Vandaag weer met zoon (3,5 jr) naar KNO geweest. Hij staat daar al sinds vorig jaar onder controle ivm spraakachterstand. Eigenlijk zat hij al die tijd steeds op de grens voor buisjes. Dit hebben we steeds afgehouden en hem eerst dmv logopedie zijn spraak verbeterd. Vandaag bleek echter dat hij nu echt flink onder de grens zit qua gehoor en er vocht achter zijn trommelvliezen zit en advies is dus buisjes. Nu ben ik al op zoek naar info, maar lees eigenlijk alleen maar verhalen dat kinderen buisjes krijgen ivm herhaaldelijke oorontstekingen. Maar dat is hier dus niet het geval! Iemand ervaring met buisjes plaatsten vanwege slecht gehoor? Verbeterde het? Kreeg je kindje nadien juist veel oorontstekingen of maakte dat geen verschil? En hoe ingrijpend is het voor een 3,5 jarige?
onze zoon kreeg met 9 maanden buisjes ivm vocht achter de trommelvliezen. gehoor is nu uitstekend, daarvoor was het slechter dan zou moeten ... nu is hij 1,5 en heeft 1 x oorontsteking gehad Hoe heftig het was kan ik niet beantwoorden, het werd gecombineerd met een andere operatie...
J. heeft toen ze 3,5 en toen ze 4,5 was buisjes gekregen ivm gehoorverlies door een 'lijmoor'. Bij haar werkt het heel erg goed. Oorontsteking heeft ze tot een maand of twee terug nooit gehad, twee maanden terug had ze op een avond opeens erge oorpijn en de volgende dag kreeg ze een loopoor, maar dat is dus ver na het plaatsen van de buisjes (ze is bijna zes nu) en ik heb ook geen idee of het oorontsteking te noemen is. Helaas vallen ze er bij haar na ongeveer een half jaar uit en begint het probleem dan weer opnieuw. Ze 'mag' binnenkort weer voor een gehoortest en natuurlijk hoop ik dat het meevalt, maar anders gaan we waarschijnlijk weer voor buisjes. De narcose is voor veel kinderen (en ouders) het vervelendst, maar dat hoeft ook niet per sé. Mijn dochter is beide keren heel rustig de narcose in gegaan. Het er uit komen kostte wat meer moeite, maar de tweede keer was ik er snel bij en dat scheelde heel veel (dat gaf haar rust, merkte ik de eerste keer ook, zodra ze mijn stem hoorde, werd ze rustig). Zij vond dat ze niet mocht eten veel vervelender. Met 3,5 zou ik (afhankelijk van je kind) je kind overal in betrekken en naar de voorlichting gaan, als het ziekenhuis die heeft. Onze dochter heeft daar beide keren veel aan gehad.
Bedankt voor jullie snelle reacties!! @born2bemom: fijn dat het gehoor verbeterd is! Daar doe je het (oa) voor! @Niekekris: zo te lezen heeft het bij jou dochter goed geholpen! En loopoor is beter als dat het gaat ontsteken, kan de "rommel" er tenminste uit. mag je bij je kind blijven tot ze volledig onder narcose zijn? En al bij ze voor ze wakker zijn? Over zo'n voorlichting hebben ze het idd gehad, dus is denk ik wel slim! (Sowieso toen hij voor verkoudheid afgelopen winter een pufje met voorzetkamer kreeg was hij al niet blij.. Hij dacht volgens mij dat ik hem wilde smoren )
Hier mag je bij ze blijven tot ze volledig onder narcose zijn en ze halen je op op het moment dat je kind op de uitslaapkamer is en aan het wakker worden is. Volgens mij willen ze wel dat je kind al min of meer uit de narcose is als je er bij komt, vast omdat ze mocht het niet goed gaan of wat dan ook, snel moeten kunnen handelen. Maar de tweede keer was ik er dus vrij vroeg bij, geen idee of ze me eerder haalden of dat het wakker worden gewoon wat langer duurde? De voorlichting heeft hier echt goed geholpen. J. wist precies wat ze kon verwachten, wat een hele hoop scheelde. Ze vond het natuurlijk wel super spannend, maar echt bang oid was ze niet. Nu ligt dat natuurlijk ook wel aan het kind, J. vindt ziekenhuizen ed erg interessant, dat helpt natuurlijk in positieve zin.
onze dochter van 6 heeft nu 2 keer buisjes gehad ivm gehoorverlies. En bij haar wa het echt een wereld van verschil. Bij de laatste keer gaf ze zelf ook aan dat ze alles veel beter kon horen wat juf zei. Vond het dus duidelijk een verbetering. We hebben nu bij onze dochter van ruim 2,5 jaar oud hetzelfde probleem, die heeft ook gehoorverlies. Ze heeft vocht achter de trommelvliezen en waarschijnlijk zit daar het probleem, bij haar moesten we het zo en zo nog 3 maanden aankijken en dan krijgt ze weer een gehoortest. Afhankelijk daarvan gaan we kijkn wat wijsheid is, het kan bij haar ook zijn dat het met haar syndroom te maken heeft namelijk en dan moet ze misschien een hoorapparaat, maar ik ga er voor nu echt vanuit dat het door het vocht achter de trommelvliezen komt. onze dochter heeft overigens ook een fikse taalachterstand.
Hier juist andersom: te lang doorgelopen met oorontstekingen en pas met 3,5 het eerste buisje gekregen. Veel te laat, want nu 3 jaar verder heeft ze nog steeds een scheurtje in haar trommelvlies en sinds vorig jaar elk half jaar een gehoortest omdat ze dus niet goed blijkt te horen! Waarschijnlijk schade opgelopen door al die oorontstekingen. Enige andere reden zou het scheurtje kunnen zijn, maar dichtmaken heeft geen zin op deze jonge leeftijd ivm snel weer openscheuren. Bovendien kunnen eventuele ontstekingen er dan ook niet meer uit, omdat dat natuurlijke gaatje dicht zit. Bij onze tweede waren we er wel eerder bij, maar daarvoor lopen we nu bij de logopedist. Niemand kan zeggen of dit door het slechtere gehoor komt door alle ontstekingen die zij heeft gehad, maar ik denk wel dat dat een relatie met elkaar heeft! Kortom: ik zou zeker niet te lang doorlopen met vocht/ontstekingen achter de oren. Niet alleen ivm gehoorverlies maar dus ook met spraak. En alleen buisjes stelt vrij weinig voor. Het is wel spannend, maar pijn hebben ze nauwelijks.
Fijn om jullie reacties te lezen!! Stelt me gerust en ook dat ik het niet moet afwachten! Maar meestal hoor je de verhalen dat ze buisjes krijgen ivm vele ontstekingen dus goed om te lezen dat dit toch ook vaker voorkomt. En schade of littekenweefsel wil je natuurlijk voorkomen!! @Niekekris: hier vind zoon het ziekenhuis ook erg leuk en interessant, dus ben benieuwd of dat zo blijft!
Mijn zusje heeft er 3 met buisjes. twee ivm veel verkoudheden en oorontstekingen. Dat hielp echt goed. De ene had zijn eerste buisjes met anderhalf. De andere met 14 maand.. De 3e heeft nauwelijks problemen met zijn oren, maar wel gehoorsverlies. Dat merkten ze op de peuterspeelzaal wel duidelijk. Hij kreeg met 3 zijn eerste buisjes. Met 5 nog een keertje. Het hielp hem echt goed. Hij was daarvoor vaak moe en gefrustreerd. Erna was hij vrolijk en maakte hij echt sprongen in zijn ontwikkeling. De ingrepen was bij geen van de kinderen een probleem. Alleen 1 keer toen eentje ook de amandelen eruit moest. Dat bleken ze alleen vanaf 12 uur te doen. Dat was dus een gedoe om hem tot die tijd nuchter te houden. Bij de andere keren (stuk of 7 keer voor 3 kinderen) was het echt zo gedaan en konden de kinderen vlot mee naar huis.
Ik heb vroeger buisjes gehad maar daarna ook nog veel ooronstekingen. Uiteindelijk een blijvend gat in mijn trommelvlies gehad die met 8 jaar weer hersteld is dmv een operatie. Maar hoor met die kant nog steeds minder, maar wel genoeg
Hier ook buisjes bij zoon van net een jaar. Hij had altijd vocht achter het trommelvlies. Slechts twee keer een ontsteking. Dachten we. Want tijdens de operatie bleek hij ongemerkt een dubbele te hebben en sindsdien heeft hij om de paar weken oorontsteking. Nu dus een loopoor. we merkten meteen na de operatie verschil qua gehoor. Ik mocht trouwens boven tot hij onder narcose was en direct erbij toen hij klaar was. Hij mocht op schoot wakker worden.
Even een reactie vanuit een andere hoek; ik werk met kindjes met een spraak/taal achterstand en bij kindjes met duidelijk gehoorverlies merken we meestal heel snel het verschil na het plaatsen van buisjes (al zijn buisjes geen garantie). Ik zou het dus zeker aanraden (ondanks dat je moederhart breekt...) Heel veel succes!!
Hier ook buisjes vanwege vocht achter het trommelvlies. Operatie was zonder problemen verlopen en ging heel snel. Ze heeft er geen last van gehad. Later kreeg ze wel een loopoor, maar dat kwam door zwemmen zonder doppen. Nu nergens meer last van.
Neefje kreeg buisjes, was toen 2,5. Het gaat héél goed met hem! Een enorme verbetering op het gebied van de spraakontwikkeling. Tot op heden 1 x oorontsteking gehad, 1 x wat gerommel. Wel komt hij met regelmaat bij de kno arts,om alles goed in de gaten te houden.
Hier ook weer buisjes. Zoon gaat voor de 4e keer! Vond het ook lastig, omdat hij oorontsteking of pijn heeft. Alleen z'n gehoor gaat flink achteruit. We merken meteen wanneer de buisjes eruit zijn... Hopen dat hij erover heen groeit, want hij weet heel goed dat ee weer een vies kapje komt. Je mag erbij blijven tot Ze slapen en je bent er weer voor ze wakker zijn. Meestal moeten we hem wakker maken. 1x gehad dat hij al wakker was.. Ingreep zelf is zo gebeurt en na even goed wakker worden, meteen weer spelen etc..
Mijn dochter heeft nu al 4 jaar buisjes. Ze moet ongeveer elk jaar nieuwe. Maar ze heeft zonder buisjes bij haar slechtste oor ongeveer 40 db gehoorverlies dus je merkt het verschil wel Ze zal nog wel een paar jaar met buisjes verder moeten want bij schisis kindjes normaliseert de buis van eustachius meestal pas rond hun 9e. Maar zonder buisjes is ze dus zo doof als een kwartel Ik vind het een simpele ingreep, 's ochtends buisjes en 's middags gewoon weer naar school.
Mijn dochter van bijna 5 heeft buisjes gekregen met 2,5 jaar, wij vonden dat ze niet goed praatte, wij vonden dat ze buisjes nodig had, De kno echter niet, die vond dat de neusamandelen eruit moesten, oke maar doe dan meteen buisjes ofzo, nee was niet nodig, oke nou dan niet, kan moeilijk afdwingen he, Operatie gedaan.... 2 maand later niets verbeterd, toch terug voor die oortjes, en haar keel was ook niet al te denderend voor ons gevoel, Eerst een hoortest gedaan.... Ze kon pas wat horen bij 85 decibel. Alles daar onder kon ze nauwelijks verstaan en hoorde het anders dan wij zeiden waardoor ze dus een soort van eigen taaltje had maar echt dacht dat dat is wat wij zeiden, Anyway ze kreeg buisjes, keel wou de kno niets vanaf weten, niet eens naar kijken, Toen de buisjes erin gezet werden kwam een andere kno arts na de operatie mee naar buiten, zij heeft de buisjes gezet bij onze dochter en kwam vertellen dat het goed is dat we terug gegaan zijn, ze had nog nooit zo'n heftige oorontsteking gezien, het kind moest al die tijd ongelofelijk pijn gehad hebben zei ze, . 3 maand later ging het nog niet beter, ook niet met praten VVe op het Kdv en logopedie, weer de kno gebeld, dit keer gevraagd om die vrouw die onze dochter de buisjes had gezet, zij wou wel even in de keel kijken. Eenmaal daar keek ze in het keeltje en zei, ze heeft amper een paar mili meter om door heen te ademen. ! Deze moeten er nu nog uit ! En toen die er eindelijk uit waren ..... Kon ze eindelijk leren praten Qua buisjes was het hier ook het geval dat ze beide trommelvliezen geperforeerd heeft gehouden toen de buisjes eruit vielen, dit is niet vanzelf dicht gegroeid, er mag absoluut geen watwe in komen want dan kan ze gehoor beschadiging krijgen. Zij heeft nu dus altijd oordoppen en in de zomer met water gevecht met de buurt kindjes moet ze eerst haar oordoppen halen. Altijd een muts mee voor als het gaat regenen, ze hoeft maar Iets water erin te krijgen en ze heeft weer een fiks Loopoor dat haar zeer doet.
Jeetje hippo, dat is wel een behoorlijk gehoorverlies. En zo stom dat er zo laconiek over word gedaan door die kno arts. Heeft ze erna nog een gehoortest gehad? En was uitslag toen goed?
Ja ze heeft daarna inderdaad nog een hoortest gehad door de buisjes kon ze horen bij 30 decibel ! Echt een flink verschil. Maar leren praten deed ze pas na de keelamandelen en was ze dus al bijna drie jaar ! Wij zitten nu met hetzelfde bij onze jongste van 19 maanden, met 14 maanden bleek ook zij bijna niets te horen, bij haar zijn meteen buisjes gezet en de neusamandel verwijderd, maar nu zit ook zij met haar keeltje, ze slaapt en wij dus ook, 4/5 uurtjes per nacht en 2 per avond. zelfde klachten, vaak keel ontsteking, maar onder de twee jaar willen ze niets, dus we moeten wachten tot ze twee is en dan hoop ik heel erg dat ze het niet zo moeilijk zal hebben als onze oudste dochter het had,