Bed bij thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door memvan3, 17 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. memvan3

memvan3 Nieuw lid

17 nov 2022
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

ik ben nu 12 weken zwanger van ons derde kindje. Ik merk dat er wel wat veranderd is sinds mijn laatste (nu bijna 6 jaar geleden). Zo kreeg ik toen van onze zorgverzekering voor mijn thuisbevalling een bed vergoed en thuisbezorgd. Heel handig, van aluminium, met rugsteun en een waterproof matras.

Nu moet ik het allemaal zelf maar regelen, zeggen ze. Alleen bedklossen worden vergoed en eventueel een rugsteun. Tijd om zelf maar creatief te worden dus. Ik wil graag thuis bevallen, boven op bed is geen optie ivm een steile trap.

Hoe hebben jullie je thuis voorbereid voor de bevalling? En dan bedoel ik vooral een bed... Hebben jullie nog andere tips? Alles is welkom.

2. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Een matras op de (keuken)tafel.

Een bevalbad zou ook een optie kunnen zijn.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik had een 2e hands ikea bed van marktplaats gehaald a 10 euro. Ding bestond letterlijk uit 4 planken en een rollattebodem.
    Toen de weeën begonnen hebben we dat ding in 10 minuten in elkaar gezet. Matras van m'n bed van boven erop, klossen eronder en klaar.
    Na de bevalling was hij meteen weer uit de kamer.

4. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Het werd hier de bank...
    Zowel om ze weeën op te vangen en bij de 2e ook op de bank bevallen. (Nog naar boven was geen optie meer)

Dus als je een beetje een comfortabele bank hebt, zou je die ook nog kunnen ombouwen tot tijdelijk bed.

5. Ongeduldig90

Ongeduldig90 Bekend lid

25 okt 2019
    727
    752
    93
    Vrouw
    Is het enkel een steile trap, wel een vaste trap met leuning? In principe hoef je helemaal niks te regelen. Het is fijn voor de vk/kraamzorg, maar je bent ze niks verplicht. Je kunt spontaan op de wc bevallen, bij wijs van spreken. Niemand die je kan zeggen wat je moet!

6. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Steile trap heeft niets te maken met de vk/kraamzorg maar met hulpverleningsdiensten. Stel TO is boven en er gaat iets fout en de ambulance moet komen, dan is een steile trap erg onprettig.

Overigens vind ik de houding 'niemand kan je wat verplichten' erg onprettig. Je wil ondersteuning ivm zwangerschap, dan zal je daar ook wat voor moeten doen.

Maar TO, misschien een beetje laat, maar een opklapbed, is dat wat voor je? Of zelfs een bevalbad? Dat doen mensen wel vaker beneden omdat boven geen optie is.

chrystel73 vindt dit leuk.
  7. Ongeduldig90

Ongeduldig90 Bekend lid

25 okt 2019
    727
    752
    93
    Vrouw

Klopt, is onprettig. Maar daarvoor je hele geboorteplan aanpassen, voor die kleine kans dat er ambulance personeel gebruik moet maken van de trap? Dat zou echt zonde zijn. Uiteraard ieder z'n eigen keuze, doe vooral waar je je goed bij voelt. Ik heb ook een steile trap en de vk zei tegen mij: de meeste vrouwen kunnen zelf de trap nog af, het is op 1 hand te tellen hoe vaak ik in de afgelopen 20 jaar een barende afgevoerd zag worden en niet zelf kon lopen. Dus ja.. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt :)

Dat kan, je mag dat onprettig vinden. Het is wel een feit. Het is jouw bevalling, jij bent eindverantwoordelijke. Je hoeft niets te doen voor ondersteuning, dat recht op zorg heb je. Er worden medische adviezen gegeven; dat betekent niet dat iemand lastig is als zij ervoor kiest dit advies niet op te volgen. Het is helaas zo dat het te vaak voorkomt dat een vrouw niet weet wat haar opties zijn en daarom maar doet wat de zorgverlener zegt. Achteraf kan dat een nare bijsmaak geven als je erachter komt dat het ook anders had gekund, ik spreek uit ervaring.

Lara123 vindt dit leuk.
  8. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik zeg toch ook nergens dat ze haar geboorteplan moet aanpassen, er zijn zat optie voor een beneden thuisbevalling en dat is waar TO naar opzoek is.

Nee hoor, een zorgverlener mag jou weigeren als zij zich niet prettig voelen bij jou wensen. Als door je wensen er iets fout gaat is de zorgverlener aansprakelijk. Als je een hoog risico zwangerschap hebt, maar je wil per se thuis bevallen kan dat, maar de verloskundige mag weigeren om de bevalling te begeleiden.

Ik zeg ook nergens dat je maar klakkeloos moet doen wat de zorgverlener wil, maar in samenspraak. Daarom is goede voorlichting belangrijk en daar moet het beter in. We moeten niet in de 'ik wil perse dit en dat zal ik krijgen' houding gaan schieten. Daar wordt niemand en de zorg in Nederland zeker niet beter van.

Deel Deze Pagina