Van engeltje naar draakje?!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Druif78, Jan 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mn dochter was tot voor kort zo'n makkelijk kind! Altijd vrolijk, eet goed, slaapt goed. Flexibel... echt heerlijk! Als baby zijnde had ze moeite met inslapen, maar toen ze dat eenmaal door had sliep ze prima. Snachts 12/13 uur, overdag 2x2 uur was normaal voor haar. Sinds een paar maanden gaat ze over op 1 slaapje en dat duurde dan 2,5-4 uur!
    Maar nu sinds 3 weken ongeveer mag ik van geluk spreken als het 1,5 uur is, maar vaker is het 3 kwartier/ een uurtje.
    Op zich lukt het ons om haar wakker te houden tot 18:30-19 uur, maar ze is niet te genieten. Ze wordt ook veel vroeger wakker dan we gewend zijn: ca 6:45 ipv een uur later... dus durf haar ook niet nog vroeger op bed te leggen 's avonds. Waardoor ze dus nog vermoeider raakt. Ze huilt de halve dag om niks. Ze wil sinds kort vanalles wat nog niet kan/ mag en huilt dus ook veel uit frustratie. Maar dus ook een super kort lontje.
    Ook heeft ze kiezen gekregen waar ze flink last van had. Ik hoopte dat ze daarna beter ging slapen, heb sinaspril geprobeerd en dentinox. Maar de laatste kies is nu gedeeltelijk door en ze slaapt ook niet beter. Ik heb vandaag geprobeerd haar 2 slaapjes te laten doen, maar dan huilt ze, nee krijst ze alles bij elkaar totdat ik haar er maar weer uit haal.
    Wat moet ik toch met haar! :(

2. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,938
    1
    36
    Kan alleen maar zeggen: herkenbaar!
    Als je er midden in zit kost het echt heel veel energie, maar mijn ervaring was om zoveel mogelijk wel de structuur vast te houden, dus geen 2x slapen als dat drama geeft, en veel afleiding, naar buiten bijv. En aan het eind van de dag tijd rekken door bijv Nijntje te kijken, omdat ze het echt niet trok van vermoeidheid en ik dan rustig kon koken.

Gelukkig is het hier net een week over en is ze weer het zonnetje in huis.
    (Alleen 't slapen is nog steeds ipv 3 uur 'smiddags max 1,5 uur, 's ochtends ook vroeg wakker, en 's nachts ook regelmatig) Maar ze is iig weer vrolijk en speelt weer!
    Ik denk dus echt aan een sprong, ze kan nu ineens veel meer!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik dacht ook al aan een sprong, geen idee of er een is in deze periode, heb geen oei ik groei boek en was er ook altijd een beetje sceptisch over... Ik merk dat ze erg gefrustreerd is. Ook is ze bezig met woordjes praten, dus misschien dat dat de sprong is?
    Maar rode wangen ( tandjes??) heeft ze ook nog steeds?
    Het ergste is dat ze gewoon een super kort lontje heeft en ze ontzettend veel aandacht vraagt, snel huilt etc. Naar mijn idee omdat ze moe is. Anderzijds was ze vandaag om 6:45 uur wakker, heeft ze een uurtje geslapen en vanavond kwam opa langs en was ze het zonnetje in huis, geen spoortje vermoeidheid en is ze pas om 19:30 uur naar bed gegaan... dus dan lijkt ze weer niet moe te zijn?!

2 slaapjes probeer ik ook maar niet meer. is misschien alleen maar verwarrend? Ik dacht: ik probeer het een keer, als ze echt moe is, dan is dat misschien wel wat om een dag bij te slapen.
    Naar buiten ( of afleiding) werkt hier goed, maar op een dag dat ik alleen thuis ben met de kids vind ik dat best een onderneming met dit weer, 2 kids in de skipakken, snowboots, mutsen, sjaalen en dan zijn ze het na een kwartier weer beu van de kou... dat werkt ook niet mee nee!

4. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier geen draakje, op zijn driftbuien na dan. Maar hij slaapt de laatse tijd wel minder. Eerst 12/13 uur in de nacht en 2 uur overdag. Nu ineens 11/12 uur onrustig in de nacht en 1,5 uur overdag. Zelfs al dagen zonder slaapje overdag (2x voorgekomen). En dan nog verassend vrolijk de hele dag met maar n klein dipje vlak voor t eten, maat is na t eten weer goed. Misschien toch de leeftijd. Maar hier ook kiezen in aankomst, 4 tegelijk en de laatste is nog niet door... En n bronchitis, maar die is bijna over.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Hier ook een echte draak. Hij slaapt zeer moeilijk 's nachts en amper overdag. Heeft een kort lontje, is snel hysterisch en driftig. Hij heeft een sterke wil. En hij is supergefrustreerd.
    Hij loopt nu iets van 6 weken, maar het gaat nog wat zwalkend (en nog niet zo snel, hij wilt rennen). Hij zegt al veel woordjes, maar kan nog niet duidelijk maken wat hij wilt. De laatste hoektanden komen door. Ja, ook hij heeft natuurlijk slaaptekort, dus dat doet ook niet echt goed aan zijn humeur.

Maar wel herkenbaar van de oudste. Die had ongeveer hetzelfde, op het slechte slapen na. Het is even zo, wordt vast beter!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    De oudste heeft nooit zo kort geslapen!
    Ik snap het echt niet.
    Gisten maar een uurtje geslapen en heb haar tijdens het koken op bed gelegd, want ze kon alleen maar huien. Na een kwartier viel ze in slaap en heb ik haar na een half uurtje toch wakker gemaakt voor het eten ( en omdat ik bang was dat ze anders snachts niet meer goed zou slapen, haha) half 8 weer naar bed en ooooooo, ik hoor haar nu alweer ( 6:30!!) dat gaat weer een lange dag worden voor de bastouder ben ik bang!!
    Ik hoop dan maar op een sprongetje...

7. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Heel herkenbaar.
    Wij zitten er ook midden in. En hij lijkt smorgens steeds vroeger wakker te worden.

Wat hie rnog het beste helpt op het moment is een middag dutje van Maximaal 1 uur te laten doen, en dan iets later dan normaal. Pas om een uur of 2. En dan niet voor 19 uur naar bed.

8. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier wordt het ook heviger, of het was eenmalig. Gister sliep hij pas om 2 uur in de middag. Wel 2 uur geslapen. Maar 's-avonds zat hij om half 10 nog overeind in bed met zijn lakentje te spelen (zonder geluid). Zonder beeldbabyfoon hadden we gedacht dat hij sliep. En vervolgens werd hij ook om 6.45 wakker, en das echt te vroeg voor hem, dus hij was de eerste 1,5 uur ook echt een draakje, daarna gelukkig weer een engeltje.

Maar die van mij is geloof ik wat jonger. Ik geloof trouwens wel in spongen maar niet volgens het boek. Je kunt het maar een naam geven, maar lastige fases heeft ieder kind. En vaak is dat hier iig omdat er iets aan het ontwikkelen is blijkt achteraf. Helaas volgt mijn kleintje een heel ander patroon dan het boek, andere lastige fases, vandaar dat ik dat boek niet echt meer geloof.

En druif, je bent toch echt wel een beetje verwent met die slaapkopjes van jou;)

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

De nachten gaan gelukkig nog goed, hoor 'm 's nachts wel eens kletsen/zingen maar hoef er dan niet uit voor hem dus slaapt hij zeg maar van 19 tot 8.30 máár overdag is het wel een klein draakje. Hij krijst dan niet maar piept om alles en niks, is snel gefrustreerd, heeft nergens zin in en vindt steeds vaker dat ie na een middagtukkie van een uur ipv 2.5 uur wel uitgeslapen is. De middag duurt dan best lang dus doe 'm dan vaak om 16.30 in bad, eten we 17.30, daarna heeft ie geen zin meer in spelen maar wil wel filmpjes op de laptop kijken en dan nog een klein flesje melk bij mama en zo rekken we het nog vrij gezellig tot 19 uur.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Yossie: i know.... des te meer wennen is het wanneer het hier 6:30 uur is... :p
    Ik geloof op dezelfde manier als jou in die "sprongetjes". hier volgt ze het ook niet echt zoals beschreven. En eigenlijk heeft ze tot deze "sprong" nooit zo duidelijk wat laten merken.

Vandaag bij de gastouder viel het mee, zo lang ze lekker wordt afgeleid. Wel 1 uur en 3 kwartier geslapen dus dat was voor het eerst in weken weer "zoals vanouds"! Vanavond leek ze ook weer wat gezelliger, een bevestiging dat ze toch echt ietsje meer slaap nodig heeft.

Als ze echt weer "vroeg" wakker wordt wil ik toch proberen consequent vol te houden om de dag nog niet te laten beginnen. Hopelijk gaat ze het toch eens aanpassen. Nu is het 6:30, straks 6 uur... of erger :D

11. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier gister avond hetzelfde verhaal. In de middag wel weer 2,5 uur geslapen. Hij was eigenlijk eerder al moe maar was op visite. Dus van 12 tot 14.30 geslapen. Maar in de avond om 20.30 toch weer huilen en nog niet in slaap. Dus weer even getroost en toen ging hij slapen. Maar om 6.00 was hij huilend weer wakker, wat snel overging in kletsen. Ik heb hem wel tot 7.00 laten liggen, ik vertik het om eerder de dag te beginnen. Maar hij is duidelijk niet uitgeslapen want is eerst nogal sjaggie... Hoop dat het snel beter wordt. Ben 7.30-8.15 gewent, dus daar is mijn slaapritme op ingesteld;)! Maar nu dus aanzienlijk minder uren slaap op een dag, van een uurtje of 14 naar een uurtje of 11 totaal per dag. Dus echt veel te weinig eigenlijk. Gelukkig niet zo'n draakje, maar vandaag wel al een stuk minder gezellig:(, dus dat draakje zit er aan te komen ben ik bang. Maar geen idee met welke ontwikkeling hij nu bezig is. Of het is zijn 4e kiesje, maar van die andere 3 heeft hij nauwelijks last gehad.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou Yossie, hier exact hetzelfde!! Hopelijk is het dan dus toch leeftijdsgebonden, een fase/ sprongetje of hoe je het noemt. Ik gooide het ook op ene kies want ze heeft ook onwijs rode wangen. Maar die andere 3 heeft ze nauwelijks last van gehad!
    vanmorgen was het 7 uur en dat vond ik al heel netjes. eerder was ik ook van plan om haar te laten. Hooguit terug in bed leggen en weer weg, niet te gezellig maken. En volhouden!

Op de dag maar ene krap uurtje geslapen. Ik hoop echt dat ze een beetje uitslaapt! Om 19 uur lag ze er uitgeteld in...
    En op de dag is ze wel een beetje een draakje. Prikkelbaarder en snel aan het gillen :(

13. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Gister avond ging hij lief slapen, maar om 10 uur wel wakker. Maar naar ff troosten sliep hij zo. Maar dat hij wel snel sliep kwam natuurlijk omdat hij alleen van 11 tot 13 geslapen. Werd rond 16u moe, maar dan ga ik hem niet meer naar bed brengen, want dan slaapt hij in de avond helemaal niet meer.

En vannochtend 6 uur weer vrolijk wakker:$. Heb hem wel tot 7.15 laten liggen, hij vond het toch gezellig in bed. Hoop dat t snel over is! 6u is echt nog midden in de nacht...

14. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    O, en ik zie dat er ook n andere tand aan zit te komen.... Hij heeft nl. nog maar 2 boventanden en 2 ondertanden. Maar wel al 4 kiezen (die zijn nog niet helemaal door maar wel door het tandvlees). Misschien vanavond toch maar een zetpil voor de zekerheid:(

15. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Denk zeker een sprongetje want rond de 17 maanden zit er ook een en rond die leeftijd zit ze nu. Hierthuis ook eentje die er last van heeft. Gelukkig niet zo extreem maar ik merk het wel.

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Druif: wordt je zoontje s'ochtends vroeg niet wakker van zijn zusje? Hier is dat helaas vaak wel het geval

17. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Jawel... die wordt dus wel wakker... :(...
    Zeker als ze gaat roepen en het is tegen zevenen. Voor zeg maar 6 uur slaapt ie nog heel diep, maar tegen zevenen is hij standaard wakker. maar -lang leve de slaaptrainer van babyzoo- bkijft hij gewoon in bed tot ca half 8/ kwart voor acht, zo hebben we hem ingesteld ;) Maar goed, als dochterlief zo hard roept en hij hoort dat we naar haar toe gaan dan wil hij natuurlijk niet op zn kamer blijven :(

vanmorgen was het weer 6:45, MAAR.... speen erin en meteen weer weggegaan van haar kamer. Wonder boven wonder sliep ze weer in, tot 9 uur!!!!!! Zo moe was ze schijnbaar... vanmiddag ook 2 uur geslapen en rond 18 uur ook weer gesloopt. Hopelijk is ze bezig met een inhaal slag. Vanmorgen was ze zo opgewekt wakker! Heerlijk om mn oude meisje weer even terug te hebben :)
    Ik hoop dat we er nu door heen zijn, maar ja 1 zwaluw maakt nog geen zomer!

Share This Page