Zijn er hier misschien nog meer vrouwen die zwanger zijn en de ziekte van Bechterew hebben? Heb sinds vanmiddag ineens zwaar stekende pijn in mijn bil en vraag mezelf af of ik nu mn afspraak bij de reumatoloog moet gaan vervroegen of wat dit kan zijn?
Hoi, Geen Bechterew maar wel RA. Zo'n stekende pijn in je bil kan gewoon bij de zwangerschap horen (komt vaker voor) Dit komt door je groeiende buik e.d. je spieren anders maar het is niet onverstandig om goed onder controle te blijven bij je reumatoloog en dit in ieder geval even (telefonisch) te melden. Je arts kan dan bepalen of het handig is om even eerder te komen. Ik heb de afgelopen maanden minder last van mijn gewrichten maar helaas wel in mijn rug (hoge rugpijn) wat ik daarvoor nooit had. De reumatoloog heeft er wel direct naar gekeken en geconstateerd dat het 95% zeker een zwangerschapsklacht is (hoe irritant ook... wel een opluchting! want hele goeie kans dat ik na de geboorte er direct vanaf ben! pffffff...) Elle
Hi elle, Inderdaad een opluchting dat je er waarsch. na je zwangerschap vanaf bent maar t is alsnog zwaar irritant toch! Heb gebeld naar mijn reumatoloog en mn afspraak is vervroegd naar de 31e.. ben benieuwd! Morgen even langs de huisarts want t lijkt steeds erger te worden.. echt heel mn SI gewricht doet zeer, een scherp stekende pijn in heel mn bil en t trekt helemaal door aan de achterkant van mn bovenbeen... GEK word ik ervan!
Zeker irritant meer dan.. slaap niet.. kan niet liggen, kan niet zitten.. tja en lopen en staan wordt ook steeds zwaarder met die buik Jouw klachten klinken als Ischias... ook zeer irritant maar zou dan niets met de reuma te maken hebben. Zeker even naar de HA gaan! Succes
Je si-gewricht kan zeker pijn doen omdat je de ziekte van Bechterew hebt, vooral als je het hebt over die scherp stekende pijn. bechterew steekt als een mes je lijf in. Het zit bij ons in de familie, mijn moeder en haar broers en zussen en mijn opa en zijn broers en zussen, dus hier is het erfelijk bepaalt maar ik ben dus nog niet onderzocht en de afgelopen weken ga ik echt kapot van de pijn in mijn si-gewricht. Eerst dachten we nog even dat het BI was, toen een slijmbeursontsteking en nu dus misschien wel een combi hiervan met Bechterew. Tja, ze kunnen toch niks doen. Je mag geen dicloflenac of andere ontstekingsremmers, alleen paracetamol. Mijn moeder heeft bij haar zwangerschappen altijd last gehad van de Bechterew van 3 tot 6 maanden, dat had de reumatoloog ook voorspelt. Dus ik hoop dat dit voor ons ook geldt en dat het over een paar weken in elk geval stukken minder pijn doet. Voor nu slaap ik al in zo'n aangepast ziekenhuis bed beneden, want kan de trap niet meer op noch zonder hulp opstaan of uit bed komen. De gyn heeft al toegezegd me eerder in te gaan leiden, dat ik in elk geval niet tot de 40 weken hoef door te sukkelen. Maar ik weet dus precies wat je voelt, nu nog de diagnose krijgen (al is dat al bijna zo goed als zeker Bechterew). Ik slik nu wel paracetamol en heb fysiotherapie, dus misschien kan je dat ook doen. En in elk geval fijn dat je eerder naar de reumatoloog kan. Heel veel sterkte ermee!
Ja heb ook al de zetpillen paracetamol en gebruik die ook... zou het sowieso zonder die al niet uithouden omdat ik mijn NSAID nu niet in mag nemen met de zwangerschap... Het ging tot nu toe zooo goed en maar sinds gister jeetje zeg... dit is echt haast niet te doen! Onderin mn rug en mn SI gewricht is echt mijn typische bechterew pijn maar die steken in mijn bil, die heb ik nog nooit gehad voor de zwangerschap. Denk zelf idd ook aan Ischias, naja morgen even langs de HA dan zal ik het wel horen... Vlinder ben je al bij een reumatoloog geweest? Heb je de HLA-B27 factor al laten prikken?
Die steken beschrijft mijn moeder altijd. Alsof er met een mes in je ribben of je bekken wordt gestoken. Maar het kan ook ischias zijn, dat is dan aan de dokter om uit te zoeken. Maar hoe je het ook noemt, ze kunnen er niks tegen doen Ik heb jaren geleden eens een foto mogen laten maken, toen zagen ze dat mijn ruggegraat iets rechter was dan normaal, wat wel op Bechterew kan duiden maar het was niet erg genoeg. Mjah, was ook 15 toen, dus de schade was nog niet zo groot. Dat bloedonderzoek schijnt erg duur te zijn, dus dat doen ze niet zomaar. Maar ik ga er na mijn zwangerschap zeker op aandringen dat ze het eens gaan onderzoeken. Ook een reumatoloog bezoeken zou handig zijn. Heb helaas een huisarts die niet zo meewerkt. Ik ben al sinds mijn vijftiende bij fysio's, mensendieck, chiropractors etc en niets helpt. Dus het mag wel eens tijd worden dat ze me goed na gaan kijken.
Nou zeg idd :S zou er gewoon op aandringen als ik jou was hoor! Bij ons in de familie komt helemaal geen Bechterew voor, helemaal geen een vorm van reuma zelfs en alsnog hebben ze me binnenstebuiten gekeerd en zijn ze achter de Bechterew gekomen (op mijn 17e) Erg jong, maar was wel ''blij'' met de diagnose... de steken die ik nu in mijn bil heb kan ik echter niet echt herleiden van de bechterew, nog nooit gehad. Idd wel dat stekende gevoel in mijn SI gewrichten, rug en borstbeen ook (erg bekend bechterew kwaaltje dat borstbeen, heb je daar ook wel eens last van?)
Yup, krijg het ook wel benauwd als ik daar last heb, want de adem wordt me dan even ontnomen zeg maar. En dat herken ik erg van m'n moeder. Zij herkende het weer bij mij omdat ik dezelfde oeh's en aah's uitsla als haar. Maar op je 17de al een diagnose joh? Tegen mij zeiden ze toen: je kan het zo jong niet hebben! Maar wat voor medicatie en behandeling krijg jij ervoor? Mijn moeder krijgt alleen dicloflenac maar dit helpt niet en ze heeft af en toe die oogontstekingen. Heb jij die ook gehad? Ik dacht ook dat bechterew niet erfelijk was, maar bij onze familie lopen ze dus allemaal letterlijk krom van de pijn... En wie weet heb je ooit een oudtante ofzo gehad die het ook had. Heb je ook weleens pijn net onder je ribben, bij de aanhechting van je ribben naar je ruggewervels zeg maar?
Dat kreeg ik ook.. echt super benauwd.. toen we nog geen diagnose hadden kreeg mijn moeder het zelfs benauwd omdat ze soms wel eens dacht dat ik het aan mn hart had, zo benauwd en zo'n pijn had ik dan! En ja op mn 17e al... is inderdaad erg jong maar mn bloed is afwijkend, evenals mijn rontgen foto's en de klachten.. dus dan krijg je de diagnose alsnog! Opzich rot maar ook wel '' fijn '' zoals ik al zei.. sta nu onder controle van een reumatoloog gelukkig! Ik heb ook altijd Diclofenac gehad maar dit hielp bij mij op een gegeven moment ook echt niet meer.. ik gebruik nu Movicox (momenteel niet meer) en dan de zetpillen paracetamol... verder sta ik onder behandeling van de fysio. Oogontstekingen heb ik inderdaad ook al vaker gehad, ook zo'n typisch bechterew kwaaltje! En Bechterew is wel degelijk erfelijk voor zover mij verteld is... Misschien iemand in een ver ver verleden die het idd had ofzo.. geen idee Die pijn onder je ribben herken ik wel, maar heb het meer aan mijn wervels (ik beschrijf het altijd als pijn aan mn ribben maar dan aan de achterkant) Vooral bij diep in en uit ademen...
wow, movicox... dat is een behoorlijk paardenmiddel. Ik heb het een tijdje gehad maar het voelde alsof ik met een moker geslagen werd en mijn darmen hadden het erg zwaar! pfff....
Is inderdaad echt een flinke medicatie.. ik bouw dat ook wel op en af hoor, omdat ik in de zomer minder klachten heb als in de winter.. maar gebruik het eigenlijk wel het hele jaar door... Mijn darmen kwamen inderdaad ook vaak in de knel (erg lastige stoelgang) en mijn maag was het er ook niet altijd mee eens
Ja, dat bedoel ik. De achterkant van je ribben en vooral daar waar het vastzit aan je wervels zeg maar. Ow dat kan zo doorstralen alle kanten op dat je idd denkt dat je gaat stikken! Wat zielig voor je moeder, ze zal zich erg zorgen hebben gemaakt. Gelukkig werd je direct serieus genomen door de artsen. Bij mijn moeder heeft de diagnose ook jaren geduurt, echt een schande eigenlijk. En tuurlijk is het rot als je de diagnose krijgt, het is immers ongeneeslijk en echt goede behandelingen zijn er niet. Maar het wordt in elk geval erkend dat je echt een ziekte hebt. Mijn moeder heeft er vanavond ook erge last van, dus we liepen samen te oeh-en en te ah-en hihi al was het toen ff niet grappig
Het mag ook wel een behoorlijk sterk goedje zijn, want zonder ga je echt kapot. Bechterew is echt Pijn met de hoofdletter P. En dat je in de zomer minder last hebt, komt dus door de warmte he. Schijnt met de meeste reumasoorten zo te zijn. Eigenlijk zouden we een zonvakantie voorgeschreven moeten krijgen als medicatie
Ik ben met Movicox gestopt toen mijn tante doorkreeg dat ik het (een weinig) gebruikte. Het is alweer jaren geleden maar zij heeft me apart genomen en gezegd: "Meis, het is niet de reuma waar je dood aangaat maar al die pillen die ze je geven en bewaar movicox maar voor als het echt niet anders kan...". Ik vond eigenlijk dat ze gelijk had... ik kon ook wel met wat minder af. Inmiddels is mijn tante twee jaar geleden overleden aan de gevolgen van 40 jaar RA. Voor mij is de zomer ook prettiger dan de winter en dat komt deels door een hogere temperatuur maar vooral ook vanwege het uitblijven van kou in combinatie met regen / sneeuw (vocht). Pijn met een hoofdletter P... Hoe zal de bevalling zijn....
Serieus, de bevalling zal een verlossing zijn. Ik ben daar écht niet bang voor. Ik ben alleen bang dat ik pijn in mijn rug en si-gewricht krijg tijdens de bevalling, kan je nagaan. Movicox is ook vreselijk, maar als je beperkt wordt in je doen en laten (wat ik natuurlijk niet hoef uit te leggen aan jou) dan weet je ook niet meer waar je het zoeken moet. Maar als je het kan beperken, dan zou ik dat vooral doen. Al die chemische troep brrr. Ik zag gister dr. Oz bij Oprah en die zat wel iets interessants te vertellen over hoe je met dieten al een groot deel van de klachten bij bepaalde ziektes kunt verminderen. Bv fibriomyalgie kan met supplementen draaglijker worden en soms zelfs genezen. Bizar gewoon, wie weet helpt het ook tegen reuma?
Vandaag naar de HA geweest en beginnende BI.. godverdorrie had zooo gehoopt dat het gewoon iets simpels was :S meteen beginnen met fysio @Elle, inderdaad Movixoc is niet echt goed voor je.. maar geloof me in de wintertijd (inderdaad koud/vochtig weer) pak ik zeg ERG graag.. als ik het dan zonder probeer word ik echt GEK van de pijn... Echte Pijn met de hoofdletter P ja Ben overigens wel doodsbenauwd voor de bevalling hahaha maar dat is weer een ander verhaal @Vlinder, Nee ik weet zonder die medicijnen in de winter gewoon ECHT niet waar ik het zoeken moet... ook met dit regenweer merk ik direct weer extra klachten (sinds een tijdje ook pijn in mijn vingers, stijfheid en echt kloppende vingers... heel irritant!) Ik was gelukkig net voor mijn zwangerschap aan het proberen te stoppen met de Movicox, of in ieder geval afbouwen.. en ik moet zeggen dat ik heel erg blij ben dat ik de zomer inga en dus veel minder last heb! Ik heb inderdaad ook wel ooit iets gehoord over een bepaald dieet wat ook helpt bij vormen van reuma.. ik heb er helaas nog nooit iets specifieks over gehoord van de reumatoloog! Heb wel ooit gehoord dat Varkensvlees erg slecht is voor mensen die veel last hebben van gewrichten/spieren maar of dit waar is?
Oeh, wat vervelend zeg. Ik ben blij dat ik een stuk minder last heb. In de zomer kan ik het meestal af met paracetamol 1000 en 1500 mg en in de winter krijg ik andere medicatie waaronder ontstekkingsremmers. Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord over varkensvlees. Nu wil het toeval dat ik erg weinig varkensvlees eet Misschien dat het al helpt? Ik denk dat werkzaamheid van dieëten erg afhangt van de mate waarin klachten zich voordoen. Als ik tegen mijn tante "dieet" had gezegd, had ze me midden in mijn gezicht uitgelachen en gezegd dat ik snel een blokje om moest gaan. Voor haar was dat geen optie meer. Ik merk wel dat ik weinig heel vette dingen eet. Slagroom bijvoorbeeld, friet en mayonaise. Ik heb het gevoel dat ik hier meer last van krijg maar dat heeft ook met mijn darmen te maken. Ben al jaren onder controle voor Crohn maar vooralsnog geen formele diagnose. Oja, helemaal in het begin van de zwangerschap was ik erg bang dat ik meer klachten kreeg. Ik kreeg snel pijn in vingers en polsen maar dit blijkt te komen door vocht vasthouden. Pezen, zenuwen en spieren hebben minder ruimte en daardoor doet het zeer. Erg vervelend maar geen ontstekingen! Mijn knieën, heupen e.d. doen het juist beter op het moment.. en dat is maar goed ook want lopen is eigenlijk het enige wat ik nog goed kan Wel fijn om zo even te kunnen kletsen erover. Ik weet weer even dat het allemaal wel mee valt en voel erg me jullie mee in de pijnklachten
Ohoh BI doet ook zeer. Wat zie de huisarts verder? Nu door naar fysio? Je mag 6 paracetamol per dag he en doe dat dan ook. Ik ben vanmorgen naar het ziekenhuis geweest. Had weer een horrornacht gehad en zat er helemaal doorheen. Mocht meteen komen van gyn. Heb nu slaapmedicatie gehad zodat ik hopelijk door de pijn heen slaap en moet 6 paracetamol slikken per dag om de pijncirkel te doorbreken. Ze dacht aan ischias en ik heb al BI dus het is een lekkere combi. Slijmbeursontsteking kon ook nog, Bechterew kunnen ze nu niet onderzoeken maar dat wist ik al. Maar hoe dan ook doen ze verder niets. Ze was wel super lief en begripvol en ik mocht even naar de kleine op de echo kijken om te zien of hij het nog leuk vond daarbinnen. Dat vond ie gelukkig wel dus dat scheelt weer Nu minder gaan werken en rust houden afgewisseld met af en toe bewegen. Oh varkensvlees is idd niet goed dat heb ik ook begrepen. Ik zal later eens kijken of ik dat dieet kan vinden, dan zet ik het hier neer. Wie weet heb je er iets aan!
Ja inderdaad klote.. maarja, we zien het allemaal wel weer! Ik eet gelukkig zelf ook al erg weinig varkensvlees, ben er geen fan van... Crohn komt erg vaak voor in combi he... pff balen zeg als je dat er ook bij hebt Ik heb wel allanger last van mn vingers, maar echt alleen als er regen/sneeuw/rotweer op komst was, dus zo ook een paar daagjes terug met al die onweer enzo! Vind het inderdaad ook wel fijn dat ik met jullie erover kan kletsen ik lijk soms zo een zeur voor mijn gevoel! De huisarts zei verder niet zoveel.. dat ik het rustig aan moet doen, heb weer een verwijzing erbij voor de fysio en een grote pak paracetamol er weer bij idd... Ik weet dat ik er 6 per dag moet mag is dat niet veel? Ik probeer het zoveel in te perken maar soms is het echt niet te doen Hoe uit de BI zich voornamelijk bij jou vlinder? En hoe was het verder bij jou? Pff wel klote van je nacht zeg maar wel heel erg fijn dat je direct kon komen en dat je je ukkie weer lekker hebt zien spartelen maakt alles dan wel weer een klein beetje goed toch Ik zal ook eens rondzoeken voor een dieet.. jullie ondertussen al wat gevonden?