Borstvoeding en werk

Discussion in 'Zwangerschap' started by leen1982, Mar 19, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. leen1982

leen1982 Bekend lid

Jul 8, 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Hallokes,

zou jullie graag een vraagje stellen en dan meerbepaald eigenlijk aan de dames die ervaring hebben met borstvoeding en daarna terug gaan werken!
    Ik zou dolgraag mijn kindje willen BV geven maar ik moet na 2,5 maand al terug gaan werken na de geboorte en op mijn werk is er absoluut geen tijd om heel veel pauzes te nemen voor af te kolven ofzo. Alleen s'middags zou ik da kunnen doen!
    En dan zou mijn kindje naar een onthaalmoeder moeten gaan en daar melk met de papfles krijgen!
    Zou dat een probleem zijn? Hoe lang kan je die melk bewaren? Er zijn er die mij afraden om het te doen omdat het te veel moeite gaat zijn met mijn werk en dat ik dan beter van in begin met flesvoeding begin!

Maar ik zie er zo naar uit en zou zo graag borstvoeding willen geven! Het is mij de eerste keer ook nie gelukt door vergiftiging en couveusebaby. Zou deze keer echt graag willen doen, al is het maar dan voor 2 maand en als ik ga werken overgaan op flessenmelk.

Wie heeft raad voor mij?

2. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Moedermelk kun je 24uur bewaren in de koelkast.
    Normaal gezien heb je recht op borstvoedingspauzes en ik geloof niet dat ze het op je werk kunnen weigeren, anders eens navragen bij het ziekenfonds.
    Bij dit kindje wil ik ook heel graag weer borstvoeding geven, maar net zoals jij moet ik naar een 3-tal maanden opnieuw terug aan de slag. Als de bv goed gaat zou ik graag dan ook verder blijven geven en ga ik iig informeren voor die pauzes.

Anders kun je ook gedeeltelijk bv en gedeeltelijk fv geven. Kan geen kwaad hoor voor je kindje. Vooral als het echt niet gaat om tussendoor te kolven moet je toch iets doen.
    En als je echt graag bv wil geven, zou ik het daarvoor echt niet willen laten, ook al is het dan maar in het begin en moet je dan tch overschakelen op fv, alles wat je kindjes gekregen heeft, heeft ie toch gehad.

Heel veel succes met je beslissing.

3. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Mijn schoonmoeder is kraamverzorgster en ze zegt dat je gewoon kan kolven en het dan invriezen je kan het dan tot 3 maanden goed houden.. je kan het ook kolven en in de koelkast zetten maar dan kan je het maar 48 uur goed houden...

Ik weet niet of dit een beetje antwoord op je vraag geeft ?

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

mijn zus vertelde me dat je borstvoeding wel lang kan bewaren in de koelkast maar dit beter niet langer als 3 dagen kunt doen.
    naarmate je kindje ouder wordt veranderd de samenstelling van moedermelk qua vet. daarom zou het beter zijn om niet te lang te wachten met het geven van de moedermelk, dus een buffer van 3 dagen zou max zijn......

ikzelf ben geen ervaringsdeskundige, maar ben ook deze info aan het verzamelen omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop

5. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Een werkgever is idd verplicht om je de tijd te geven en een ruimte te geven waar je kan gaan kolven. Dit kan je altijd navragen bij de Bond of je coa nakijken.
    geen tijd of geen ruimte om te tijd maken heeft je baas pech jammer genoeg

6. makje

makje Lid

Jul 15, 2006
    50
    0
    0
    In nederland is de werkgever verplicht om een kolfruimte beschikbaar te stellen tot je baby 9 maanden is, je hebt dan ook recht om 1/4 van je werktijd te gebruiken om te kolven of je kindje "live" te voeden.
    Afgekolfde melk is 3 dagen houdbaar in de koelkast , je kunt het ook na het kolven invriezen en dan kun je het in de vriezer nog 3 maanden bewaren (sommigen zeggen dat het nog langer kan, maar daarover verschillen de meningen)
    Afgekolfde melk mag je niet opwarmen in de magnetron, maar gewoon in een flessenwarmer of een pannetje warm water.
    Begin wel rond dat je baby 6 weken is, met af en toe een fles geven, zodat hij/zij wel aan de fles went.

Groetjes

7. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    HOi,
    Als je borstvoeding wil gaan geven, dan moet je dat gewoon gaan proberen hoor. Als het goed gaat dan kun je toch in elk geval de eerste maanden geven en daarna eventueel verder met flesvoeding. Is geen probleem hoor.
    En zoals hierboven al gezegd moet je tijd krijgen van je baas. Dat zijn ze verplicht. Je kunt dan kolven of zelfs je kindje zelf gaan voeden.
    Er zijn ook speciale sites over borstvoeding. Misschien dat je daar eens op moet kijken. Krijg je vast antwoord op al je vragen.

8. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik kolf inmiddels al 3 maanden de voeding voor Sam, en dat gaat best goed.
    Ik heb een kolfapparaat in rugzakje en dat gaat gewoon mee als ik ooit weer ga werken.

Als je borstvoeding wilt geven zou ik het niet laten omdat je er over 2,5 maanden wat moeite voor moet gaan doen. Elke dag dat je borstvoeding geeft is er 1! Dus kijk gewoon hoe lang je het volhoudt.

De melk mag je idd invriezen, de nieuwe regels zijn 6 maanden (maar ja.. dat is best lang) ingevroren. En je mag het 5 dagen in de koelkast bewaren. Maar persoonlijk vind ik 5 dagen ook erg lang. Dan vries ik het liever eerder in.

Je kan in de begin maanden ook beginnen met kolven na elke voeding (en later om de paar voedingen, vooral de ochtendvoeding) en een voorraadje aanleggen voor als je weer gaat werken.

Als ik jou was zou ik er gewoon voor gaan!

9. jumde

jumde Actief lid

Oct 5, 2006
    466
    0
    0
    Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande verhalen! Heb het ook allemaal uitgezocht en je hebt op dit gebied best veel rechten. Ik zou zeggen gewoon gebruik van maken. Werkgever moet ook een ruimte hebben waar jij rustig kan kolven.

10. chantal1984

Nou 5 maanden is wel heel lang hoor... mijn schoonmoeder is kraamverzorgster ( al 20 jaar ) en die vertelde van de week dat je het dus niet langer dan 48 uur in de koelkast kon laten staan en niet langer dan 3 maanden in de vriezer...

Maar goed zo'n baas moet jou gewoon te tijd geven om te kunnen kolven..

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Melk mag in een vriezer idd 6 maand bewaard worden.. dus niet zo´n vriesvak bij een koelkast in zoals je wel eens hebt maar een echte vriezer en een dag of 5 in de koelkast. Moedermelk veranderd idd van samenstelling naarmate je kind ouder wordt maar dat betekend niet dat die melk die je eerder hebt gekolfd dan niet meer goed is hoor. Ik heb nog melk in de vriezer van de eerste weken en die is heel anders dan wat hij nu drinkt maar nog altijd heel goed om te drinken.

Maar wat een compleet belachelijk advies om maar meteen met fv te beginnen om die reden. Als jij bv wil geven vooral doen hoor! Al zou je het maar 2,5 maan doen dan heeft je kindje heel wat liters moedermelk naar binnen gewerkt en heb je hem de beste start gegeven. Na die 2,5 maand kan je altijd nog zien hoe je dat gaat doen.

12. leen1982

leen1982 Bekend lid

Jul 8, 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik sta nu al een heel stuk verder in mijn keuze en ik weet het zeker nu: ik ga BV geven!

Ik heb het altijd al willen doen en het is zoals sommigen van jullie zeggen; het zou stom zijn om mij daardoor te laten tegenhouden!

Nogmaals bedankt

13. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Leuk te horen dat de beslissing gevallen is en dat je ervoor gaat. Iig veel succes met de bv!

14. chiesa

chiesa Fanatiek lid

Mar 4, 2006
    2,533
    0
    0
    Deze dame wil ook zeker bosrtvoeding geven en ook als ik weer ga werken...

Ik weet dat mijn baas er niet zo blij mee zal zijn maar ja dan heeft ie toch echt PECH hahahhaa. Want mijn kidje gaat voor ALLES ;)

Ik ga 4 dagen werken en je krijgt voor een werkdag van 8 uur maar liefst 2 uur de tijd om te kolven of in die tijd naar je kindje toe te gaan als het dichtbij is.
    Jammer baas :(

15. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    ha ha.... mijn baas is ook niet blij met mij, maar sinds anderhalve week ben ik weer aan het werk en 2 x per dag aan het kolven gedurende ca. drie kwartier per keer. De opmerkingen van : knap dat je het volhoudt zijn niet van de lucht, meer in de trant van nou dat hou je vast niet lang vol.... We zullen zien, voorlopig ben ik het nog niet beu, hoewel het best veel energie kost. Maar mijn werkgever kan hoog en laag springen ik bepaal wanneer ik stop met BV en kolven!

Karin

16. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    chantal, de 48uur en de 3mnd zijn de oude "regels". Het schijnt nu langer te mogen. Ik ben nu de vriezer aan het opschonen, dus oud eruit en nieuw erin :D

17. chantal1984

Blijkbaar zijn het geen oude regels want mijn schoonmoeder moet deze regel nog steeds aanhouden en die zit al wat aantal jaartjes in het vak ;)

18. leen1982

leen1982 Bekend lid

Jul 8, 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Hihihi, blijkbaar verschillen de meningen hier een beetje!
    Nou ja, het is toch nooit mijn bedoeling om zo lang mijn melk te bewaren hoor!

En nog iets: hier in België moet de baas ook toestemming geven voor borstvoedingspauzes maar hij moet mij dan niet betalen!
    Dat is elke maand een heleboel papierwerk met mijn ziekenfonds want die betalen dan een stuk terug!

Ik vind dit wel een domme regeling want aangezien ik alleenstaand ben en twee kinderen ga hebben kan ik niet te veel centjes missen hoor!

Zou het mogelijk zijn om te kolven s'avonds ofzo en de dagen dat ik thuis ben zodat ik tijdens het werk die melk aan de onthaalmoeder kan meegeven? Of kan het zijn dat ik daarvoor te weinig melk ga hebben?

Is dan voor 4 dagen normaal want de woensdag blijf ik altijd thuis en als ze al een fruitpapje eten hebben ze toch ook al een voeding minder nodig of niet?

19. C1ndy

C1ndy Lid

Jan 18, 2007
    42
    0
    0
    achterhoek
  20. leen1982

leen1982 Bekend lid

Jul 8, 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Dankuwel C1ndy, ik zal zeker eens kijken!

Share This Page