Huisbezoek consultatiebureau week na kraamhulp

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Buitenleven, 21 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Bij mijn vorige kraamtijd kwam een week nadat de kraamhulp weg was, de verpleegkundige van het cb.
    Ik weet wel dat het voor mij toen onverwachts kwam, had er helemaal geen erg in dat zij ook nog zou komen.
    Ook had ik het idee dat ze ons kwam controleren ofzo.
    Ik kan me niet echt meer herinneren wat er nu het doel van is.

Iemand die nu net een Vp over de vloer heeft gehad, en wat was je ervaring?

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.633
    5.661
    113
    Hier was het puur om de gegevens van onze dochter in te vullen, vragen of alles goed gaat of wij nog vragen hebben. Evt wegen als je wil. Ook een introductie van hun kant met wat ze doen. Voelde bij ons niet als controleren. Onze dochter lag te slapen dus ze had alleen een blik geworpen op haar.

3. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier kwam ze meer ter kennismaking, bijzonderheden doorspreken
    dat je weet dat verloskundige zorg afgesloten is, en cb het overneemt, mbt vragen. het is vooral fijn, toen direct in de eerste tijd, dat je weet wie er voor je is, bij vragen

verder kwam ze bij ons wel gewoon op afspraak, dus was niet verrast

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier ook bij alle drie kinderen. is gewoon standaard protocol. Het is voor jou fijn dat je niet direct na de bevalling de hort op hoeft en voor hun is het fijn dat ze een kijkje kunnen nemen in de huiselijke situatie. En voordat iedereen beint te seigeren: ja dat hebben ze me gewoon verteld en ik vind het ook logisch dat ze op basis van zulke observaties ook een risisco inschatting maken. Dus er zit zeker wel een controle component aan.

Hier ook op afspraak

5. Buitenleven

Ik bedoel dat ze hier wel op afspraak kwam maar ik had er gewoon helemaal geen erg in voor mijn bevalling en net erna dat zij ook nog zou komen, was zo' n zeef.

6. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier kwamen de verpleegkundige, de verloskundige en de huisarts onaangekondigd op visite. Alle drie op een andere dag. Vond het niet prettig omdat het onaangekondigd was maar verder wel fijn dat ze belangstelling toonden.

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Hier kwam ze 9 dagen na de geboorte. Ze stelde vragen over met welk termijn hij was geboren, hoe de bevalling ging, hoeveel hij woog, of er aangeboren afwijkingen (zowel lichamelijk als psychisch) in de familie voorkomen, zodat ze indien deze erfelijk zijn daar extra op kunnen letten. Ze legde ook uit waar het consultatiebureau voor is, wat ze doen en met wat voor vragen ik er terecht kan. En ze heeft mijn oudpapierbak bijgevuld met een enorme stapel foldertjes over van alles en nog wat ;). En het groeiboekje gegeven en de eerste afspraak op het CB erin gezet.

Ik vond het wel nuttig. Ook niet vervelend ofzo. Alleen dat ze wat lang doorvroeg over hoe de bevalling was gegaan, op een gegeven moment had ik zoiets van: al die details hoeven toch niet?

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Oja en ze heeft ook nog kort wat dingen gecontroleerd aan mijn zoontje. Ademhaling, eventuele voorkeurshouding en de vorm van zijn hoofdje.

9. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ze zijn net gisteren bij ons geweest. De jeugdverpleegkundige die wij op huisbezoek kregen bij onze dochter had echt overal commentaar op. Onze tv was te groot en volgens haar kloptw de naam van onze dochter niet en ga zo maar door.

De jeugdverpleegkundige die gisteren is geweest was heel relaxed. Ze heeft onze zoon gewogen en we zijn even door de papieren heen gegaan en vertelde wanneer wij worden verwacht op het cb.

10. Buitenleven

@san1984;

:( Wat heeft die Vp te maken met de naam van jullie kind?

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.633
    5.661
    113
    En over de grote van hun tv? Pfff raar mens.

12. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hier kwam ze ook onverwachts , ik wist niet eens dat ze zou komen. Maar kreeg het groei boekje , eerste afspraak en de baby werd gewogen. Veder werd gevraagd over de bevalling , eventuele aandoeningen in de familie etc niks bijzonders.

13. Tulpenbol

Tulpenbol Actief lid

28 mrt 2015
    452
    6
    18
    Vrouw
    Ik was erg verrast door hun onaangekondigde bezoek, voelde me niet op mijn gemak..

14. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Hier is de verpleegkundige afgelopen woensdag geweest. De kleine kreeg de gehoortest en hij is gewogen. Verder even alles doorgenomen en ik heb vragen kunnen stellen, ik vond het wel prettig!

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier kwamen ook de verpleegkundige en verloskundige onverwachts.
    Ze waren heel vriendelijk maar had het graag op voorhand geweten. Bij de verloskundige had ik een luie dag dus had mijn pyjama en badjas aan. Stond ik hier ongemakkelijk in mijn badjas :)

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Bij mij zijn ze aan het eind van de zwangerschap geweest, zogezegd om alvast een dossier aan te leggen zodat dat na de bevalling niet meer hoeft. Doen ze bij iedereen hier. Voelde wel een beetje als controle, maar ik heb niks te verbergen dus was best een gezellig gesprekje. In de kraamweek belde ze wel om een afspraak te maken voor een huisbezoek, maar omdat we de week erna toch de gehoortest al gepland hadden staan op het cb zelf was dat huisbezoek niet meer nodig.

17. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hier geen fijne ervaring, maar dat komt omdat we een engerd van een (mannelijke) vp hebben.
    Die gerust 1,5 uur blijft plakken en gewoon een persoon waar ik niks mee heb.

Dus bij onze derde, op de inentingen na, geen consultatie bureau meer.

18. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohzo .. ja ik had daar ook geen idee van hoor, voor mijn bevalling.
    ach in je zwangerschap,hoor je steeds wel weer wat de volgende stap is
    maar dat ik precies wist hoe het zat.. nee dus

de gehoortest werd trouwens door een andere verpleegkundige gedaan, iemand buiten het cb om. dit was nog in mijn kraamweek

de verloskundige kwamen hier ook onaangekondigd in de kraamweek, maar dat vond ik dan weer niet erg. die hele week is toch in trant van leren, controles enz

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Hier ook een kennismakingsgesprek aan huis gehad. Dat het aan huis is, is eigenlijk wel fijn. Voor jou en je kindje een vertrouwde omgeving, ze kunnen, indien nodig meteen advies op maat geven en als je een zware bevalling hebt gehad, ben je misschien helemaal niet goed in staat om naar het cb te gaan.
    De verpleegster hier is echt een schat en was ook heel positief over de niet standaard protocol dingen. Ze bekeek juist goed de persoonlijke situatie en gaf alleen advies waar ik ook echt op zat te wachten

20. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Iedereen kwam bij dochter onverwachts: huisarts, verloskundige, hielprikje, consultatiebureau.
    Soms hadden we er 2 tegelijk gingen ze ook nog samen kletsen.......ben benieuwd dit keer.
    Vaak kwamen ze in de ochtend dat kraamhulp er ook was.

Gelukkig waren ze er steeds als er geen visite was.
    Mochten ze nu weer onverwachts komen en er is visite dan stuur ik ze weg hadden ze maar een afspraak moeten maken.

Deel Deze Pagina