Partner (gedwongen) uitkopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door 26mei, 6 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Wij zitten in een heftige periode.
    Mijn man is drugsverslaafd. Na een goede start met hulp is het compleet fout gegaan. Ik verwacht niet dat we hier als gezin uit gaan komen.

Hij weigerd elke hulp en brengt de kinderen in gevaar door te gebruiken als hij alleen met ze thuis is (als ze op bed liggen)

Dus voor nu probeer ik mij voor te bereiden op wat komen gaat. Vandaar mijn vraag:

Kan ik mij partner dwingen het huis uit te gaan en hem uitkopen.
    Daarbij komt dat de hypotheek nog een klein beetje onder water staat..

Als verslaafde ga ik hem geen zorg voor de kinderen toestaan. Heel hard, ik weet het. Maar veiligheid voor mijn kinderen staat voorop. (Als hij ooit clean wordt mag het ook weer zijn kinderen worden)

Ik kan niet met 3 kinderen vertrekken. We hebben geen plek om heen te gaan en de huizenmarkt is zo overspannen dat ik niet verwacht snel iets te kunnen huren. Daarvoor sta ik ook te kort ingeschreven bij de woningbouw.

Iemand die soortgelijke huisvesting problemen heeft mee gemaakt, iemand heeft uitgekocht etc.

Alle tips zijn welkom!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Als je huis onder water staat, werkt het iets anders. Hij zal dan een deel een uitkoopsom moeten betalen aan jou voor een deel van de restschuld volgens mij. Dit kan allemaal sowieso alleen als jij de hypotheek ook in je eentje op jouw naam kan krijgen.

femkes vindt dit leuk.
  3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee maar wilde niet zomaar voorbij scrollen.

Wat ontzettend heftig en verdrietig. Heel erg veel sterkte!

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Heftig inderdaad voor je! Ik weet niet zo goed of je hem zou kunnen dwingen maar Allereerst is het belangrijk om uit te zoeken of jij überhaupt de hypotheek over zou mogen nemen. Ik zou hiervoor naar je hypotheekadviseur gaan of als je die niet meer hebt bij bijvoorbeeld de Hypotheker binnenlopen en de situatie uitleggen. Hiervoor zal je natuurlijk financiële overzichten moeten kunnen aanleveren zoals salarisstrookje en dergelijke. van daaruit kun je dan erachter komen of je de hypotheek over zou mogen nemen en als dat zo is zou ik het gesprek met je man aan gaan.
    Wat ik overigens niet helemaal begrijp is hoe je huis onder water kan staan op dit moment gezien de enorm gestegen huizenprijzen van de afgelopen jaren? Klopt dit wel?

Syane vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Wat heftig, ik kan je ook niet adviseren, maar is het wel zeker dat het huis onder water staat? De markt is in tijden niet geweest zoals nu.
    Los daarvan hoop ik dat je wat mensen die dicht bij je staan kunt vertrouwen, zodat zij je hulp kunnen bieden. Dit lijkt mij veel om te dragen. Sterkte.

6. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Ik heb als BAM zelf nooit met dit bijltje gehakt maar ik zou enerzijds inderdaad je financieel laten adviseren over de mogelijkheden om de hypotheek alleen te dragen en zeker ook anderzijds contact zoeken met een goede familierecht advocaat om te laten onderzoeken wat je allemaal kunt doen op het gebied van uitkopen huis, voogdij en omgang kinderen, en eventueel alimentatie (als je hier recht op hebt kun je wellicht weer meer hypotheek krijgen).

Betrouwbare advocatenkantoren zullen doorgaans een eerste intake gesprek gratis doen. Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering of kom je op basis van je inkomen in aanmerking voor een toevoeging (deels door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand).

Veel sterkte in ieder geval!

Deel Deze Pagina