Zonder kraamhulp

Discussion in 'Na de bevalling' started by Mommy2be, Jan 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

Mar 13, 2008
    528
    0
    16
    Hoi dames,

Wie heeft er geen kraamhulp gehad? Hoe heb je de kraamtijd doorgebracht? Ik ben benieuw naar de ervaringen. Ik zal geen kraamhulp hebben, maar wel een lieve schoonmoeder die met ons zal zijn (ervaren moeder van 6kinderen, dus hoef me geen zorgen te maken)

Ik lees nu best veel over de kraamtijd, zodat ik zelf weet wat mij te wachten staat aangezien er geen kraamverzorgende zal zijn die bepaalde taken van me overneemt. Natuurlijk zal mn schoonmoeder deze grotendeels overnemen, maar het lijkt me toch prettig om zelf voldoende kennis te hebben over de kraamtijd.

Groet

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Mag ik vragen waarom je geen kraamhulp krijgt? Dit lijkt me namelijk toch wel heel erg prettig... Zij zal ook jou en de baby onderzoeken en het lijkt me toch niet dat je schoonmoeder dit zal doen.

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    je bent ook verplicht om 3 uur kraamzorg per dag te hebben in NL... dit vanwege de kraamcontroles... in België lig je daarom 5 dagen in zh.

4. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    precies medische dingen zijn verplicht naar mijn weten *en ook wel zeer aan te raden*

5. Daantje85

Daantje85 VIP lid

Nov 10, 2007
    24,059
    0
    36
    limburg
    ik persoonlijk vond het fijn om een kraamhulp te hebben, zou niet willen dat mijn schoonmoeder of moeder bij mij zou kramen. en de regeltjes zijn nu ook weer anders dan vroeger. en ja je wordt 2 keer per dag getempt en je baby wordt 2 keer per dag getempt (of was het nou 3 keer) en de kraamhulp houd alle bijzonderheden van jou en je baby bij, en je krijgt smiddags nog adviezen mee voor savonds waar je aan moet denken of wat je moet doen ivm voeden.

6. supermummy

supermummy Niet meer actief

Hier ook geen kraamhulp gehad, omdat ik in Spanje woon en ze dat gewoon hier niet kennen.

Voor controlles enzo moet je na een week naar de verloskundige en naar de kinderarts (dus die komen niet bij je thuis!) Hier is het HEEL erg tegengevallen.(maar dat kwam ook door een postnatale depressie)
    vooral als het je eerste kindje is en nog niet zoveel ervaring hebt, vind ik het eigenlijk niet te doen.

Als een kraamhulp niet mogelijk is
    maak dan vooral gebruik van je lieve schoonmoeder, zodat ze alle huishoudelijke taken kan overnemen, koken etc.
    En jij je alleen met je baby bezig hoeft te houden.

7. Alita

Alita Niet meer actief

Je bent toch niet verplicht om een kraamhulp te hebben?

8. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

Mar 13, 2008
    528
    0
    16
    Waar ik woon (niet in NL dus) is er geen kraamhulp : )

9. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik ben aan de ene kant blij dat ik kraamhulp krijg. maar aan de andere kant zie ik er ook tegenop want ik hou totaal niet van vreemden over de vloer. ook het idee dat ze allemaal in je spullen zitten enzo. ik vind dat niet fijn. maar ik zet me er overheen want weet dat ik gewoon eigenlijk niet zonder kan.

10. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Geen kraamhulp gehad bij de tweede, bij de eerste (helaas) wel, en dat was een eens maar nooit weer ervaring. Ik vond het vreselijk dat iemand mijn huishouden verstoorde. Wel kwam de vroedvrouw om de dag langs om te kijken of alles in orde was.
    Bij de tweede hebben we dus besloten geen kraamzorg te nemen, is heel goed bevallen, we hebben gewoon alles met zn tweetjes gedaan.

11. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Bij de 1e ook geen kraamhulp gehad (het is dus niet verplicht). De verloskundige is 1x extra langs geweest en dat was het, ik kon vrij snel alles weer doen. Dag 2 was ik dus al aan het shoppen....dus dat is goed bevallen.

Nu heb ik mij wel aangemeld, maar meer zodat mijn oudste ook naar buiten kan en zij dat kan doen.

12. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Waar ik woon kennen ze het fenomeen kraamhulp niet. Je blijft hier een dagje in het ziekenhuis (geen thuisbevallingen) en gaat dan gewoon naar huis. Na een week ga je terug voor een controle voor jezelf, na 2 weken voor de kleine.
    Als ik er nu aan terug denk en ik lees hier over dagelijkse controles, tempen etc. , jeetje... Nooit gedaan.
    Wij gingen gewoon naar huis, met ons eerste kindje, wisten allebei echt niks van babies, we konden net een luier verschonen en hebben een keertje meegekeken bij een verpleegster hoe zij de kleine in bad deed. Maar alles ging gewoon goed hoor.
    TIP: Probeer het vooral niet volgens de o zo wijze boekjes te doen (dat kan altijd nog), maar gewoon volgens je gevoel. Stiekum "weet" je heel goed hoe je het beste voor je beebje kan zorgen hoor. Laat je huis maar even een rommel worden, richt je op jullie ukkie en geniet er van. Vanzelf komt er wel weer een ritme (en kan het huis weer aan kant ;) ).

13. Wardi

Wardi Bekend lid

May 6, 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    @ Mommy2be: zoals je weet heb ik het ook zonder kraamhulp gered dus jij ook : D

Vooral als je al ervaring hebt met het verzorgen van baby's (en dat heb jij toch?) hoef je je helemaal geen zorgen te maken.

Je kunt in principe alles wat een kraamhulp doet aan zorg voor de kleine zelf doen hoor. En als je je een beetje inleest over alles dan ben je goed voorbereid.

Wat jezelf betreft, als je eventuele hechtingen hebt, dan krijg je het advies ze na 15 a 20 dagen te laten verwijderen indien ze niet zelf los zijn geraakt (of opgelost zijn in geval van oplosbare hechtingen).

Fijn dat schoonmoe komt helpen, want als je verder geen omkijken hebt naar het huishouden (en eventuele kraamvisitie) dan kun je echt lekker genieten van je kleintje en goed voor jezelf zorgen.

Als je tegen die tijd nog vraagjes hebt dan mag je natuurlijk altijd vragen : )

Liefs!

14. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Ik vond het ook vreselijk. Ik kon gewoon alles zelf, voelde me prima en de baby deed het ook super.
    Had gewoon niks aan haar. We zijn van verveling maar samen een film gaan kijken.
    Bij een tweede wil ik geen kraamzorg meer.

15. Starry

Starry VIP lid

Sep 6, 2007
    6,101
    623
    113
    Female
    Rotterdam
    Ook ik heb geen kraamzorg gehad dit omdat onze meid bijna 6 weken te vroeg is geboren en dus nog 2 weken in het ziekenhuis moest blijven waardoor ik dus alles in het ziekenhuis van de zusters heb geleerd.Na 2 weken hebben we dus alles zelf gedaan helemaal geen hulp terwijl ik wel couveuse nahulp kon krijgen maar wij hadden zoiets van we doen dit lekker samen.En in de eerste week kwam mijn vk langs om mij te controleren en na 5 dagen heeft zij mijn hechtigen verwijderd.Bij een tweede zou ik dus bewust kiezen voor geen kraamhulp.Ik hou er ook niet van dat andere mensen in mijn spullen zitten te neuzen.

16. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

Mar 13, 2008
    528
    0
    16
    Los van dat ik sowieso geen kraamhulp zal hebben lijkt het mij ook onprettig om een wildvreemde in huis te hebben die in precipe overal aan kan zitten. Als het gaat om huishoudelijke taken, dan kan mijn schoonmoeder dat doen en ook verzorging (mijn baby tempen, badje doen, verschonen als het beter uitkomt e.d) En ik heb op dat moment meer behoefte aan mn schoonmoeder dan een vreemde kraamverzorgster waar ik misschien enkel aan ga irriteren. Mijn schoonmoeder ken ik goed en zij mij ook, dus zij weet prima wat wel of niet kan.

Ik denk daarom dat ik meer aan mn schoonmoeder zal hebben, omdat zij ook alle huishoudelijke taken op zich zal nemen en ook koken.

17. Alita

Alita Niet meer actief

over die wildvreemde dat dacht ik ook dat ik het erg zou vinden maar dat vond ik allemaal meevallen. Maar ik vond wel dat wat de kraamhulp heeft gedaan wij ook makkelijk zelf hadden kunnen doen. De helft van de tijd zat ze koffie te drinken...

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voor degene die in NL wonen: Zijn jullie dan wel thuis bevallen? Want dan komt er toch een kraamhulp die assisteerd bij de bevalling? Of komt diegene ook als je verder gen kraamzorg wil?

Ik wil zelf wel kraamzorg, hoor.. Vond het zo gezellig... En nu hoefde mijn man het huishouden niet te doen en kon hij zich ook concentreren op Jelle,... Die van mij gunde zichzelf amper tijd om koffie te drinken.. Ze had het veel te druk met alweer dweilen en nog maar een keer door de badkamer doen... Mijn huis was nog nooit zo schoon... :)

19. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    bij een thuisbevalling zal je vk over het algemeen willen dat er een kraamhulp bij is. of ze nadien blijft is aan jezelf. het is naar mijn weten niet verplicht, dat zou betekenen dat er sancties op staan als je het niet afneemt?! controles kunnen de vk en de ha eventueel ook doen.

ik zag er vreselijk tegenop, een vreemde in mijn huis, maar het is me 100x mee gevallen. ik heb staan janken toen ze weg ging, miste haar meteen al. maar had dan ook wel een super band met haar hoor!

20. Female

Female Niet meer actief

Ik heb niet voor kraamhulp gekozen,
    Mijn moeder is een dag of 5 bij ons thuis geweest en dat was echt zalig.
    Deze bevalling doen we het precies hetzelfde!

Share This Page