Van de week kreeg ik een mailtje met de data en de groepen voor zwangerschapsgym, terwijl ik me helemaal niet opgegeven had! Vond het erg raar en ben nog steeds aan het twijfelen of ik wel zwangerschapsgym wil. Voor de bevalling lijkt het me namelijk een beetje overbodig, ik geloof dat je lichaam dan de boel wel overneemt en het kind er heus wel uit komt. Voor de gezelligheid is het misschien wel leuk en aangezien er 1 avond is waar de mannen ook mee moeten om te leren wat zij aan de bevalling bij kunnen dragen, lijkt het me voor hem misschien wel prettig dat hij op het moment van de bevalling een beetje weet wat hij zou kunnen doen. Maar het kost wel weer 100,- en eigenlijk hebben we dat geld op het moment even niet... Wat zouden jullie doen en wat zijn jullie ervaringen met een cursus?
Wat apart dat je een uitnodiging hebt gehad! Heb ik nooit gekregen.. Ik heb het niet gedaan.. Vond inderdaad dat als het kind eruit moet dat het toch wel lukt.. En anders wordt je echt wel geholpen door de vk of iemand anders.. Ze kunnen je niet laten liggen Veel mensen vonden het een domme beslissing omdat het me eerste is.. Maar ja ik wilde het niet.. Dus we zien wel.. Komt vast goed Jij moet echt doen wat je zelf wil en niet laten ompraten door mensen om je heen hoor!
Ik ben wel naar zwangerschapsgym geweest. Het was erg gezellig! en nu hebben we nog soms contact. Maar ik heb er wel degenlijk wat van geleerd...namelijk hoe je het beste kunt ademhalen tijdens een wee. En wat goede wee opvang technieken zijn.
Ik heb geen zwangerschapsgym gedaan, want met een clubje zwangere vrouwen gaan liggen puffen is echt niks voor mij. Ik was dus van plan om niks te doen. Maar ik kreeg tijdens de zwnagerschap last van mijn rug en zag de eerste maanden eerlijk gezegd wel tegen de bevalling op. Toen ben ik mensendieck gaan doen. Daar heb ik oefeningen geleerd om mijn rug te ontlasten, ontspanningoefeningen en houdingen & ademhalingstechnieken om weeën op te vangen. Ik heb daar wel veel aan gehad, tijdens de bevalling.
Nee hoor, ik heb niet aan zwangerschapsgym ofzo gedaan. Ik houd niet van die "verplicht gezellige" clubjes. En ik heb het ook totaal niet gemist. Het wegzuchten danwel -puffen van de weeën ging ook super zónder pufles .
Mij leek het wel leuk en ik ben bij de eerste wel gegaan. Maar ik vond het verschrikkelijk!!! Je leerde er je bekkenbodem en schuine buikspieren versterken en te puffen maar heb eigenlijk meer geken en geluisterd dan dat ik heb meegedaan. Ik schaamde me rot. Toch heb ik er veel aan gehad toen ik eenmaal moest bevallen.
ik heb geen gym gedaan, wel yoga en daar heb ik heel veel aangehad. vooral toen in de weeenstorm had kon ik dankzij de geleerde technieken alles nog heel goed opvangen.
Heb inmiddels twee ''lessen'' gehad. Dat gepuf samen is ook niet echt wat voor mij, maar je krijgt ook heel veel informatie, veel uitleg, het is gezellig en je leert ook veel andere oefeningen om bijv. beter op je houding te letten, anders om te draaien in bed, op te staan uit een liggende/onderuitgezakte houding enz.. Ik vind het tot nu toe leuk en zou het iedereen zo aanraden! Vind het trouwens wel vreemd dat je zo een uitnodiging gehad hebt. Ik heb met er echt voor aan moeten melden.
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en heb er erg veel aan gehad. Zo wist ik dus van te voren hoe ik moest ademen/ puffen tijdens welk deel van de bevalling. Kreeg ook erg veel complimenten van de vk, omdat ik het zo kalm en rustig deed. Ook vond ik het erg fijn dat ze een ademshalingstechniek hadden uitgelegd bij de yoga voor tijdens het hechten!
Ik vind het ook raar dat je zomaar een uitnodiging hebt gekregen. Ik volg momenteel een zwanger en fit cursus. Ik had geen behoefte aan yoga, maar wilde wel iets hebben. Ik vind het fijn om wat extra informatie te krijgen. We krijgen ook allerlei handige tips mee. Zo zijn er vrouwen die hun tweede kindje krijgen en hun ervaringen delen. En wat het puffen betreft. Voor gek sta je niet, want iedereen doet het en we zullen zien hoeveel ik er straks aan heb. Ik heb in ieder geval het gevoel dat ik gedaan heb wat ik kon en dan mag de natuur het nu overnemen. Doe wat je hart je ingeeft. als jij geen behoefte hebt aan dit soort cursussen, dan is dat ook prima. iedereen heeft zo zijn eigen voorbereiding. Succes!!
Het is niet zo dat ik een uitnodiging heb gekregen, ik heb gewoon een lijst met data gekregen wanneer ik verwacht wordt! De cursus wordt gegeven door de verloskundigepraktijk zelf. Heb wel met 13 weken een folder meegekregen erover, maar omdat ik er nog niet uit was of ik het wilde doen, niet voor opgegeven. Blijkbaar word je hier gewoon ingedeeld als je niet aangeeft dat je niet mee wilt doen? Maar goed, ik zie het opzich wel zitten om mee te doen, als het niets is weet ik in ieder geval dat het bij de volgende niet nodig is, vraag me alleen af hoe ik zo snel aan het geld kom Of is het verzekerd?
Ik heb een verzekering met aanvullend pakket, maar de pufclubs worden niet vergoed. De mensendieck die ik heb gedaan wel, maar ik had een verwijzing van de huisarts. (En dat valt het onder dezelfde categorie als fysiotherapie e.d.)
Dat is jammer! Nou ja, we zien het nog wel even. Begint gelukkig pas 22 november, mocht het geld er dan niet zijn, kom de kleine er ongetwijfeld ook zonder cursus uit Babykamer gaat even voor! Vandaag begonnen met klussen, zodat de babykamer (nu logeerkamer) straks leeg kan en dan gaan we volgende week beginnen met schilderen. Kunnen de meubeltjes neergezet worden, heb ik echt zin in! Staan nu in de schuur en daar worden ze ook niet beter op natuurlijk..