Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en verzorg oa de intakegesprekken. Wij zijn heel streng wat betreft de hoogte van het bed. We zijn zuinig op de ruggen van onze dames. Het ziekteverzuim is bij ons het grootst door rugklachten. Geen verhoogd bed betekent geen zorg. De vk staan hier volledig achter. Het gaat niet alleen om het verschonen van het bed, maar vnl om de controles. De arbo eis is 75-90 cm gerekend vanaf de grond tot bovenkant matras. Als je een kunsstof opstapje naast het bed zet, is het bijna altijd mogelijk om toch goed in bed te kunnen komen. Een alternatief is een apart bed op klossen, zodat de kv daar de controles kan doen.
Bij de eerste niet gedaan en nu ook niet. Eventuele hechtingen laat ik niet door de kraam nakijken. Bed doet mijn man. Nu ik er zo aan terug denk is mijn bed bij de eerste helemaal niet verschoont tijdens de kraamweek, 2 dagen erna was niet eerder nodig. Hulp met voeding heb ik niet nodig. Mijn bed staat op zolder 3 trappen op die loop ik 's ochtends en 's avonds overdag zal ik lekker op de bank zitten/liggen.
Oké ik snap dat het rugklachten kan veroorzaken...maar dat is dan alleen met controles toch? Want thuis doet een kraamverzorgende ook haar eigen bed opmaken zonder klossen toch?
Wat een kv prive doet, is haar eigen zaak en verantwoordelijkheid. In haar werkomstandigheden zijn wij gewoon verplicht om ons aan de arbo eisen te houden en dit soort zaken goed voor haar te regelen. Soms gaan dingen in een kraamperiode zo goed dat je achteraf kan zeggen dat het misschien niet nodig was geweest, maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren.
Ik vindt die eis een beetje......hoe zeg ik dat..... Alsof het t meest belangrijke is dat je bed verhoogd is. Als je zelf je bed opmaakt en controles niet nodig hebt? Ik snap het wel hoor dat het beter voor de rug is....maar ergens denk ik ook weer...om dan zorg af te wijzen daarop?
Het meest belangrijk is dat de kv de gezondheid van moeder en baby goed in de gaten kan houden. Daar horen dus de controles van de moeder bij en de begeleiding van de borstvoeding. Als het bed dus niet op hoogte staat, kan de kv haar werk niet goed uitvoeren. In hele bijzondere gevallen maken we een uitzondering, maar anders weigeren we idd de zorg. De client tekent na de intake een zorgovereenkomst waarin staat dat er een bed op hoogte moet zijn. Afspraken moet je nakomen, toch?
Ik heb trouwens niets getekend hoor en de intake duurde 10 hele minuten aan de telefoon. Daar deelde ze mee dat het de bedoeling is dat het bed verhoogd wordt.
Ws zullen ze je bij inschrijving wel de leveringsvoorwaarden hebben gestuurd, waarin ook staat dat het bed op hoogte moet staan en ook over evt. Zorgweigering. Niet elke kraamzorgorganisatie leeft de regels even streng na, maar bij ons zijn we er dus bijzonder straight in.
Oke, bij ons zou je dan wel moeten tekenen dat je eigen gezondheid dan je eigen verantwoordelijkheid is en dat je evt. Gemiste infecties oid nooit op het bordje van de kv kan schuiven.
Ik heb nergens voor getekend. Maar goed als het allemaal soepeltjes verloopt heb ik geen kraamzorg nodig. Dus daar hopen we dan maar weer op!
Ik zie het bij dit bed wat we nu hebben ook niet zitten om hem te verhogen. De eerste keer hadden we een ander bed, dat hebben we toen wel verhoogd. Dus het is niet omdat ik het "gewoon" niet wil. Kom 10cm te kort eigenlijk, en zorg dat er wel een extra matras hier in huis is, en verschonen doet dan mijn vriend eventueel. Moet de intake nog hebben, dus geef het dan wel aan van te voren.
Wij hebben bed ook niet omhoog gedaan... Het bed staat exact met hoofdeinde en nachtjes tegen muur... Is er niet tussenuit te krijgen. Is er natuurlijk ook ingekomen maar met pijn en moeite. Bij intake gezegd dat het niet kon en ze had er geen problemen mee. We heb en gezegd extra matras te hebben om evt controles te soen... Kraamhulp 1 deed niet moeilijk. Hulp 2 was zwanger, maar kwam voor 1 dag dus die vond geen probleem... En nummer 3 heeft samen met vl bed gedaan en controles heeft ze gedaan zonder extra matras Maar 1 ding af te raden! Extra matras tijdens bevalling... Ik heb de eerste 2 keer tijdens controle ontsuiting erop gelegen en het was erg onstabiel... We moesten zowiezo naar zkh... Mss als je 2 persoonsmatras hebt om te verhogen dat het wel stabiel is...
Wij hebben ons bed ook beide keren niet op klossen gezet. Ons bed bestaat uit een stuk (4 planken), hij kan alleen opgehoogd worden dmv kratjes. Onze 1e kraamhulp vond het helemaal geen probleem en deed gewoon alles. Het scheelde wel dat ik toen geen echte controles had ivm KS. De 2e kraamhulp deed de controles wel maar verschoonde ons bed niet. Kleine moeite om dit zelf te doen. We hebben geen gebruik gemaakt van een extra matras ivm controles, we hadden dit wel maar de kraamhulp vond het niet nodig. *edit* moet er wel bij zeggen dat ons bed zoals het is net niet voldeed aan de hoogte, met kratten werd hij dus erg hoog. Van te voren is dit ook besproken met de kraamorganisatie.
Wij hebben ons bed wel verhoogd, gewoon zoals het hoort. Klossen pasten niet omdat we een boxspring hebben. Hier stonden er dus kratten onder. Geen probleem, kleine moeite. Iedereen wil prettige werkomstandigheden dus mensen die in mijn huis werken bied ik dat ook aan.
Zo denken de meeste van mijn clienten er gelukkig ook over. Mensen denken weleens dat we clienten kwijt raken door zo streng te zijn, maar in verreweg de meeste gevallen is dit juist niet zo. Natuurlijk zijn er weleens bijzondere omstandigheden waardoor het niet kan en dan is dat geen probleem. Er is eigenlijk altijd wel een mogelijkheid om een plekje te creeren om een werkplek op hoogte te krijgen. Ik denk en kijk daarbij ook graag met de client mee.
Dit dus!!! En ts, je bent nier aso maar snap de opmerking wel. Ik ben ook klein van stuk maar ik heb gewoon een plastic krukje gekocht voor hulp bijhet uit bed komen. Kleine moeite.
Nee heb je, ja kan je krijgen. Denk dat je geluk hebt als de vk en de kraam er niet moeilijk over doen. Als het wel moet, moet het gewoon. Persoonlijk ben ik wel van mening dat je ervoor hoort te zorgen dat iedereen zn werk op een fatsoenlijke manier kan doen. Maar je hoeft je bed niet te verhogen, je kan ook een extra bed neerzetten of bijv een matje op de keukentafel neerleggen voor de checks. Checks niet laten doen vind ik niet verstandig, wat ga je dan doen als de boel ongelukkigerwijs infecteert? Daar wil je wel op tijd iets aan doen. Je krijgt trouwens een formulier met de gegevens van het (telefonische) gesprek en de indicatie van de uren erop. Dat moet je tekenen. Tenminste, zo ging het hier.
ik heb t niet gedaan, het was gewoon echt niet mogelijk, wij hebben een schuin dak, dus zoals t bed staat kon t niet, het bed draaien kon niet omdat ik dan niet in de kledingkast kon, en ook snachts over mijn vriend moest heenklimmen om naar de wc te gaan ( en ging gemiddeld 2 a 3 keer per nacht). een los bed hier in huis.. ehh echt geen ruimte enigste zou zijn in de kamer, maar dan zou de doorgang van de kamer naar de keuken versperd worden... heb dit ook letterlijk zo medegedeeld aan de kraamzorg... bevalling was gepland int zh, werd bijna een thuisbevalling, de kraamzorg had gemededeeld dan kon t in nood wel op de keukentafel, met een los matras.. ben ik blij dat ik int zh ben bevallen( al was het wel bijna thuis)