Hallo lieve mensen, Had al even in de geschiedenisn gekeken of ik iets kon vinden, maar kon niks terug vinden. Misschien een stomme vraag, maar ik ben met het opmaken van het ledikantje begonnen en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. We hebben een matras, dekbedje, dekbedovertrek en een lakensetje. Mijn vraag is, moet er nog iets op het matras te komen liggen? (tegen ongelukjes), hebben ze ook hoeslakens om over het matrasje te leggen? Ik weet het dus even niet meer, misschien dat jullie mij tips kunnen geven over hoe ik het aan moet pakken. Alvast bedankt.
op het matrasje moet een molton om lekkage tegen te gaan, naar mijn weten mag een dekbed niet bij een baby.
Wij hebben ook nog een moltonbedzeiltje op het matras liggen. Onder de molton, dan hoeslaken, laken en deken. Het bedzeiltje ligt zo,dat de kleine hier niet met z'n hoofdje op komt te liggen.
Dekbedje mag inderdaad niet bij baby's tot twee jaar. (Kwam ik ook pas achter nadat ik er een had gekocht + twee leuke dekbedovertrekken :/) Dit ivm wiegendood, onder een dekbed kunnen ze hun warmte niet kwijt.
Jup, een katoenen deken. (Zijn er ook in leuke kleurtjes en printjes te koop hoor) Hier werd het gebruik van een zeiltje afgeraden ivm warmtestuwing. Dus dat ding heb ik gekocht en ligt ongebruikt in de kast. Misschien als ze wat ouder is gebruiken bij het bedplassen ofzo?
We hebben dus een 100% katoenen deken, mag je hier dan wel een overtrek omheen doen? of wordt dit ook afgeraden?
idd een (katoenen) denkentje. Ik heb ze van jolein en hema die bevallen erg goed. Ik heb moltonhoeslaken-hoeslaken-laken-deken. Kan je allemaal bij hema krijgen. Voor de kinderwagen hetzelfde maar dan ipv moltonhoeslaken een losse vierkante molton en waskussenhoed ipv hoeslaken..
volgensmij mag je het overtrek wel gewoon over het dekentje doen. Enige nadeel is dat het lastiger in te stoppen is.. Zeiltje mag ook niet in combinatie met kruiken (als het lekt kan het hete water niet weg). Hier regelmatig ongelukjes in bed (meneer kan zijn eigen broek en luier uittrekken), maar de molton beschermt voldoende, geen vlek op het matras te zien..
Of er een hoes om de deken heen 'mag', weet ik niet. Maar als je logisch nadenkt zou het geen probleem moeten zijn, denk ik? Anders zou je dit hebben; - Matras - molton - hoeslaken - bovenlaken - deken en dan heb je - matras - molton - hoeslaken - dekentje in hoes
Ik doe moltonhoeslaken en hoeslaken op het matras, bij het hoofdje hydrofiele luier laken met dekentje en laken dan strook terugslaan je kan het dekentje ook in een hoes doen maakt niet uit. dekbed idd beter niet Verder laag opmaken. Voor ene pasgeboren baby heb je dus heel veel deken en laken onder het matras om weg te stoppen. Voordeel van laken met deken ipv hoes vind ik dat het strakker in te stoppen is, babys houden vaak van lekker strak liggen de hyfrofiel om het hoofdje vervang je vaak, bij beetje spuug of zweet ed. hoef je niet heel het bed af te halen... wat ook nog kan is ipv denkens en lakens ene goed passend slaapzakje, ben je meteen klaar maar vind ik niet zo mooi staan
oke... bedankt voor de tip tot zover. Denk dat ik dan nog even moet shoppen voor een molton en hoeslakens.
ik moest de hydrofiel luier voor bij het hoofdje weg halen van de kraamzorg Ze vertelde dat ze dit liever niet meer hadden ivm stikkings gevaar ( ze zagen het als een "los"onder deel..)
Ja dat zei ik ook al ik kreeg een beetje een bot antwoord terug Maar als jullie er ook nog nooit van gehoord hebben zal het allemaal wel meevallen..
Raar dat je die hydrofiel weg moest halen idd, kindjes kunnen daar toch gewoon doorheen ademen? En idd, je kan 'm ook nog eens instoppen aan de zijkant. Hier ligt 'ie er gewoon op hoor! En verder wat de rest al zei: matras, molton, hoeslaken, baby, laken, deken.
Ik vind het gewoon een fris idee en is bij de andere 2 ook goed gegaan... tegen de tijd dat ze ermee gaan spelen, (paar maanden) doen ze wel vreemdere dingen. Ik vouw 'm altijd in een driehoek en stop de punten aan de zijkant weg.
Onze kindjes lagen in het ziekenhuis ook altijd al met hydrofieldoeken onder hun hoofdjes. We hebben het thuis ook heel lang gedaan. Je moet er wel mee stoppen als ze gaan draaien of met de handjes de hydrofieldoek pakken.