Ladies! Inmiddels 31 wk zwanger en nog niets besloten. Alhoewel mijn peuter een duidelijke voorkeur heeft, komen we er nog niet helemaal uit. Mijn peuter heet Thi.js, over die naam waren we het overigens binnen 2 dagen eens, en nu weten we het na 15wk nog niet. Mijn man vindt Thomas de leukste naam, en ik vind Daan de leukste. Beide gaan het niet worden. Ik vind Thomas echt niet leuk bij de naam van mijn peuter (en wordt een soort jut en jul samen) en Daan zo heet ons neefje al.... Nu kwamen we samen op Ba.s. ik vind het eigenlijk te kort maar volgens mij klinkt het wel leuk met de naam vd peuter erbij? Maar dan zou ik hem graag officieel Bastiaan (of evt Sebastiaan) willen noemen, met roepnaam Ba.s. (de eerste officiele naam van de peuter is wel zijn roepnaam ook). Beiden hebben/krijgen meerdere voornamen. Maar ik kan me voorstellen dat dat later niet altijd heel handig is, een andere roepnaam? Hebben jullie daar ervaring mee of een mening over? Daarnaast begint de achternaam met een H dus dan zijn evt initialen BH. Of BRMH als je andere voornamen meeneemt. Is dat nog bezwaarlijk? Ik kan het niet besluiten. Verder vinden we Rick, Roel S/Xander en Tygo nog leuk, maar Ba.s is toch wel de leukste. Hierna komen er geen kinderen meer bij overigens (is de bedoeling).
Ik denk dat in de praktijk een officiële naam weinig wordt gebruikt. In mijn vrienden- en familiekring hebben meerdere mensen een officiële naam en een roepnaam, maar in de ruim 30 jaar dat ze leven hebben ze geen van allen ooit hun officiële naam gebruikt (terwijl hun officiële namen niet raar zijn: David met roepnaam Dave bijvoorbeeld). Bas vind ik trouwens een leuke naam en past goed bij de naam van jullie zoontje .
Mijn 3 dochters hebben allemaal een lange doopnaam met een afgeleide roepnaam, nooit problemen mee gehad. Je moet bijvoorbeeld bij dokter etc. wel even doorgeven wat de roepnaam is, maar ik heb er ook geen problemen mee als de meiden een keer bij hun lange naam worden genoemd. Bas vind ik leuk, ook bij de naam van de broer. Wel mooi om dan onderdaad de officiële naam langer te doen! Om de initialen zou ik het niet laten als ik jou was! De voor- en achternaam worden eigenlijk nooit allebei als initiaal weergegeven. Alleen als de eerste naam met de B en de tweede naaam met de H begint heb je initialen BH. Heel veel succes met de knoop doorhakken!
Ik heb zelf een andere roepnaam dan m'n eerste voornaam. Ik vind het wel wat hebben. Je moet alleen bij officiële instanties en bij bijv vliegtickets boeken niet je roepnaam invullen. Heb ik nooit als probleem ervaren!
Ik zou nooit een andere voorletter kiezen in roepnaam als in officiële naam. Dus Bas/Bastiaan wel maar Bas/Sebastiaan niet. Mijn man heeft zo'n constructie en ook bij anderen heb ik al vaker problemen gezien. Bijvoorbeeld bankpasjes die op B. <achternaam> Binnen komen en paspoort zegt S. <achternaam>, de genoemde vliegtickets enzovoorts. Het brengt gewoon onnodige ruis.
Ik vind het juist super irritant. Mijn officiële naam is Carolina maar ik heet Karen (ook nog andere begin letter) Al wel eens boetes gehad met tickets boeken en ook bij instanties moet ik Carolina opgeven. Persoonlijk zou ik dat nooit voor mijn kind willen. Ik vind Bas leuk!!
Thi.js en Ba.s kan prima, al vind ik Ba.s zelf niet zo heel leuk. Zou er dan eerder Sebas van maken. Moet wel zeggen dat ik zelf niet zo'n voorstander ben van meer kindjes in één gezin met dezelfde eindklank... Tygo vind ik erg leuk, maar een beetje te middellandse zee gebied naast het oerhollandse Thi.js. Overige namen niet zo. Thomas erbij idd al helemaal niet. Net wat je zegt teveel jut en jul. Daan te veel voorkomend. Rick te hard. Roel echt niet leuk. Sander te saai/oubollig. Xander te gemaakt en te hip. Vind het prima kunnen, officieel Se.bastiaan heten en Ba.s worden genoemd. Gebeurt echt vaker dan je denkt! Ik ken zelf zelfs iemand die wordt genoemd bij zn tweede naam ipv. zn eerste! Wat betreft de initialen, als je het zo bekijkt hebben we hier een S.S.'er S.S. (voor- en achternaam) komt wel vaker voor binnen de familie hier). Ben je nog op zoek naar naaminspiratie? Weet nog genoeg andere opties naast Thi.js!
Mijn advies: doe het niet. Ik heb zelf een andere roepnaam dan eerste naam en ik vind het verschrikkelijk. Helemaal nu ik getrouwd ben. Op officiële documenten staat bijvoorbeeld Annie Smit, terwijl ik in 'het echte leven' Sanne Jansen heet. Het zorgt voor zoveel (onnodige, als je het mij vraagt) verwarring.
mijn voornaam eindigt ook nog op een s, om het compleet te maken. Onze achternaam eindigt ook op een s. Nieuwe namen zijn altijd welkom
Mijn roepnaam is anders dan mijn officiële voornaam, nooit problemen mee gehad. Op officiële documenten zet ik altijd mijn officiële voornaam, vind ik ook geen probleem. Mijn zoontje zijn 2de naam is zijn roepnaam, zijn eerste naam is een vernoeming. Later kan hij altijd zelf nog kiezen welke van de 2 namen hij wil gebruiken.
Hier ook. Al beginnen wel mijn beide namen met dezelfde letter. Zoon heeft ook zijn 2e naan als roepnaam. Alleen in het ziekenhuis blijkt dat lastig en blijven ze de eerste naam zeggen zelf vind hij het wel grappig dat slimme dokters zo dom zijn bij zoiets Maar roepnaam Bas en officieel Bastiaan vind ik echt niet gek
Haha dat is toevallig, mijn namen beginnen ook met dezelfde letter . Moet wel lachen om jou zoontje. Mooie manier om er naar te kijken
Bij deze is iig sebastiaan van tafel (ivm verschillende voorletters). En dan geboortekaartje, doe je dan Bas op de voorkant en Bastiaan binnen in? Of andersom? Op het geboortekaartje van mijn peuter stond binnenin "papa en mama noemen mij: Thi.js Naam2 naam3 achternaam" En voor op t kaartje stond Thi.js. Hoe zouden jullie die aanvliegen? (ik las nog ergens Cas als naam, die heeft ook op de shortlist gestaan maar we vinden Ba.s leuker)
Dit, mijn voornaam is ook niet mijn roepnaam. Ik vind het gruwelijk irritant... Bij alle instanties, artsen, etc word ik met m’n andere naam aangesproken, wanneer ik mij dan met m’n roepnaam voorstel moet ik steeds uitleggen hoe het zit.
Inderdaad, heel vervelend. Heb zelfs een keer gedoe gehad omdat ik mijn rijbewijs op ging halen en met een compleet andere naam mijn handtekening zette.
Niet te vergeten dat je naam nooit klopt als je je moet legitimeren om een pakketje op te halen. Elke keer weer uitleggen en onbegrip omdat het zo weinig voorkomt. Kan nog tientallen voorbeelden opnoemen, maar denk dat dat mijn frustratie wel duidelijk is
Ik heb een ex die zijn 2de naam als roepnaam gebruikt omdat hij zijn 1ste naam heel ouderwets en lelijk vindt. Hij heeft er nooit problemen mee gehad, maar het is dan ook wel een naam wat officieel op zijn paspoort/ID staat. Ik vind mijn voornaam zelf ook echt heel lelijk, maar om op mijn leeftijd nu verder door het leven te gaan als mijn 2de of 3de naam is wel een beetje te laat voor, helaas.
Hihi tijdens onze huwelijksreis kwam de man van de receptie heel discreet aan mijn man vragen of hij misschien met een andere vrouw op reis was dan opgegeven bij de boeking . On topic: ik heb er zelf geen last van. Voorletter van mijn roepnaam en officiële naam is wel hetzelfde. Dus wat mij betreft Bastiaan/Sebastiaan kan prima.