onderhandelen over de prijs van foto's?

Discussie in 'De lounge' gestart door Panda1, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Vandaag kan ik de foto's ophalen van mij kinderen, die gemaakt zijn in een winkel met zo'n mobiele foto studio.
    Nu heb ik een kaartje met de prijzen. Uiteraard vind ik het duur😉
    Zou ik over de prijs kunnen onderhandelen? Ze hebben alles al afgedrukt en anders moeten ze het toch weggooien. Of is dat echt not done?

2. Je zou aan kunnen geven wat je allemaal wilt hebben en dan om een totaalprijs voor datgene kunnen vragen..

3. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Reken daar maar niet op. Ze hebben vaste prijzen en pakket prijzen daarover valt niet te onderhandelen.

Die canvas schilderijen worden overigens niet weg gegooid. Ze worden schoon gemaakt en opnieuw gebruikt. Die paar gedrukte foto's kost ze niets misschien totaal 15 euro.
    Door de hoge prijzen die ze hanteren maken ze genoeg winst en is die 15 euro te overzien.

4. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wist je de prijs van tevoren niet?
    Want dan zou ik het wel raar vinden dat ze dat niet van tevoren geven.
    Wist het je wel? Dan neem ik aan dat je toestemming hebt gegeven om ze af te laten drukken?
    In dat geval is het idd not done als je gaat onderhandelen.

5. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Het is een heel ander concept. Ze maken foto's dat kost je 2 euro in die 2 euro zit 1 lelijke foto begrepen:) je krijgt een bonnetje met datum wanneer ze er weer staan met de afdrukte foto's. Vervolgens ga je kijken worden alle foto's uit gestald. Op internet is trouwens wel info te vinden over de pakketten en prijzen

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Volgens mij gaat het om zo'n foto sessie in een winkel voor 2,50 waarbij je 1 kleine foto "gratis" krijgt

Wij hebben et een maand geleden gedaan, wij waren totaal kwijt 260 euro dit incl 2 fotoboeken die we via de site kunnen bestellen en 3 canvas doeken met lijst er om heen

Nja het is wel duur, maar ik vind het zeker het geld waard, over onderhandelen kun je altijd proberen maar ik denk niet dat het zal lukken maar nee heb je ja kun je krijgen ;)

7. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Ik denk niet dat je kunt onderhandelen met deze werkwijze van de 'fotografen'

8. Yup, en zodra ze jou die foto's wél aanbieden voor een lagere prijs, vertel je dat waarschijnlijk tegen anderen en komt er niemand meer die die achterlijke prijzen wél wil betalen ;)

Ik zou voor dat geld naar een 'echte' fotograaf gaan. Op de busjes van die mobiele fotostudio's zie je vaak staan dat ze nog fotografen zoeken, met daarbij dat 'iedereen het kan' en dat ook amateurfotografen meer dan welkom zijn. En tja, in mijn ogen is het gewoon niet zo dat 'iedereen het kan' ;) Ik zou dan echt kiezen voor een fotograaf waarbij je mee kunt denken, in plaats van voor de standaard foto's die met de beperkte mogelijkheden van een studiootje in een winkelcentrum zijn gemaakt..

9. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Nee zeker niet. Ik vind persoonlijk dat ze daar allemaal het ruimtelijke inzicht niet hebben. Ze kunnen een foto niet eens knap bewerken. Maken er rare compo's van. Beschamend.

Voor het geld wat hun vragen, verwacht je op zijn minste knap bewerkte foto's, met knappe belichting met een leuke frisse achtergrond en zeker een aantal foto's op hoge resolutie. Maar niets van dat krijg je.

10. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik maak zelf fotos van mn kid. Thuis n setting klaarmaken. Ben geen pro. En dan de leukste ergens af laten drukken op canvas. Of gewoon kan ook. Ga echt niet zoveel uitgeven.

11. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik kwam ze toevallig tegen. ..2,50 eerste opname kosten. Dat is het proberen waard.Ik weet zelf wel het een en ander van fotografie en ben niet helemaal onozel. Als ik straks de foto's te zien krijg let ik idd op oa belichting en kan ik zelf beslissen of ik ze goed genoeg vind. Ik vroeg mij gewoon af of je over de prijs kunt onderhandelen. Omdat ik het zoals eerder gezegd veel te duur vind.
    Maar ik ben zelf baas en bepaal ook zelf of ik de kwaliteit van de foto's voldoende vind om er een paar aan te schaffen.

12. Het was ook geen verwijt hoor! Juist omdat het zo aanlokkelijk is, die foto's laten maken voor maar 2,50, zijn er zoveel mensen die het laten doen. Om dan vervolgens geen 'nee' te kunnen zeggen tegen de foto's, wat ook helemaal logisch is, want ondanks al die mankementen die Imensa noemde, staat toch je kind op die foto's.. Ik weet niet of ik, ondanks dat ik kritisch naar die foto's zou kijken, zo sterk in m'n schoenen zou staan om te zeggen van; Nou, gooi maar weg hoor! ;)

13. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Hier eigenaresse van een fotostudio…. Die mobiele fotostudio's, maar ook de studio's in de AH etc verpesten de markt voor ons. Ja je betaald maar 2 euro voor een fotoshoot maar hebt dan uiteindelijk niets. Je kids zijn in een veels te drukke omgeving waar amper de tijd voor genomen wordt door amateur fotografen (in hun vacatures staat vaak 'alleen affiniteit voor fotografie') Dat terwijl wij 3 of 4 jaar lang naar de fotoacademie gaan en leren hoe je a. met mensen omgaat, b. hoe je ze op een natuurlijke manier professioneel op de foto zet en c. hoe je vooral je handtekening meegeeft aan een foto.

Foto's zitten bij ons niet standaard bij de prijs inbegrepen. Wij leveren alleen digitaal (dit scheelt voor de klant in kosten) en bewerken alleen de bestelde foto's. De prijs is zeer schappelijk en wij werken dan met staffelkorting. Ik ken de prijzen van de mobiele fotostudio's en zou het er nooit van z'n lang zal ze leven voor betalen, maar goed ik ben dan straks ook verwend met foto's van de jongens

14. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Lijkt me niet dat je met hen kunt onderhandelen over de prijs.
    Zelf ook een keertje laten doen bij de AH, voor 2.50 inderdaad. Alleen die foto en een andere foto gekocht die heel leuk was. Ik zou echt geen 50 euro of meer uitgeven (jeetje lees 260 euro) voor een supermarktfotograaf.... Een professionele fotograaf in een studie of wat dan ook maakt echt wel betere foto's en nemen ook meer tijd voor je kind.

15. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Bij ons was de foto van 2,50 helemaal super ,maar wij hadden ook zo,n leuke meid!
    Nam echt alle tijd voor ons en de kinderen lachte zich een deuk.
    we hebben ook nog een mooie canvas genomen van 30x90 waar ze dan om en om heel leuk op staan.
    belichting enz ook heel goed en superscherpe foto,s hoor.
    het staat of valt denk ik ook met de fotograaf die je hebt.

16. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij hebben het 3 weken geleden gedaan bij de Prenatal, maar dat was geheel gratis hoor :) Foto's natuurlijk niet, maar we zijn niet naar de ophaaldag geweest, dus hebben ze alleen in het klein online bekeken. We kunnen wel een gratis sheet en sleutelhanger met foto nu nog ophalen in de winkel, dat ligt gewoon klaar. Verder gaan we niets bestellen, alhoewel sommige wel super mooi zijn, maar we willen een nieuwe shoot doen als de kleine geboren is,v vind het nu echt zonde van het geld..

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb net de schoolfoto besteld.
    21 euro voor 3 grote fotos (alle drie anders) een klassenfoto, een vel met 9 pasfoto's, een vel met 2 kleinere fotos dan de hoofdfoto en nog een vel met van alles en nog wat.

In totaal 20 stuks. In tegenstelling tot de prijzen hier, vind ik het eigenlijk wel goedkoop haha.

18. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Zo dat is zeker goedkoop! De fotograaf op het kinderdagverblijf rekent heel wat meer. En om nou te zeggen dat er mooie foto's bij zaten... Nope, geen enkele waarop hij lacht. Terwijl hij niks anders doet dan lachen als je maar even iets tegen hem zegt. Ook op de groepsfoto's , heel donker, beetje wazig, geen leuke achtergrond oid.
    De foto's kosten 9euro per vel, nou, ik ben blij dat je ze eerst online kon bekijken. In zijn album zitten heel wat foto's door onszelf met mobieltje gemaakt, die veeeel mooier zijn.

19. Lens

Lens Actief lid

21 mei 2014
    281
    0
    0
    Hier ook een fotografe. Je weet als het goed is van te voren wat het kost en wat je er daarna kwijt aan bent aan eventueel afnames van digitale bestanden en producten. Als dat dan al te duur is, ben ik persoonlijk van mening dat je dan op zoek moet gaan naar een andere fotograaf die beter bij jullie portemonnee past.

Voor wat betreft de mobiele studio's: een paar maanden geleden heeft een vriendin van mij gesolliciteerd als fotografe in zo'n functie. Bedrijf was er in het gesprek vrij duidelijk over; we "lokken" de mensen met de "gratis" shoot, maar daarna is het natuurlijk de bedoeling dat ze producten afnemen zoals digitale bestanden/foto's/canvassen/albums. Mensen worden er daar op getraind om zoveel mogelijk te verkopen.

Het gaat ze niet om het plezier in het fotograferen of de voldoening die ze daar uit halen. Het zijn hele commerciële mensen met weinig echt verstand van fotograferen.

Laat je daarom dus ook nooit meegaan in zon mobiele studio. Werkelijk zonde van je tijd en geld!

20. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik vind niet dat je kunt onderhandelen over de prijs. In de supermarkt ga je toch ook niet afdingen? Als jij ze goedkoper zou krijgen, moet dat ook voor een ander gelden. Dus ik vind het not done.

Je wist van tevoren dat het aanvullende pakket met foto's heel erg duur is. Hier op het forum zijn er vaker topics over geopend en ik neem aan dat je van tevoren een prijsopgave krijgt of informatie kunt opzoeken. Als je dat geld er niet voor wilt betalen, moet je in mijn ogen helemaal geen foto's laten maken. Als je ze wel laat maken, ga je uiteindelijk toch overstag omdat je geen foto's van je kind wilt laten vernietigen. Als je ze niet wilt, moet je consequent blijven en weigeren. Ik vind niet dat je dan maar kunt gaan onderhandelen over de prijs. Of je kunt een bedrag in je hoofd nemen en daar niet over heen gaan om de kosten te beperken.

Deel Deze Pagina