Hoe om te gaan met (negatieve) reacties

Discussion in 'Zwangerschap' started by Sun01, Dec 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,029
    227
    63
    Dat vraag ik me wel eens af. Ik kan me redelijk afsluiten voor negativiteit maar toch vind ik het wel eens lastig. Het ligt voornamelijk bij mijzelf, ik verwacht het liefst van iedereen leuke en enthousiaste reacties (bijv. wanneer ik een nieuwe vriend heb, of wanneer we vertellen dat we gaan samen wonen etc.). Erg moeilijk als je dan negatieve reacties ontvangt.

Ik noem nu maar wat random voorbeeldjes!

Maar ik vraag me af, wat als het dadelijk zo ver is dat we een kindje mogen verwachten en we vertellen dit. Stel er komen negatieve reacties van wie dan ook (Ik verwacht ze niet echt hoor, misschien vanuit mijn broer dat het snel is etc.) Maar hoe gaan jullie daar mee om? Zit je er dan lang mee of kun je het gemakkelijk los laten?

2. Laari26

Laari26 Bekend lid

Sep 11, 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Ja. Ik kon eigenlijk alleen maar erom huilen en me opwinden van binnen.
    Kreeg van m'n schoonzus gewoonten reactie. Die negeerde me en vroeg niet eens hoe het met me ging.
    Heb er veel om gehuild en me heel boos gemaakt. Na maandje was het gezakt ongeveer.
    Maar heb dr flink ontlopen

3. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

Sep 28, 2014
    1,001
    2
    0
    Wat te doen met negatieve reacties? Precies niks! Die mensen mogen bij mij lekker wegblijven

4. Juels75

Juels75 Actief lid

Aug 11, 2014
    294
    0
    0
    Heel lastig. Ik heb geleerd om negatieve reacties los te laten en me er niet over op te winden. Maarrrr....tijdens de zwangerschap met alle hormonen lukt dat toch minder.

Ik reageer het af door even lekker te klagen bij mijn man. Die is heerlijk nuchter en kan me weer aan het lachen maken.

5. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik ben net als jij. Altijd graag bevestiging van een ander. Over keuze vriend/man enz.
    Helaas is dit bij mijn ouders erg moeilijk.
    Ik ben getrouwd met een man waarvan ze allebei graag een ander voor hadden gezien. Een man met adhd, die alles zegt wat hij denkt. Ik had nooit met hem moeten trouwen.
    Ondertussen ben ik zwanger. Als reactie kreeg ik; o, daar moeten we wel even aan wennen hoor.
    Ook zitten we sinds de zwangerschap plots erg krap bij kas en gaat het financieel echt niet zoals we zouden willen. Maar ja, ik had ook nooit met mijn man moeten trouwen...

Het doet me nog steeds pijn, maar ergens heb ik het ook losgelaten. Ik heb gelukkig erg lieve zussen die dol enthousiast zijn met de zwangerschap en ook mijn schoonfam is door het dolle heen. Daar trek ik me weer aan op!

En ook mijn ouders zijn ondertussen wel iets bijgedraaid hoor... Als het om de zwangerschap gaat dan. Ze moesten er idd aan wennen.

Ik weet hoe lastig het is negatieve reacties te negeren. Bij mij helpt flink huilen en daarna toch los laten! Het trekt vanzelf weer bij heb ik gemerkt.

Het is jouw volwassen leven, met jouw volwassen keuzes!

6. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

Oct 25, 2014
    593
    1
    0
    Herkenbaar hoor, ik wil ook altijd graag bevestiging en positieve reacties. Zo ben ik zelf ook naar anderen toe.

Mijn ouders waren super enthousiast toen wij vertelden dat ik in verwachting ben van een tweeling en ook heel geruststellend (ze hebben zelf ook een tweeling gehad dus das ook fijn)

Maar mijn schoonouders zijn heel andere types.. Schoonmoeder kan vaak bot uit de hoek komen, hoewel ze het misschien niet zo bedoeld, zo doet ze tegen iedereen, maar ik kan me dat altijd erg aantrekken..
    Toen wij het nieuws vertelden was de reactie dan ook:
    Ohjee wat komt er nu
    O nee he
    O wat het zijn er toch geen twee he
    Nou dat wordt zeker nix meer met werken? (Ik heb momenteel geen baan, maar dit is gelukkig geen probleem voor onze financiële situatie)
    Nou maak jullie borst maar nat met 2 baby's

En bedankt ! Verder heeft ze ons wel gefeliciteerd hoor, maar het kwam op mij niet zoo leuk over.

Wij zijn overigens al 9 jaar samen en 1,5jaar getrouwd dus een grote schok kan het niet echt zijn geweest.

Maaarja wat doe je eraan zo'n reacties? Nix helaas!
    Je kunt het het beste maar langs je neerleggen en focussen op de positieve!
    Sommige mensen hebben altijd wat te mopperen, zegt meer over hun zelf dan over jou of jouw nieuws!

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Negatieve reacties of stomme vragen (die krijg je ook heel veel) zijn echt vervelend. Wat kan helpen om je niet rot te gaan voelen is laten zien hoe blij jij ermee bent. Doe er bij reacties die echt nergens op slaan nog een schepje bovenop. Lekker overdrijven over hoe gelukkig en in de wolken jij bent. Kun je naderhand in ieder geval nog om hun chagrijnige gezichten lachen. En mensen die van je houden trekken (hoop ik) wel bij, ook al is hun eerste reactie niet zo leuk. En tegen hen kun je dat ook gewoon benoemen, dat je baalt van hun reactie. Succes!

8. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,029
    227
    63
    Hmm ja het gaat inderdaad om de bevestiging van anderen denk ik.. Niet dat ze echt negatief reageren maar misschien niet zo enthousiast als ik zou hopen! Mijn fam. is erg praktisch ingesteld. Denk dat ze liever zouden zien dat we nog een aantal jaar flink zouden sparen en meer zekerheid zouden hebben.. Dus hun reactie zal ook niet super enthousiast zijn denk ik haha. Trek me dat toch altijd wel erg aan maar het is wel iets wat ik echt wil leren om los te laten. Daarmee kom ik nooit ergens.

9. Sweetheart86

Sweetheart86 Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,139
    0
    0
    Asisstent hypotheekadviseur
    Negatieve reacties hier absoluut niet. Zou ook wel erg misplaatst zijn. Verbaas em daar. Altijd over dst andere mensen het recht vinden te hebben km uberhaupt hun mening te spuien over een nieuw leven.

Wel merk ik dat iedereen er mee wilt bemoeien en advies geeft over alle soorten zaken mbt de zw schap. Maar zolang ik weet dst het geod bedoeld is en uit t hart komt. Vind ik het prima. Maar soms denk ik ook wel eens van ohhhh daar gaan we weer, de een vind zus en de ander so maar nogmaals belangrijkste is dst ze het goed bedoelen.

10. Robynn

Robynn Fanatiek lid

Mar 18, 2014
    1,139
    0
    36
    zit met open mond te lezen..
    wat denken mensen wel.. vooral als het ook nog familie is..
    tssss geen woorden voor.. :x

Share This Page