Hoi dames, Vrijdag heb ik zeer plotseling en onverwachts te horen gekregen dat ik een auto immuunziekte heb. Vervelende kwaal daarbij is dat ik ontzettend moe ben en overal spierpijn heb. Doordeweeks sta ik er grotendeels alleen voor met de kinderen, peuter en baby van 7 maanden. Voor nu hebben we wel wat geregeld aangezien ik momenteel in een opvlamming zit, maar de verwachting is dat deze klachten voorlopig blijven. Hebben jullie tips hoe ik hiermee om kan gaan? Dus de dagen leuk houden voor de kinderen, vooral de oudste nu, en voldoende rust krijgen. Zodat ik me hopelijk weer goed ga voelen. Wat zijn leuke activiteiten zonder je als ouder veel in te hoeven spannen? Normaliter ben ik heel actief dus ik kom niet veel verder dan puzzelen en boekjes lezen. Bedankt!
Wat vervelend! Ik denk dat een heel groot deel zit in acceptatie; het is zoals het is en je kunt nu eenmaal niet meer doen dan je best. Knutselen en koekjes bakken hoeven niet heel vermoeiend te zijn. Je kind in een speeltuintje (buiten of binnen) laten spelen terwijl jij op een bankje zit ook niet. Verder tussen de middag (of een ander moment waarop je rust) je kind even tv laten kinken of een spelletje laten spelen op de tablet is natuurlijk ook prima. En gaat hij naar de psz? Anders misschien ook eens kijken of dat wat is?
Kleuren, stickers plakken... Hoe oud is je peuter? Met 3 begint prikken (met prikpen) ook leuk te worden. En af een toe een extra filmpje op tv op tablet biedt in zo'n periode ook uitkomst en is echt geen ramp. Magisch zand met een opblaasbaar "badje" (is er speciaal voor, ik heb het eens bij de Action gekocht meen ik) om de troep te beperken. Verder is kleien leuk, strijkkralen (maxi) en rijgkralen.
Ik ben chronisch vermoeid en hier moe(s)ten de kinderen dus ook vrij veel zelfstandig doen. Kleien en speelzand zijn érg handig. Om in de ochtend voldoende rust te krijgen mochten ze nogal eens op mijn bed tv kijken en dan sliep ik (licht) verder, maar op die manier kon ik wel tot 9 uur blijven liggen. lekker vuilakken met scheerschuim gaf mij ook een half uur tot 1 uur 'rust' . Met een spons en een vaatdoek naderhand was dat zo opgeruimd. samen boekjes lezen op het grote bed. Of gewoon spelen op het grote bed. Overgooien met een knuffel. Knuffeltje in een mand of emmer proberen te gooien vanaf het bed. Koop wat doosjes pleisters (30 stuks -action . 40 cent ofzo) . Ook weer een uur rust terwijl alle knuffels 'beter' gemaakt worden. En soms juist bewust wat inspannenders zodat ze lekker moe zijn en even wat langer slapen nadien, waarbij je zelf ook kan slapen (zwemmen) . Afspreken met een andere ouder met kind, zodat in elk geval je kindje beziggehouden wordt. Ik moet wel zeggen; nu je jongste nog zo klein is is het wel echt afzien. Dat vond ik echt de zwaarste periode. Sterkte in elk geval! Het is echt zoeken naar een ritme, sowieso al, maar als je lijf dan ook niet meewerkt, is het extra hard zoeken...
Bedankt voor de tips dames! Zulke spelletjes zijn inderdaad leuk en kosten mij niet al mn energie Voor de oudste vind ik het vooral sneu als we niet veel naar buiten kunnen, maar goed er zullen vast ook betere periodes komen waarbij het wel kan!
Ik heb door andere klachten en medicijn gebruik ook heel vaak last van extreme vermoeidheid. Wat ik geleerd heb tijdens mijn revalidatie is om op slechte dagen niet te weinig te doen (qua bezig zijn) en op goede dagen niet te veel. Zo krijg je geen pieken en dalen maar hou je het een beetje stabiel. Wat hierboven al genoemd is ben ik het mee eens. Accepteren hoe moeilijk ook. Maar je er tegen verzetten kost energie die je beter anders kan gebruiken.