wie heeft er geen zwangerschapscursus gevolgd?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Moontje, 11 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of er meer vrouwen zijn die geen zwangerschapscursus hebben gevolgd?

Ik heb namelijk helemaal geen cursus gevolgd. Is eigenlijk een beetje in de vergetelhoek gekomen, doordat ik met veel andere dingen bezig was.

Zou dit heel erg zijn? Mijn moeder denkt dat het wel goed komt en dat het dan wel vanzelf zal gaan.

Ik hoop het maar, want anders moet ik echt zenuwachtig gaan worden!

Liefs,

Moontje

2. fee

fee Lid

12 aug 2006
    63
    0
    0
    Ik heb bij de eerste wel een cursus gedaan.
    Zwangerschapsgym.
    Ik heb er niet zo heel gek veel aangehad.
    Ik heb leren puffen, maar als de weeen echt beginnen leert de vk je het wel heel simpel.
    Het enige wat ik er leuk aan vond is dat je verschillende verhalen hoorde.
    Ik ben van de 5 keer ook maar 3 keer geweest
    De partneravond hebben we overgeslagen omdat mijn vriend daar geen type voor is en de laatste avond was een film avond, ben ik ook niet naar toe geweest.
    Je mist geen hele belangrijke dingen als je geen cursus doet.
    Succes
    groetjes Fee

3. BlueGirl

BlueGirl Actief lid

21 nov 2005
    227
    0
    0
    Enkhuizen
    Geloof me... het gaat vanzelf, eventueel kan je wat tips aan andere vragen over het puffen enzo maar ik ben ook bevallen van de eerste zonder cursus.

Om bijv. de weeën op te vangen zou je heel mooi kunnen puffen op de maat van "altijd is kortjakje ziek" dus 6 korte pufjes en dan een wat langere. Probeer maar eens ik heb ook heel veel aan drie korte pufjes en dan een lange gehad, dat werkte voor mij het lekkerste... (en je gaat niet hyperventileren als je het zo doet!)

Is je moeder bij de bevalling? Anders kan zij je mooi begeleiden met het puffen, en de verloskundige helpt je ook hoor als je een wee hebt, tenminste... die van mij ging mee puffen en gaf me aanwijzingen.

Als je persweeën hebt moet je ook niet meer puffen maar dan ga je meer zuchten, maar dan begeleidt je verloskundige je wel denk ik als je dat wil, gewoon aangeven dat je dat graag wil...

Heel veel succes!
    Liefs Wendy

4. Noebie

Noebie Actief lid

21 feb 2006
    305
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Bonaire N.A
    Een vriendin van me is op 31 Aug bevallen van een zoontje en die had geen cursus gevolgd. Haar reactie was: 'Dat hadden ze 1000 jaar geleden toch ook niet' :) . Zij heeft iig een super bevaling gehad (snel en geen complicaties) en heeft zelfs de slappe lach gehad tijdens het persen.

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik doe zwangerschapsyoga, maar een meisje die ik ken heeft geen cursus gedaan en ze heeft zich er prima doorheen gesleept ! Ze zeggen heel duidelijk wat je op welk moment moet doen en laten. Ze zeggen dat dat vaak nog beter is dan met veel voorkennis een bevalling in gaan ! Het komt wel goed ! ;)

Groetjes,
    Nikki F

6. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik heb bij geen een van de 4 een cursus gedaan en ga dat nu ook niet doen....

7. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Ook ik heb bij beide kids geen cursus gevolgd en nu bij nummertje 3 doe ik het ook niet. Mijn idee is persoonlijk, dat je tijdens de bevalling niet gaat denken van wat heb ik ook alweer geleerd. Ook denk ik dat iedere moeder het instinctief wel een beetje weet. Ik heb bij de oudste helemaal geen problemen gehad bij het puffen, ze was er binnen 5 uurtjes.
    Bij de jongste had ik de laatste ontsluitingsweeën ontzettend snel en hevig (laatste 4 centimeter plus de geboorte opzich hebben in totaal 5 minuten geduurd) kreeg ik wel ietwat moeite met het bijhouden aangezien ik geen tijd kreeg om op adem te komen. De dienstdoende kraamhulp heeft me toen onwijs goed geholpen het ritme erin te blijven houden en ik denk dat het ook echt zaak is om goed te luisteren naar wat je wordt verteld door vk of kraamhulp, maar vooral wat ik voor mijzelf altijd belangrijk vond was dat ik bleef vertrouwen op mezelf en mijn eigen kracht, ik bleef in mijn hoofd continu herhalen dat ik het kon en me niet van de wijs liet brengen. Bij mij heeft dit echt geholpen ;)

Liefs Angela.

8. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Nopes geen cursus niets..zou niet weten hoe ik moet puffen of zuchten..maar ik merk het vanzelf wel..het zit toch in onze natuur denk ik zo..
    puur op instinct dus..

9. sim

sim Niet meer actief

ik heb ook geen cursus gehad bij mijn dochter en ga er nu ook geen doen.
    ik ben van mening dat je nog zoveel dingen daar kunt leren, maar toch uiteindelijk op je instinct moet afgaan. ik laat alles liever gewoon op me afkomen en vertrouw op het oerinstinct.
    bij mijn dochter heb ik niet gepufd, maar langzaam door mijn neus ingeademd en door mijn mond uit, zo bleef ik heel rustig en kon ik de weeen goed opvangen. bij een weeenstorm dacht ik ineens ohja puffen en toen begon ik te hyperfentileren (dove tanden en duizelig en vlekjes)dus ben ik gauw weer op die andere manier over gegaan.

de zuster destijds vroeg welke cursus ik had gedaan omdat ik het zo goed kon opvangen :) dus ook dit keer vertrouw ik gewoon weer op mezelf...

10. neeltje

neeltje Fanatiek lid

17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan maar heb het merendeel van de tijd liggen slapen.
    ik heb toen ook een keizersnede gehad en had het dus ook niet nodig zeg maar, deze keer ga ik ook niet naar yoga of gym ofzo, mocht ik op de natuurlijke manier mogen bevallen dan denk ik dat die cursussen niet zoveel uitmaken, je wordt zo goed begeleid dat je dan echt wel doet wat je moet doen.
    ik vertrouw gewoon op m'n 'oergevoel' en dan zal het allemaal wel goed komen.

11. Lina

Lina Fanatiek lid

23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Ik vond de cursus nix aan. Ben een les of 4 geweest, en toen heb ik het boekje: duik in je weeen gekocht. Daar heb je meer aan dan aan zo'n hijg/puf/steun/kreun-cursus. (vind ik)

12. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Ik ging met 30 weken het ziekenhuis in en ging met 32 weken bevallen.....ben dus alleen op zwangerschapsgym geweest om me voor te stellen... ;) :)
    Ik was bang dat ik niet zou weten hoe of wat, maar ik heb het geen seconde gemist hoor...je word heel goed geholpen...

13. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Zo, das even positief nieuws.
    Had zelf nog niet echt bedacht of ik het zou willen doen.... Maar zo als ik he tnu lees moet het me ook wel zonder lukken.
    Had gister schoonmoeder op bezoek en die zei, je hebt je toch wel al aangemeld voor een cursus he, das erg belangrijk...
    Heb wat gemompeld, zie het niet zo zitten.

Bedankt meiden

14. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Ik doe wel aan zwangerschapsyoga. Maar eerlijk gezegd niet zozeer om de bevalling op te vangen. Denk dat dat vanzelf wel gaat met hulp van de vk. Doe de cursus meer omdat ik me nu elke week ff een uurtje lekker kan ontspannen.

15. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Ik heb me zojuist opgegeven voor zwangerschapsyoga...lijkt me veel leuker dan de ouderwetse standaard hijg- en pufcursussen hihi!
    Ik doe het dus niet alleen omdat ik wil weten hoe ik moet puffen tijdens de bevalling, maar het lijkt me heerlijk ontspannend. Zeker aangezien ik voor mijn zwangerschap ook best altijd bezig was met sport (nu zwem ik nog wel) lijkt me dit nu een heerlijk alternatief...ook gaan we leren masseren en bij de partnerlessen (maar 1 keer in de maand) leert je partner jou masseren...lijkt me ook niet erg vervelend! Bij mij beginnen de lessen in de 26e week al en dan kun je doorgaan tot op het eind. Het tweede leuke eraan lijkt me het contact met andere moeders...ik ga volgend jaar verhuizen en heb me opgegeven in mijn nieuwe toekomstige wijk dus het lijkt me ook een leuke manier om wat andere toekomstige moeders uit de buurt te ontmoeten.

16. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik doe ook niet aan een cursus, wel doe ik aan zwangerschapzwemmen maar dat moet je normaal zien als een aanvulling op en niet de hoofdcursus zeg maar. ik heb het toen met de vk overlegt omdat ik het absoluut niet zag zitten om te gymmen of zo en zij vond het goed als je het niet ziet zitten moet je het niet doen, de natuur doet ook veel zelf en mocht ik echt ontsporen dan grijpen ze in en ik bedenk antijd maar in Afrika bevallen ze ook onder een boom zonder cursus.

17. Moontje

Moontje Bekend lid

9 jan 2006
    848
    0
    0
    Nou, als ik dat zo lees, ben ik helemaal gerust gesteld! Ik had namelijk zelf ook het gevoel dat het wel in mijn 'oerinstinct' zou zitten, maar omdat iedereen er zo hard over roept in mijn omgeving dat het wel zo belangrijk is om cursus te volgen enz. enz., ging ik toch een beetje twijfelen.

Jullie hebben me enorm geholpen! Ik heb veel last van hyperventilatie gehad, maar heb daarvoor therapie gehad. Daar heb ik geleerd naar je lichaam te luisteren en vooral rustig door te ademen. Je bewust te zijn van je ademhaling. Ik heb het gevoel als ik dan zo'n pufcursus heb gedaan, dat ik weer naar hyperventilatie neig en dat wil ik niet meer meemaken!

Ik zie het allemaal weer zonnig in! Laat die kleine knul maar komen! (over een paar weekjes dan..!) :D

18. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    dit word mijn 3de en ik heb nog nooit gym gedaan. de eerste keer had ik me wel opgegeven, maar eenmaal daar aangekomen, vond ik het helemaal niets, en ben zo weer naar huis vertrokken.
    probeer je te onstpannen, en op het moment dat het het zwaarst word is er de vk en die zal je zeker aangeven wat je moet doen, en hoe je moet ademen. de rest ging vanzelf bij mij, ik denk ook niet dat een cursus mij had kunnen voorbereiden.

19. Niet meer actief

Ik had ook geen cursus gevolgd..de vk en kraamverzorgster helpen je echt wel hoor..zeggen precies wat je moet doen ;)

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik ga er wel een volgen... gewoon om te kijken wat het is...

Deel Deze Pagina