Bed in de woonkamer??

Discussion in 'Zwangerschap' started by Joli86, Nov 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    2,070
    97
    48
    Nog een paar weken en dan moet ik alles klaar hebben voor de bevalling. De verloskundige gaf bij de laatste controle aan dat mijn gewicht ervoor zorgt dat ik als voorbereiding ook een bed in de woonkamer moet zetten..

De reden... Ik ben nu 100.1 kg. Boven de 100 kg zou een risico zijn en als ik dan onverwachts met de ambulance naar het ziekenhuis zou moeten gaan, dan zouden zij mij niet meer van de trap af kunnen halen. Ze zouden dan de brandweer bellen voor tilassistentie. Ik moet zeggen dat ik het echt belachelijk vind dat ik hiervoor een bed in mijn woonkamer moet gaan zetten en heb dit echt nog nooit bij iemand eerder gehoord.
    Ik was dit dus echt niet van plan.

Is deze 'maatregel' normaal?
    Zijn er meer meiden die dit moeten ivm hun gewicht?

Even voor de duidelijkheid, ik wil in het ziekenhuis bevallen.

2. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik was de 100 helaas ruim gepasseerd tijdens mijn zoontjes zwangerschap, was 35 kg aangekomen.
    Ik had zw diabetes en hoge vliesscheur en lag al meerendeels in het ziekenhuis, maar mocht regelmatig met verlof naar huis. Nog nooit door een verloskundige of gyn te horen gekregen dat ik een bed beneden had moeten zetten.

Ik heb het wel vaker gehoord als je thuis gaat bevallen en meer dan 100kg weegt, dat als er dan complicaties komen je zo met de ambu mee kan.

3. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Ik heb het "helaas" wel eerder gehoord. Vind het ook echt belachelijk.
    Ik heb ook overgewicht en zet iig wel een bed onder neer.
    Heb een waterbed dus kan en wil zoiezo niet thuis bevallen maar ik wil mijn kraambezoek niet boven. En we hebben geen wc boven dus lijkt me verschrikkelijk om die trap af te moeten met hechtingen ofzo. Nu al verschrikkelijk 3x per nacht haha

Maar idd boven de 100 is een bed onder en niet boven bevallen.

4. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    2,070
    97
    48
    Maar ook als je zeker in het zkh wil bevallen?

Wij hebben boven wel een toilet, en in de eerste week willen wij toch alleen onze ouders, broers en zussen laten komen. Dus visite naar boven is voor ons geen probleem.

5. mvm2008

mvm2008 Actief lid

May 18, 2013
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je nou thuis zou bevallen vind ik het begrijpelijk, is gewoon niet te doen voor 2 personen. Maar ik vind het overbodig wanneer je aangeeft dat je in het ziekenhuis wilt bevallen.. Krijg een beetje het idee erbij dat ze een je gewicht wilde aanhalen.

6. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    2,070
    97
    48
    Helemaal met je eens. Maandag over een week weer een controle afsrpraak staan en ga dan ook aangeven dat wij dit niet gaan doen. Wij hebben niet eens een los bed wat ik kan gebruiken.

Bedankt voor jullie reacties!

7. Parelbloesem

Parelbloesem Niet meer actief

Mijn werd gezegd een bed beneden te zetten. Ik heb dit geweigerd, dit was ook geen probleem maar dan kan het zijn dat ik de brandweer op mijn dak krijg als er iets mis gaat. Ze vertelde mij dat de ambulance zelfs sommige van 60 kilo niet tillen en daarbij als ik boven een hartaanval krijg of met mijn hoofd ergens opval word ik ook op gehaald met een ambulance, dan hebben ze geen tijd een brandweer wagen te laten komen.

Daarbij kies ik voor een thuisbevalling zodat ik in mijn eigen vertrouwde bed kan bevallen. Ze snapt het maar de risico's zijn voor mij, nou prima dan.

En dat jij het moet terwijl je in het zkh bevalt vind ik wel een rare regel.

8. Fieksels

Fieksels Actief lid

Aug 24, 2012
    153
    0
    16
    Noord Holland
    Bij ons mag je niet eens meer een thuisbevalling doen boven, ongeacht gewicht. Het moet tegenwoordig beneden voor het geval dat er iets niet goed gaat.

Succes in ieder geval!

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    O ik ben ook bang dat ik over die 100 ga nu 4 kg aangekomen en zit op de 90. Bij Sylvano kwam ik 25 kg aan!
    Maar ik wil bevallen in het geboortehuis, en ik ga dan dus ook echt geen bed in de woonkamer zetten wat een nonsens!

10. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    2,070
    97
    48
    Blij te lezen dat ik niet de enige ben die het een rare 'regel' vinden.. Dat risico voor de brandweer dat nemen we dan maar..
    Benieuwd naar de reactie van de verloskundige volgende week maandag!

11. Maranne

Maranne Actief lid

Oct 23, 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Ik heb altijd begrepen dat als je per se thuis wilt bevallen en boven de 100 kg weegt, dat je dan een bed op de benedenverdieping moet hebben staan voor de bevalling. Maar het lijkt mij persoonlijk een beetje overbodig als je in het ziekenhuis wilt bevallen...

12. Charmed

Charmed Fanatiek lid

Sep 16, 2012
    2,589
    79
    48
    Wat belachelijk zeg..
    Ik weeg nu ook net boven de 100 helaas, maar heb de gyn hierover niet gehoord, en ik ga ook in het ziekenhuis bevallen.
    Bij ons past er niet eens nog een bed in de woonkamer..

Stomme regel, ben ook benieuwd wat je vk gaat zeggen!

13. Joosie

Joosie Bekend lid

Sep 27, 2008
    614
    0
    0
    Mijn vk heeft daar niks over gezegd. Alleen dat ik een medische indicatie.krijg ivm mijn gewicht. Wreg ook tegen de 100.kilo aan.

14. TmvD

TmvD Bekend lid

Jan 10, 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik hoefde op het laatst niet meer op de weegschaal dus de verloskundige wist niet dat ik net iets over de 100 kilo woog. Het was maar 300 gr. Ik ben gewoon boven bevallen en niemand die op dat moment vraagt of je 99 of 101 kilo bent. Als het goed is ben je meestal al wat vruchtwater kwijt dus dat scheelt ook al.
    Hoe licht of zwaar je ook bent ambulance personeel vraagt in eerste instantie of je op eigen kracht naar beneden kunt komen.

15. Parelbloesem

Parelbloesem Niet meer actief

Haha, mijn moeder vroeg al gaan ze je wegen tijdens je weeën dan :p
    Fijn dat je gewoon boven kon bevallen. Ik hoef nooit te wegen bij de VK, maar bij 95 kilo wat ik nu ben zei ze al oei, dat word een bed beneden.
    Heb zelf bij de brandweer gezeten en idd ze vragen altijd eerst of je zelf op eigen kracht naar beneden kunt.

16. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Vreemd, lijkt me inderdaad overbodig als je niet thuis wilt bevallen..

17. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

May 13, 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Bij mijn tweede was ik al aan het begin van de zwangerschap net boven de 100 kg, en heb ook gewoon netjes mijn gewicht genoemd bij de intake van de VK. Ze wisten dus dat ik ook boven de 100 zou zijn bij de bevalling, maar er is bij mij nóóit gesproken over een bed in de huiskamer, terwijl ik toch echt wel thuis wilde bevallen.

18. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0
    hoe zouden ze dat dan willen doen als je op een flat woont op drie hoog zonder lift? moet je dan in het zh bevallen ofzo? ook als je dat perse niet zou willen?

19. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Als je in het ziekenhuis bevalt snap ik niet waarom ze willen dat je een bed in de woonkamer zet.
    Als je thuis bevalt snap ik het absoluut. Ik vind het daarom een goede regel, alleen moet deze wel toegepast worden bij de juiste omstandigheden.

20. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik denk dat ze je inderdaad aanraden om in het ZK te bevallen. Maar uiteindelijk is het jouw keus. Lijkt me :)

Share This Page