oke gister hebben we een 10 daagse vliegreis naar zuid spanje (in de buurt bij de straat van gibraltar)geboekt. maar nu slaat de twijfel toe. vliegen met een baby van 7,5 mannd hoe doe je dat. neem je een maxi cosi mee in het vliegtuig? etc etc. kan iemand mij vertellen hoe het in zijn werk gaat? ik weet echt niet wat ik me er bij voor moet stellen. oja nog een vraag mag een quinny zapp mee als hand bagage? dit zou namelijk wel erg makelijk zijn.omdat je de maxi cosi er ook op kan klikken.
Voor de maxicosi heb je een stoel nodig. Dat betekent dat je een stoel moet boeken voor je kind. Het dan vrij ideaal want je zet de maxicosi erop vast en klaar is Klara! Ook de Zapp mag mee (even in de tas doen dan krijg je er geen problemen mee dat iets uitsteekt e.d.). Verder mag je babyvoeding mee nemen aan boord zolang het maar herkenbaar is als babyvoeding. Als je geen stoel hebt dan moet je je kindje op schoot houden (lukt ook wel hoor). De Zapp mag je dan ook mee nemen maar dan met de gewone buggyinzet. Gibraltar is niet zover.. dus je bent er zo! Neem genoeg speeltjes mee, een speentje en laat je kindje drinken (bv of fles / beker) tijdens landen en dalen (scheelt een boel met de oortjes) Oja, schone kleding en luiers natuurlijk. En neem je voor niets aan te trekken van overige passagiers. Je kindje gaat misschien wel even huilen.. NOU EN! Dat doen kindjes. Trouwens de meeste passagiers snappen dat prima en vinden zo'n kleintje eigenlijk heel stoer in een vliegtuig!
Zit met hetzelfde probleem - over 3 weken vliegen, Lisa is dan 6,5 maanden. Ik hoorde dat bij vluchten langer dan 1,5 uur kan je een wiegje boeken - iemand ervaaring mee? Zou heel handig zijn want Lisa weigert op schoot te slapen, alleen liggend, dus het zou een hop gedoe en gehuil schelen. We vligen trouwens met een regulier airline, geen charter, dus ik ga proberen om volgende week met hun te bellen - wordt vervolgd!
Zonder een stoel extra te boeken neem je de maxicosi gewoon mee tot aan het vliegtuig. Je laat hem dus ook niet zien bij het inchecken. Je zal maar net een strenge grondstewardess treffen.... Negen van de tien is er nog wel een stoel vrij in het vliegtuig en dan kunnen jullie daarnaar toe verhuizen en heeft je kindje een eigen stoel zonder bij te betalen. Zo niet, dan kan 'ie in het vrachtruim evenals je buggy. Veel plezier!
Hier heb je wat info van Transavia: reizen met baby's en kinderen wat Yake beschrijft, zou ik zelf niet aandurven moet ik bekennen. Ik heb liever alles op 'safe' geregeld. Fae was 11 maanden en heeft zowel heen als terug, de helft van de vlucht geslapen en de andere helft gespeelt, gegeten, gedronken. Het viel me nog niet tegen moet ik zeggen
DE TIP: je kindje moet op schoot, maar neem een Mini-Monkey of andere draagdoek mee. Je kleine kan dan lekker tegen je aan hangen en jij hebt je handen vrij. Ga vroeg inchecken en meld dat je met een kleintje vliegt, daar wordt dan over het algemeen rekening mee gehouden w.b. de rij stoelen die je krijgt toegewezen. Hou in de gaten of er een rijtje met lege stoel overblijft, dan heb je meestal de mogelijkheid om je kleine nog neer te leggen/zetten tussen jullie in. Het reizen met zo'n kleintje is goed te doen, hoor Fijne vakantie!
heb nooit een extra stoel geboekt (ben al 2 keer op reis geweest). Telkens kregen we 3 stoelen toegewezen dus konden we de kleine tussen ons leggen . Met 3,5 maanden was hij nog te klein maar de extra ruimte was welkom en met 6 maanden kon hij al redelijk zitten en mocht hij even tussen ons spelen. Ze houden echt wel rekening met je. Als er stoelen over zijn dan boeken ze een rij van 3 voor je hoor. Bij de eerste maatschappij moest de maxi cosi ingecheckt worden, kleine in buikdrager. Bij de tweede mocht de wandelwagen met maxi cosi mee tot aan de gate dus was wel makkelijker.
Gaat een buggy nou in het vrachtruim (vanaf het inchecken) of mag je daarmee tot aan het vliegtuig? En een 'echte' wandelwagen (dus geen paraplu-buggy maar met een groot onderstel) mag zeker niet? Oh wacht... op de site van Schiphol lees ik dit: Als je ze afgeeft, betaal je er dan ook voor? Nee toch?