Hallo! Ik heb een vraag aan jullie. Ik heb een klein meisje van 9 weken oud. We hebben in de kraamweek geleerd dat we vooral de schaamlipjes niet mochten poetsen, alleen met wat watjes als er ontlasting zit. Na een poosje (week of drie was ze toen) ging de huidsmeer stinken en heb ik het met een schone washand en water schoongemaakt. Vanaf toen neem ik haar schaamlipjes vaak bij een verschoning mee, zit vaak smeer of ontlasting tussen. Uit mijn omgeving hoor ik dat dit gewoon met poepdoekjes kan en ik hoorde ook dat het elke verschoning moet ivm blaasontsteking? Nu doe ik het niet elke verschoning maar wel 3/4 keer per dag.. Maar eigenlijk doe ik nu maar wat ik heb gehoord en dat voelt niet prettig. Dus ik ben benieuwd naar het officiele advies! Hoe vaak per dag moet ik haar onderkantje poetsen? Moet dit dan ook bij een plasluier? Met poepdoekjes of met een washandje? Of watten? Het moet van voor naar achter dat weet ik maar moet ik de boel ook spreiden? Aan de binnenkant mag ik toch helemaal niet komen? Alleen tussen haar schaamlippen in toch?? En ik verschoon na de laatste voeding(22.00/23.00 uur) tot smorgens de voeding(7 uur) niet. Ze komt tussendoor wel voor voeding hoor maar ze houd dan dezelfde luier aan, is dit kwalijk? Alvast bedankt! Groetjes!
Hoi Wat een wisselende adviezen kan iedereen geven he. Iedereen bedoelt het goed, maar ik kan begrijpen dat je er onzeker door word. Je kan zowel babydoekjes gebruiken als een was hand met lauw water. Gebruik geen zeep! Als er zichtbaar smeer zit bij de schaamlipjes is het belangrijk dat je dit voorzichtig weg haald. Doe je dit niet heb je kans op smetten of zelfs infecties. Verder neem je bij elke luierverschoning de buitenkant mee. De vagina heeft van nature een bepaalde zuurgraad die bacteriën tegen gaat. Als ze snachts toch voor een voeding komt zou ik persoonlijk wel verschonen....kan het ook niet zo snel gaan broeien. Je doet het prima hoor. Heb vertrouwen in jezelf. Ilja
Ja inderdaad veel wisselende adviezen! Vandaar de vraag hier, dan kies ik er gewoon voor om naar jou te luisteren!! Bedankt! Maar met elke verschoning de buitenkant, dus niet tussen de schaamlipjes in? Of bedoel je tussen de grote en de kleine schaamlipjes? Misschien een domme vraag maar wil het echt even zeker weten Is een hele omschakeling met verschonen, een meid na twee jongens!
Hoi hoi, Ilja is niet online, dus daarom beantwoord ik de vraag even. De schaamlipjes doe je niet iedere keer, maar wel als er huidsmeer zit. Wat ik wel eens doe, is als je in bad doet, als eerste een dot watten pakken, die nat maken in het badwater, en ermee over en door de vagina gaan. Dit doe je dan voor het wassen, zodat je schoon water hebt. Tegelijk knijp je dan het water uit de watten, dan is het goed schoon. Groetjes Adrienne
Ik begrijp dat iedereen graag direct antwoord wil, echter ik doe dit naast mijn werk en gezin dus ben ik en mijn collega's niet altijd of elke dag online. Sluit me verder bij Adrienne aan
Aaah dankjulliewel!! De vraagtekens waren niet om sneller antwoord te krijgen Was bang dat jullie niet zouden zien dat ik nog een vraag had, ik had dus bedacht dat als ik nog iets zou typen er aan het aantal reacties te zien zou zijn dat ik nog iets van jullie wilde weten!
Oke, zijn de vraagtekens op mij verkeerd overgekomen...sorrie! Maar hopelijk is je vraag beantwoord anders zien we het wel Ilja