Wel of niet vervroegd laten inenten? (mazelen)

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by beauty2012, Jul 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Hoi,

Mijn dochtertje is nog niet ingeënt tegen de mazelen. Ik woon in een christelijk dorp (bible belt) maar het is hier nog niet uitgebroken.
    Ze verwachten wel dat dit gaat gebeuren maar kan nog wel even duren.
    Nu kan je vervroegd laten inenten voor de zekerheid en ik twijfel of ik dat al zal laten doen.
    Ik zie er tegenop en misschien is het wat te voorbarig omdat het hier nog heel rustig is wat mazelen betreft.
    Aan de andere kant maakt het me onrustig als ik er aan denk dat het hier ook ineens uit kan breken.
    Sommigen zeggen dat het wel meevalt en anderen zeggen weer dat je het beste al wel kan laten inenten. ;)
    Ook zeggen mensen dat de berichten over de kinderen die in het ziekenhuis liggen met de mazelen overdreven zijn...?
    Wat te doen?

2. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Oeps moest hier niet geplaatst worden...:)

3. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik heb wel laten enten.

Better be safe than sorry

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik kies nog niet te enten. Ze krijgt hem eind augustus zoals nu geplant is. Woon ook in een dorp waar de vaccinatiegraad te laag is, maar het nog niet is uitgebroken.
    Ik heb me het volgende afgevraagd:
    Wat is de kans dat ze de mazelen krijgt? Klein, ik kom niet direct in aanraking met kinderen die niet geënt zijn, ze komt niet op een kdv oid.
    Wat is de kans op complicaties? In principe ook klein naar mijn idee. Ik ben gezegend met een gezond kindje.

Maar goed ik denk dat je zelf de afweging moet maken, dat kan niemand anders voor je doen. Mocht onze dochter het krijgen, behandel ik het afgezien van quarantaine, net zoals bij griep. Mocht ze raar reageren of ik het niet vertrouw, arts inschakelen.

5. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Onder het jaar enten geeft je kans dat je kindje op latere leeftijd minder goed beschermd is. Ook als de prik met 14 mnd herhaald wordt (wat dan sowieso moet). Dus dat zou ik wel meenemen in hè beslissing.

6. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Misschien eens overleggen met je huisarts of het consultatiebureau. Wat je eigenlijk wilt weten is of het nog op tijd is om te enten als de epidemie je dorp bereikt.

Als je dan nog op tijd bent, zou ik wachten.

Als het dan al te laat is en je dan al een heel groot risico loopt besmet te zijn, zou ik overwegen vervroegd in te enten.

Het zou het mooist zijn als je kunt wachten totdat ze 12 maanden is, dan hoeft ze die prik niet 2 keer te krijgen.

7. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Ja idd maar eens gaan overleggen met het cb of de ha...
    want als je het aan mensen hier in het dorp vraagt krijg je van de één dit antwoord en van de ander weer een ander antwoord;)

8. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Oh dus dan moet ze hem 2x?? als ik nu laat inenten moet ze ook weer met 14 mnd? wist ik helemaal niet...

9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Dat klopt.

Als een kind beneden de 12 maanden de prik krijgt, moet deze nogmaals met 14 maanden herhaald worden.

10. Samvs86

Samvs86 Actief lid

Sep 19, 2011
    430
    0
    0
    Wij laten wel enten. Kleine is nu 6 maanden maar woon echt midden in de bible belt. En kleine gaat straks weer naar Kdv, dus voelt een beetje als weinig keus hebben. Al baal ik er wel van dat hij straks misschien op lange termijn minder goed bescherm is.

11. linde90

linde90 Niet meer actief

Dat is dus ook mijn gevoel....het gevoel van weinig keus.
    Het is nu 12 dagen geleden dat hij hem gehad heeft en hij heeft er gelukkig goed op gereageerd.
    Maar het voelt als kiezen tussen 2 kwaden

12. Samvs86

Samvs86 Actief lid

Sep 19, 2011
    430
    0
    0
    Voelt inderdaad als kiezen tussen twee kwaden, maar durf er niet op te gokken dat hij er niet mee in aanraking gaat komen.

Weet iemand of dat mogelijk minder beschermd zijn op langere termijn alleen voor de mazelen geldt of ook voor de bof? Informatie van rivm geeft aan: mazelencomponent....
    Wij hebben een jongetje en zou het wel erg vervelend vinden als hij op latere leeftijd minder goed beschermd is tegen de bof.

13. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Dit wil ik ook graag weten dus ik lees even mee

14. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,789
    113
    Waarom bellen jullie gewoon niet met de huisarts of het RIVM...

15. Samvs86

Samvs86 Actief lid

Sep 19, 2011
    430
    0
    0
    Omdat je weing duidelijke informatie krijgt en van het kastje naar de muur wordt gestuurd....

16. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Wat ik me af vraag... stel je ent je kindje nu, en morgen breekt de mazelen uit in je dorp.... Is je kindje dan niet juist meer vatbaar??

Ik zou niet weten wat ik zou doen. Zou de voor en nadelen opschrijven voor jezelf. En kijken in hoeverre je inderdaad in aanraking komt met niet ge-ente kinderen.

Overigens zijn de mensen vaak niet goed geinformeerd inderdaad, ook huisartsen en CB weten vaak weinig, want hun volgen immers ook gewoon het opgelegde protocol.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,789
    113
    en waarom weten mensen hier dan meer denk je?

18. Samvs86

Samvs86 Actief lid

Sep 19, 2011
    430
    0
    0
    Omdat we hopen van elkaar meer informatie te krijgen, omdat veel mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het forum is toch juist om vragen aan elkaar te stellen en te hopen dat iemand wel de informatie voor handen heeft?
    Ik vraag me af waarom je zo kritisch bent op de vragen die gesteld worden in dit topic?
    Bij vrijwel elk onderwerp kan je iemand verwijizen naar een kinderarts, osteopaat, instantie, huisarts, deskundige, noem maar op... We proberen juist ervaringen te delen toch? Of even je zorgen uiten? Daar is toch niet zoveel mis mee?

Misschien lees ik je Posts verkeerd hoor, is ook niet vervelend bedoeld, maar vraag het me gewoon af...

Charise: rivm geeft aan dat inenten geen extra risico's met zich meebrengt mocht je kindje daarna mazelen krijgen. Kan het zelfs minder heftig laten verlopen.
    Maar goed, dat is geen eigen ervaring, maar wat ik ervan heb gelezen.

19. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    #19 Niboma, Jul 15, 2013
    Last edited: Jul 15, 2013
    Wij wonen midden op de bible belt. Op de school naast onze psz en basisschool van mijn 2 zoontjes waren 24 vd 28 kindjes in een klas ziek thuis met mazelen. Ook was er een mazelengeval op onze psz. Logisch als alles naast elkaar zit, kinderen maken snel contact met elkaar. Na enig wikken en wegen ( die enting wordt natuurlijk niet voor niks normaal pas met 14 maanden gegeven)heb ik 2 weken geleden ons jongste zoontje toch vervroegd laten enten. Tuurlijk, misschien had hij er goed doorheen gekomen als hij besmet was, of misschien helemaal niet gekregen. Toch durfde ik daar niet op te gokken. Voor hetzelfde geval zou het wel ernstig zijn. Hij heeft een paar dagen wat koorts gehad als bijwerking. Alleen moet hij nu met 14 maanden nog een keer geënt worden.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou daar niet lang over hoeven nadenken! Mijn zoon heeft met 6 of 7 maanden en opnieuw met 18 maanden de BMR gehad destijds.

Share This Page