bed opmaken... snap er niets van!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Gentle, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik maak gewoon het bedje op met zoals je een normaal bed op maakt gewoon voor de gezelligheid van het kamertje.en zeg tegen de kraam straks dat het nog goed opgemaakt moet worden. ik maak me er niet zo druk om verders. de richtlijnen veranderen zovaak dat je er duizelig van wordt.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een matrasbeschermer hoort onder het matras, zodat het niet beschadigt door de bodem. Het is een juten ding van een paar euro.
    De term matrasbeschermer wordt ook voor een molton gebruikt, idd verwarrend. Een molton vangt zweet en ander vocht op zodat je minder vlekken in je matras krijgt.

3. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hier molton, dan hoeslaken, lakentje met dekentje en een hydrofielluier voor onder het bolletje.
    wat ik wel de eerste weken gebruik is een wiegdekentje ipv een ledikantdeken.
    ik vond die deken zo groot, we hebben overigens wel gewoon een ledikant, en je moest zoveel onder dat matras omslaan, leek me niet handig.
    we hebben toen een wiegdekentje gekocht, waardoor je niet zoveel om hoeft te slaan en je zeker weet dat je matras recht blijft liggen.

kraamverzorgster vond het bij de eerste een slimme oplossin :) .

liefs joyce

4. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Ik had het wiegje hier als volgt opgemaakt :
    Een flanellen luier ter hoogte van de billen.
    Dan een hoeslaken, daarop weer een flanellen luier en een hydrofielluier onder haar hoofdje.
    En een lakentje met een wiegedeken.

Tess is 2 weken geleden over gegaan naar het ledikantje en die maak is al volgt op:
    Een flannellen luier ter hoogte van de billen.
    Een molton met daaroverheen een hoeslaken.
    En een ledikantdeken in een dekbedovertrek.

Eerder deed ik een ledikantdeken met het lakentje van het wiegje maar dat trok Tess steeds los en dan trok ze de stof over haar gezichtje.

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Zo zal t hier ook wel gaan denk ik..

als t bedje er is het opmaken als "showmodel" maar dat kort opmaken... euhm...

heb wel een bedverkleiner gezien.. dat is een soort kussen dat je halverwege neerlegd en vast kunt ( moet) maken aan de bedspeilen.. Op een of andere manier spreekt dat me wel aan.. ( omdat ik dat "kort opmaken" ook niet niet snap..

Misschien vraag ik mn moeder of zij t nog weet.. of mn tante... hihihi..

Is het niet iets wat ze je ff op de pufcursus kunnen leren.. LOL..

6. zogelukkig

Kort opmaken betekent gewoon dat je vanaf de achterkant van het bed de deken niet langer laat zijn dan de lengte van de baby tot het hoofdje, dus een "korte" deken heb je dan. Je mag geen kussen in het ledikant leggen.

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Dat je , om zo te zeggen, voor de kleine het voetenend opmaakt?

dat de baby met het hoofdje halverwege t bedje ligt en de voeten op t voetenend en t hoofdend van t bed eerst vrij blijft?

Snap ik het zo?

8. zogelukkig

Jep! Ziet er idd een beetje maf uit; boven het hoofdje heb je dus een loze ruimte.

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    oh.. maar dan zat ik weer moeilijker te denken dan nodig..

Maar, als we de kamer klaar zetten, dan maken we t bedje eerst wel gewoon op..
    Bij thuiskomst uit ziekenhuis, is t spul snel genoeg een half bed naar beneden getrokken..

10. wwndyy

wwndyy Actief lid

15 sep 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    Echt als ik het zo lees...Gaat mijn hoofd ook weer duizelen...!
    Ik heb het dus zo:
    Matrasbeschermer....
    Matras...(volgens mij hoort dit andersom maar kreeg nogal een discussie met me moedertje haha)
    Een zeiltje bij de kont.
    Matras overtrek
    Lakentje
    Dekentje...

Is het dan zo goed? Of onbreekt er nog iets?

11. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    AAAAAH DAMES! Ik wordt gek! :confused:
    Ik zit ook met dit probleem en als ik alle reacties achter elkaar lees wordt ik knetterrrrr in mijn hoofd!
    Wij hebben het Aerosleep matrasje besteld en weet dat daarover de Aerosleep hoeslaken moet maar verder...? Keine anhung!
    Ach ik heb ook nog tijd zat om dat allemaal uit te zoeken...

12. zogelukkig

Laken + deken, simpeler kan niet!

13. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik heb het zo geleerd bij ons in de winkel:

Matras- molton overtrek- zeiltje onder de billetjes (max 1/3 onder het kindje)- hoeslaken - lakentje/dekentje of vertrekje/dekentje erin.- hydrofiele luier onder het hoofdje.

Met een aerosleep: matras- aerosleep- aerosleep hoeslakentje- dekentje/lakentje of overtrekje/dekentje erin.

Met de aerosleep gebruik je geen molton en geen zeiltje.

14. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Het zit het dan eigenlijk met de Aerosleep met het feit dat daar natuurlijk geen molton onderlegger en zeiltje opmoet
    omdat anders het effect van het matras niet werkt en dan met transpiratie, vocht, e.d?
    Dat trekt dan toch regelrecht met matras in toch?

15. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Waarom doen de meeste van jullie een zeiltje op het matras?
    Is dat puur om het vocht tegen te houden?
    Ik heb het idee dat een matrasje niet kan 'ademen' als het afgedekt word met een zeiltje?

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij klopt dat ook Tesske, daarom mag je het ook niet helemaal onder je kindje leggen, maar alleen een klein stukje. Ik ga er vanuit dat dit beter je matras beschermd tegen een lekkende luier dan een molton alleen? Maar het is allemaal ter bescherming in ieder geval, dat heb ik nu wel door!

Waarom moet je kort opmaken? Zit daar een veiligheidsreden aan? Denk het wel hè?

17. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    @ gentle : Je maakt het bedje kort op zodat het kindje niet onder het dekentje kan zakken. (en misschien geen lucht krijgt)

Overigens heeft Tess nog een keurig matras, zonder zeiltje maar met flannelen luier onder haar billen. Een lekkende luier heeft bij haar nog nooit zover doorgelekt dat het op het matrasje terecht kwam :-k

18. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Aerosleep is speciaal ontworpen tegen wiegendood. het voorkomt verstikking door de openoppervlaktestructuur. Deze honingraatstructuur gaat het herinademen van de uitgeademde lucht tegen, waardoor het kindje gewoon kan doorademen.
    de open structuur gaat ook warmtestuwing tegen, Zweet en vocht trekt direct door en verdampt, waardoor je kindje zijn lichaamstemperatuur makkelijker op temperatuur kan houden.

Het is anti allergisch. Stof, bacterien en huismijt uit het matrasje kan door deze laag niet bij het kindje komen waardoor de ontwikkeling van allergien word tegen gegaan. De onderste laag is een absorbtie laag die het matras beschermen tegen kleine ongelukjes.

19. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik weet wel waar de Aerosleep voor dient en wat het doet maar ik bedoelde te zeggen dat je bij een Aerosleep geen onderlegger op het matrasje kan leggen want dan 'ademt' het niet meer. Dan is het effect van het matras weg. Mijn vraag was dus wat je als alternatief kan gebruiken om het matrasje netjes en schoon te houden omdat daar dan natuurlijk van alles intrekt zonder bescherming.

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Pas op: In Duitsland mag je je kind eigenlijk niet onder lakentje + dekentje leggen. Hij/zij moet in een slaapzak. Liefst van die combisleepers van Alvi bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zal je nazorg-verloskundige je daar nog wel op wijzen als zij het bedje controleert.

Deel Deze Pagina