Hallo allemaal Zit echt even met de handen in mn haar. Heb alle spullen voor het bedje nog van onze eerste. Maar nu lees ik weleens hoe je een bedje moet opmaken nou ik weet echt niet meer wat nou wat is. Alles lijkt zo erg op elkaar. Is er ergens iets waar ik makkelijk kan zien wat wat nou is?? sorry domme vraag maar ben anders bang dat ik het verkeerd zal opmaken. Ook zit ik er aan te denken om de kleine lekker in een slaapzakje te laten slapen. Welke raden jullie aan om vanaf de geboorte te gebruiken?
Als je kraamhulp komt zal die het je anders ook wel laten zien hoor, als je het "verkeerd" doet. Je hebt al een kindje dus ik kan me niet voorstellen dat je het echt niet meer weet.
Dat gevoel had ik ook.. Ik wist wel "kort opmaken" maar hoe dat in praktijk moest.. heb t bedje "voor de show" op gemaakt en de kraamhulp gevraagd het me te laten zien.. toen had ik zoiets van "oh.... zo simpel..." Ik maak t bedje "normaal" maar heb lakentjes dubbel en de deken ook, stop t gewoon in onder t voeten eind en Gijs zn hoofdje komt (als wij hem in bed leggen) niet over de helft van de lengte van t matras.. Lekker dat bedje opmaken, gewoon, zoals je je eigen bed doet zeg maar.. en dan samen met de kraamhulp t kort opmaken..
De kraam maakt het bedje wel voor je op als de kleine er is. Hier hadden we in het begin: molton hoeslaken gewoon hoeslaken hydrofiele luier op hoofdhoogte (zo'n 50-60 cm vanaf de onderrand bed) lakentje (Tot ongeveer 50 cm vanaf de onderrand bed) dekentje (net zo hoog als het lakentje)
Gheghe, ik zie ook het verschil niet tussen een molton en een flanel (zeker niet nadat ik ze gewassen had) maar boeiuh! Dan wissel ik het maar om hoor, de kleine slaapt er geen seconde minder of slechter om!
Kom je snel genoeg achter, want een flanellen luier krijg je nooit om het matras, dat is veel te klein.
Mijn intake kraamhulp heeft de molton bedzeiltjes er weer uit gehaald hoor. verwarrend hè allemaal. Ik heb dus alles van bovenstaande link behalve die zeiltjes...
Die zeiltjes staan altijd op de lijst van bijv Prenatal, maar zijn inderdaad helemaal niet veilig. (ze mogen niet onder het hoofdje vanwege verstikkingsgevaar, maar ook op de rest van het bedje kan het gevaarlijk zijn, als je kruik gaat lekken blijft er kokend heet water in het bedje staan) Vreemd is dat, dat ze daar maar op die lijsten blijven voorkomen!
Ik heb trouwens nooit een zeiltje gebruikt. In het wiegje heeft Mischa maar 3 maanden gelegen (was een prematuurtje dus hij paste er lekker lang in). Toen hij in zijn ledikantje ging spuugde hij bijna niet meer en voor poep en plasjes hoeft het helemaal niet. Daar hebben ze luiers voor uitgevonden. Ik heb er een molton (gewone, dus geen moltonzeiltje met plastic er in), daarover een hoeslakentje. Dan een laken en dekentje (inmiddels een dekenhoesje, maar Mischa zal niet zo snel meer onder de deken verdwijnen) en Mischa trek ik een pyama en slaapzakje aan. (het linkje naar de Prenatal-site had ik eigenlijk alleen geplaatst vanwege de plaatjes omdat t.s. vroeg of er ergens was waar ze kon zien hoe het moest)
Da's dus onzin, hè, om dingen weg te laten wanneer ze wel veilig zijn als je ze goed gebruikt... Een zoogcompres is ook niet veilig als je het in de mond van je kindje propt. Of wat minder extreem: Lakentjes kunnen ook gevaarlijk zijn als je ze te hoog en niet strak genoeg opdekt. Ook maar verbieden dan? En die metalen kruiken zijn ook levensgevaarlijk als je ze niet in een kruikzak stopt. Je moet er voor zorgen dat de opening van de kruik niet op het zeiltje ligt, dus ALS het gaat lekken, dat het warme water dan in het matras je kan trekken en niet op het zeil blijft staan.
O ik bedoel niet dat ze verboden zouden moeten worden hoor. Zie alleen totaal het nut niet en ze worden dus wel afgeraden. Daarom vind ik het "typisch" dat ze op die lijsten blijven staan. Heeft Prenatal steeds mooi weer een zeiltje verkocht dat de kraamhulp er thuis vaak direct weer af gooit.
Dat hangt dus van de kraamhulp af. Zelfde als met borstvoeding bijvoorbeeld. Sommige instellingen raden voeden op vraag aan en anderen willen je juist een vast schema aanleren...
Euhhhh....hier zijn ze even groot/klein hoor! En gaan niet om het matras maar erop en daaroverheen een molton hoeslaken.
Er zijn steeds meer kraaminstellingen die zeiltjes afraden. En bortsvoeding geef je ALTIJD op verzoek, zo zit bv nu eenmaal in elkaar en ik moet de eerste kraamhulp die bv volgens een vast schema aan willen leren nog tegenkomen. Met flesvoeding heb je idd meerdere mogelijkheden. Zoals jij redeneert, zou je alles gewoon kunnen doen zoals jij het wil, want er zijn voor veel meningen wel voorstanders te vinden binnen de kraamzorg. Welkom in de wondere (en zeer snel veranderende) wereld van de jonge ouders en de instanties eromheen!
Even groot..? Bij mij zijn de flanellen luiers vierkant en even groot als hydrofiel luiers. En het molton hoeslaken is zo groot als het matras (120x160 zo uit mijn hoofd?) en er zit een elastiek in... Misschien hebben wij het over verschillende dingen. Heb jij het misschien over een wieg en ik over een ledikant?
Nee, ik had het idd over iets anders... Er staat op die uitzetlijst van de Prenatal namelijk molton onderlegger (bij bedje) en flanellen luiers (bij verschonen). Die zijn beide vierkant, even groot en lijken echt heeeeeeel erg op elkaar! Ik weet tot de dag van vandaag ook niet waarvoor je het één gebruikt en waarvoor je het ander gebruikt. Dus ik gebruik het allebei als onderlegger ter hoogte van het hoofdje, direct op het matras onder het molton hoeslaken (dat idd een stuk groter is!) en over het molton hoeslaken komt dan weer een gewoon hoeslaken. Waarvoor gebruik je die flanellen luiers dan? Mocht ik ze ooit nog leren onderscheiden van de molton onderleggers, hihi...
Dacht al dat we het over twee verschillende dingen hadden. Flanellen luiers... Ik leg ze snel onder Mischa's billen als er poep op het aankleedkussen is gekomen (dan haal ik alles er af als ik klaar ben met verschonen), want ik heb tot op heden nog steeds GEEN idee waar ze eigenlijk voor zijn! Sommige mensen leggen ze geloof ik onder het hoofdeinde als extra bescherming, onder het hoeslaken. Zo zie je maar weer, iedereen heeft een andere manier van doen.
De mijne zei dat het landelijk protocol was. (Wat de medewerker van de Prenatal ontkende overigens na mijn klacht). Ik mocht de zeiltjes iig terugbrengen ondanks dat ik ze al uitgepakt en gewassen had.