat je lepeltje met hapje aanbiedt. Ik geef haar ook vaak komkommer, dat ze het uit mijn mond mag pakken . Dat laatste vind ik wel een beetje gek, maar vindt zij heel erg leuk ! Nu gaat het sinds 2 weken voorbeeldig! Zij doet vanzelf haar mondje open inmiddels en ze eet nog steeds niet veel, maar het is wel acceptabel nu . Ik heb n poosje geleden ook n topic gehad over doet jouw kindje automatisch het mondje open, zal de link ff zoeken voor je! Succes!
Hier vind je ook nog wel wat tips van de andere mamma's in! http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/338402-doet-jouw-baby-automatisch-mondje-open-lepeltje-voorhoudt.html Ik denk dat ze op zich nog wel voldoende binnenkrijgt, maar het is prettig als ze ook van een lepeltje op een gegeven moment gaan eten! En van een lepeltje eten dan kun je ook yoghurt, avondmaaltijd/ (ander) fruit/ groente etc. gaan geven. Van de Nuby hebben ze trouwens sabbelzakjes waar je eten in kunt doen (stukjes) misschien helpt dat?! Succes he, het kan best frustrerend zijn...!
Ha Soef! We blijven elkaar idd tegenkomen. Gezellig! Het 'stomme' is dat ons mupke wel van een lepeltje gegeten heeft, maar het nu gewoon niet meer wil... Mondje dichthouden en protesteren... Het enige wat nu helpt is het heel enthousiast doen over het hapje. Dan wil ze wel een lepeltje of 3-4 eten maar dan is het alsnog klaar. Weet je waar ze eigenlijk het beste eet.... in de wandelwagen... Dan kan ik haar gerust een halve boterham geven die ze dan in een half uurtje op eet. Haha, grappig van die komkommer. Dát heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal nog eens gaan zoeken in je oude topic naar nog meer tips. Volgens mij heb ik daar zelf toen nog in gereageerd. Ons mupke hapte toen wel maar slikte het niet door. Sabbelzakjes, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Ga ik zo zeker even naar kijken! Thanks!!
Groeit ze goed en is ze actief? Dat zijn de voornaamste vragen bij een kindje. Als beide goed gaan krijgt ze niet te weinig. Op zich is het niet vreemd dat ze er de tijd voor neemt om nieuwe dingen te proberen. Kinderen moeten meestal iets 3 keer gezien hebben voordat ze iets proberen. Sowieso is beleg ook nog niet nodig. Ze heeft nog alle tijd om alles te leren. Laat haar dat lekker in haar eigen tijd doen, dan zie je meestal dat het een stuk makkelijker gaat.
Sabbelzakjes?! Je kunt ook gewoon een stukje geven. Die sabbelzakjes vind ik zo vies.. In ieder geval: mijn kindje at net als jouw kindje rond die leeftijd, niets om je zorgen over te maken. Lekker zelf laten ontdekken!
Ik weeg haar elke week hier thuis (ga dan met en zonder haar op de weegschaal staan) en ze zou volgens onze weegschaal nu de laatste weken zeker niet aangekomen zijn, eerder afgevallen... Ga volgende week even naar het cb om extra te laten wegen want geloof nu dat ze echt te weinig krijgt..
Bij ons klopt het gewicht niet als ik met mijn dochter op de weegschaal ga staan. Ze zou hier dan 1 kg minder wegen dan de laatste keer op het cb meer dan een maand geleden. Terwijl we zien dat ze groeit.. Je hoeft niet bang te zijn voor uitdrogen hoor, onze kinderarts zei dat zelfs 400cc de minimale intake is. En daar komt vaak toch nog vocht uit fruit bij. Zou ze misschien jouw bezorgheid voelen? Hier proberen we het los te laten en ga ik niet meer tussendoor naar het weeguurtje. Met de 600-700 ml flesvoeding zou ze toch meer dan genoeg moeten binnenkrijgen!? Je zegt dat het moeizaam gaat? Die van mij krijgt per dag niet meer dan 400-450 binnen en eet op het moment haar warme eten ook niet meer. We proberen het wel maar ook hier wordt het drama ze begon nu zelfs al te huilen toen ik nog in de keuken stond...
Ik weeg onze dochter zowel thuis als op het cb. Gewicht is altijd (nagenoeg) hetzelfde. Maar goed, ze staat dus stil in groei. Nou snap ik dat ze met 600ml drinken niet uit zal drogen, maar het gaat me vooral om wat ze binnenkrijgt aan calorien. Wat is bij jou kindje de oorzaak van het slechte eten/drinken? Of is dat onduidelijk? En hoe lang is dat dan al zo?
Eerst koemelkallergie met fles weigeren maar sinds de vaste voeding gaat het beter al zit ze nu even in een moeilijke fase (zie baby en dreumes) Maar het cb zei dat 3 flessen van 200 klaargemaakt genoeg zijn. Zij drinkt het niet en heeft nooit aan de max gezeten. Toch groeit ze wel. Ws heeft ze zo genoeg. Nu wij het loslaten gaat het ook beter. Wel let ik op het totaal aan vocht. Gelukkig haal je dat ook uit fruit.
Fijn dat het met vast voeding in elk geval beter gaat (m.u.v. de welbekende fases natuurlijk). Ik vind het knap dat je het los kunt laten, heb daar zelf best moeite mee (wat ook weer te maken heeft met de start die we gehad hebben met onze dochter, ziekenhuisopname, etc.). Ga het wel proberen. Als je nog een gouden tip hebt..... ze zijn welkom!