Glucose meten ivm zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Minniemouse1974, 11 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Hallo,

Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn waarden te hoog zijn.
    Ik kreeg op dinsdag de uitslag van de ontbijtcurve, en de maandag erop kon ik pas bij de diabetesverpleegkundige terecht.
    Ik snap dat de waarden naar beneden moeten, maar ik had geen idee hoe.
    Bij de diabetesverpleegkundige kreeg ik een boekje waar de koolhydraten instaan. En uitleg over hoe je zelf je glucose kan meten.
    Ik ben vanaf dat moment meteen serieus aan de slag gegaan.
    Mijn waarden waren op dinsdag:

5.3 nuchter
    6.2 na ontbijt
    5.9 na lunch
    4.4 voor avondeten
    5.9 na avondeten
    6.1 voor het slapen

Volgens mij zijn dit goede waarden.
    Dus ik heb zoals afgesproken alles gemaild naar de diabetesverpleegkundige. En tijdens het spreekuur gebeld.
    Ik kreeg toen een collega van haar. En zei vertelde mij dat ik morgen terug moet bellen omdat zij vind dat ik insuline moet gaan spuiten...want als ik friet eet...
    Ik heb haar gezegd dat ik me aan het dieet hou, en niet aan friet denk. Maar volgens haar was dat geen optie. Zij vond dat ik gewoon friet moest kunnen eten en dan bv 2 eenheden insuline zou spuiten.
    En ze vond mijn waarden van afgelopen maandag hoog.
    Ja, logisch, toen wist ik nog niet waar ik op moest letten! Maandagmiddag heb ik pas het eerste gesprek gehad met de diabetesverpleegkundige.En vanaf dinsdag zijn de waarden wel keurig, aangezien ze mij een boekje meegaf met koolhydraten.

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat ik insuline moet gaan spuiten, aangezien ik pas goed 1 dag met het dieet bezig ben.
    Ik ben morgen 27 weken zwanger, en ik kan echt wel de laatste weken zonder friet.
    De gezondheid van de kleine gaat voor.
    En als ik geen insuline hoef te spuiten, ga ik dat zeker ook niet doen.
    Een dieet moet volgens mij voldoende zijn.Ik test meet elke keer mijn glucose.
    Verder heb ik geen internist of dietiste gezien of gehoord, daar kan ik pas volgende week terecht. 15 dagen na de uitslag van de ontbijtcurve. Ik vind dit erg laat. Tot die tijd krijg ik geen hulp, doe ik het op gevoel, met goede waarden sinds gisteren.

Hebben jullie hier ervaring mee??
    Heeft iemand tips??

2. Delta

Delta Niet meer actief

ik weet alleen dat mijn glucose laatst 6.8 was, dat was prima, nog net binnen de lijn.. er word bij mij niks aan gedaan.

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Hi! In mijn ogen zijn je waardes niet te hoog hoor. Ik zat meestal rond de 9 a 9,5. Wel te hoog. Een dieet was bij mij al voldoende. Ik was 30wkn toen ik erachter kwam. Met 37wkn bevallen en heb het 7wkn lang goed onder controle kunnen houden. Met behulp van een dietiste. Succes!

4. eva33

eva33 Actief lid

23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou mezelf niet zomaar aan de insuline laten zetten hoor. Uiteindelijk ben je baas over je eigen lijf en zo gek zien je waardes er echt niet uit!
    Zou het na een paar dagen eens aankijken en er dan met een arts over spreken. Je hoeft niet alles te kunnen eten, een echte diabeet kan dat ook lang niet altijd zomaar en als het nu om een korte periode in je zwangerschap gaat kun je je gemakkelijk aanpassen.

5. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Dank jullie wel voor jullie reacties!
    Ik heb net een echo gehad en ons kleine meisje is keurig op schema.
    Ik hou me met liefde aan het dieet.
    Het kost wel wat tijd en moeite maar dat geeft niet.
    Zolang ik maar niet aan de insuline hoef te gaan.
    Fijn dat jullie er ook zo over denken!

6. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    ze zullen je niet erg snel op insuline zetten hoor.
    normaal moet je eerst een dieet proberen en voor je dat onder de knie hebt ben je soms wel 2 à 3 week verder.
    je waardes zien er netjes uit hoor. vaak moet je nuchter 5.1 of lager hebben en na het eten 7.8 of lager (het liefste zien ze lager natuurlijk :)) en ik spreek dan een uur na de maaltijd trouwens.

en dat de afspraak bij de internist laat is, klopt wel. maar geloof me die zie je waarschijnlijk maar 1 malig als je de waardes netjes onder controle blijft houden.

succes verder

7. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    #7 Minniemouse1974, 12 jul 2012
    Laatst bewerkt: 12 jul 2012
    Ik heb nu al twee keer na het ontbijt een piek.(8.2).
    Waarschijnlijk omdat ik dan ook koffie met koffiemelk en zoetjes drink.
    Dat laat ik morgen dan maar even weg bij het ontbijt.
    Of zou ik maar 1 boterham mogen bij het ontbijt ipv 2?
    Ik eet 's morgens twee boterhammen met kipfilet met tuinkruiden.

De diabetesverpleegkundige wil morgen al beslissen maar ik ga daar niet mee akkoord.
    Ik leer elke dag als ik een te hoge waarde heb.
    Dus dat kan nooit in zo'n korte tijd beslist worden.
    En op de echo zag alles er prima uit vanmorgen dus er is geen reden voor paniek.
    Maandag ga ik naar het ziekenhuis in Tilburg.
    Ik wil hun mening ook graag horen.
    Tot die tijd geen insuline.

8. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Dit zijn hele nette (normale niet diabetes) waarden hoor,er zitten nergens rare pieken, ik zie niet waarom je insuline zou moeten spuiten??

Ik heb een paar keer een gewone (zonder dieet oid maar omdat ik geen ogtt wilde) curve geprikt en had vergelijkbare waardes. Conclusie van het zh was: geen zw diabetes. Dus het lijken me juist perfecte waardes als je wel zw. diabetes hebt!

9. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #9 Esmaralda, 12 jul 2012
    Laatst bewerkt: 12 jul 2012
    Ik vind je waardes prima, en zou persoonlijk ook geen insuline gaan spuiten. Beetje overdreven als je het met een dieet gewoon red. Goed dat je een second opinion neemt.

Maar, je moet wel normaal eten hoor, dus niet maar 1 boterham omdat je dan hoger kan gaan zitten. Je hebt wel gewoon de normale voedingsstoffen nodig. Als je dan hoger zit, dan kun je alsnog altijd gaan overleggen met de internist hierover.
    Ik zou gewoon nog even een weekje doorgaan met dagcurves maken en normaal eten zoals je altijd doet. Dat is de beste manier om te zien hoe je waardes zijn.

Ik vraag me wel af wat er opeens aan de hand is, het is opeens zo enorm 'hot topic' bij verloskundigen en internisten enzo.
    Ik zie steeds overal nieuwe topics van mensen die waardes hebben die helemaal niet te hoog zijn en meteen moeten spuiten.

Ik moet zelf de 24ste een suikertest doen met zo'n drankje, dus ben heel erg benieuwd.

10. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Bij mijn vorige zwangerschap kwam ik er ook met een dieet vanaf.

Ik moet nu wel steeds op de klok kijken.
    Maar als de waarden steeds goed zijn, leg ik me daar bij neer.
    Insuline gaan spuiten kan altijd nog, ik vind het nu nog te vroeg.
    Ik zie er niet tegen op, je voelt het amper, maar als het niet nodig is begin ik er ook nog niet aan.
    Daarbij heb ik nog niet eens een diëtiste gesproken en ook geen internist.
    Dus dan zal het ook geen vaart lopen lijkt mij.:(

Fijn dat jullie zo meedenken!

11. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hartstikke mooie waardes toch!en ze laten jou echt onnodig insuline spuiten toch???bij mij moet het onder de 7 blijve...vanmiddag toch weer gebeld na het ontbijt boven de 8 en gister boven de 9 nu dus 2 soorten insuline spuiten de lange en s`morgens bij het ontbijt nu ook de kortwerkende gebruiken en morgenmiddag weer belle...

12. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Ik heb 'gewoon' diabetes, euhhh ik moet je zeggen dat ik jaloers ben op jou waardes!! die zijn erg mooi hoor! Ook voor als je zwanger bent!!
    Spuiten moet echt je laatste redmiddel zijn..en dat is nu nog niet echt!!
    Eerst maar eens teruggaan naar haar...ze kan je meestal beter helpen dan een internist (verpleegkundige is meer van de praktische hulp en kant..overlegt overigens 'bij mij' altijd met de internist)
    Ik zou aangeven dat je nog niet wilt spuiten en nu trots bent op je waardes (dat helpt vaak)

Succes nog even!

13. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Je waardes zien er netjes uit! Ik zou zeker niet nu insuline laten aanpraten.

Ik heb ook zw diab en dieet nu "al" 12 weken. Mijn waardes zijn tot nu toe prima met tot nu toe 1 uitschieter naar 7.8 (Mag tot 7.8 prikken een uur na de maaltijd)

Per maaltijd mag ik 38 gr koolhydraten nuttigen en per tussendoortje 13 gram.
    Dingen als worst en kaas eet ik veel tussendoor omdat ik vrijwel geen koolhydraten oplevert.

Verder mag ik van de diab. verpl. best wel eens dingen uitproberen met het risico dat mijn waarde te hoog is. Zolang ik die niet elke dag doe vinden ze het geen probleem.

14. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik krijg tussendoor wel wat trek.
    Zou ik dan een stukje worst mogen?

Ik vind zelf mijn waarden ook goed.:) Daar ben ik ook trots op.
    Ik vind het ook best leuk om bij te houden op deze manier.
    Ik ben er wel achter dat na het ontbijt de waarden te hoog zijn, morgen maar eens 1 boterham en 1 cracker nemen. Ipv 2 boterhammen.

Hoe lossen jullie het honger gevoel op?
    Ik heb net een bakje druiven op en een stuk komkommer, maar dat is niet genoeg tot het avondeten merk ik wel.:(

Fijn dat jullie meedenken, ik ben blij dat ik nu wat meer informatie krijg.:)

15. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Een trosje druiven van ca 125 gram levert 21 gram koolhydraten op. Dat zou ik dus afraden om te eten. Komkommer levert niet zoveel op.

Worst kun je gerust eten want daar zit maar heel weinig in. ( 0 tot 0,5 gram koolhydraten)

16. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Drink je trouwens melk bij het ontbijt? Ik kan nl heel slecht tegen melk. Mijn waardes schieten er ook van omhoog!

17. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Nee ik drink bij het ontbijt koffie. Of water.
    Ik zal morgen eens zo'n gelderse gekookte worst halen.
    Dan kan ik elke keer een stukje nemen.
    In komkommer zitten weer te weinig suikers als tussendoortje.
    Dat neem ik dan extra bij het avondeten.
    Als tussendoortje pak ik het liefst een appel. Die kan je makkelijk meenemen en dan zakt mijn waarden niet zo.
    En vanaf nu een stukje worst.
    Want ik wil niet afvallen, maar ook niet mijn waarden omhoog halen.

Het is best nog een gepuzzel :)

18. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    grappig, dit zei ze vanochtend ook tegen mij. ik had gisteren een waarde van 9 na lunch. wou weten wat er gebeurde als ik een beker yogi bij eten nam... niet zo'n strak plan dus :D mocht af en toe inderdaad wel dingen proberen, of gewoon even eten waar ik echt echt zin aan heb (broodje vlokken bijvoorbeeld) maar wel 1x in de week.

@minnimouse1974: ik los het honger gevoel op met komkommer, kaas of worst. of een glas water. dit helpt ook goed.

en wat al is gezegd: in druiven zit best wel veel koolhydraten. in bananen ook. je kunt ze beter vermeiden. aardbeien bevatten maar 5g koolhydraten op 100G, een appel zit al op 16g met 150g. komkommer heeft er 1 of 2 geloof ik :)
    het kost in het begin wel even wat tijd om te kijken wat je tussendoor het beste kan nemen. elk lichaam reageert anders op bepaalde producten namelijk.

19. Minniemouse1974

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik prik trouwens 1,5 uur na het eten.
    Ik zag dat jullie 1 uur na het eten prikken?
    Ik ga zo ook maar even voor het eten prikken.
    Hoeft niet, maar ik ben wel benieuwd.

Ik eet graag 's avonds kipfilet,boontjes, sla en krieltjes.
    En jullie?

20. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Je moet een dieet trouwens niet door elkaar halen met een dieet om af te vallen. Je moet normaal blijven eten, dus wil jij een stukje worst, neem die dan gewoon. Er zit bijna niks in vlees.
    Ik bedoel hiermee te zeggen dat je (afgezien de enorm zoete dingen) wel normaal moet blijven eten, als je dan te hoog komt te zitten, dan is dat wel een indicatie dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Maar als je gewoon elke dag je normale dingen eet en dan de curves hebt die je in je openingspost hebt, dan is er niks aan de hand.

Want ik 'merk' (misschien is dat niet zo) dat je nu een beetje bang bent om te eten en dan hoog te zitten. Je hoeft geen honger te hebben, als je maar weet waar je op moet letten. Dit zie ik dan als het dieet, je moet er gewoon puur op letten, waar wel of niet veel koolhydraten inzitten en waar niet.
    Hieronder wat voorbeelden:

Dingen waar weinig koolhydraten in zitten:

-ei
    -groenten
    -kaas
    -vlees/vis
    -light frisdrank (denk er om niet elke light drank is zonder koolhydraten)
    -sla

Enkele dingen waar veel onverwachte koolhydraten in zitten:

-Pita broodjes
    -Suikervrije chocola (zit meer koolhydraten in dan gewone chocola)
    -gepaneerd vlees (in het paneermeel zitten veel koolhydraten)

Dingen waar veel koolhydraten inzitten:

-Banaan
    -Druiven
    -Chinees eten
    -Bonen
    -Aardappels
    -Zoetigheid (snoep, jam etc)
    -Pindakaas

Hier is ook een lijst: De koolhydratenlijst .nl (bovenaan kun je de categorieën uitzoeken, in dat uitschuifvenster.)

Dit heb je elke dag nodig als zwangere:
    5-7 sneetjes brood besmeerd met halvarine
    1-2 plakken kaas
    1-2 plakjes vleeswaar
    4-5 opscheplepels aardappelen, rijst of pasta
    4 opscheplepels groente
    100 gram vlees, vis, kip of vegetarische vervanging (rauw gewicht)
    1 eetlepel margarine of olie voor de bereiding van de warme maaltijd
    2-3 glazen melk(-producten)
    2 stuks fruit
    totaal minimaal 2 liter vocht

Deel Deze Pagina