bedorven moedermelk ... ik word er gek van !

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door NikkiF, 31 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo,

Ik ben ten einde raad ... Sophie zou eigenlijk vanmiddag naar opa en oma gaan omdat wij met Thijs naar een voorstelling gingen. Ik had daarom gisteravond een flesje afgekolfde melk van 10 dagen geleden in de ijskast gezet om te ontdooien. Opa en oma hadden helaas de griep en belden af. Sophie is dus meegegaan naar de voorstelling, maar de melk stond nog in de ijskast. Mijn man gaf haar net het flesje (om 20.45). Toen ik de melk van het kolfflesje in de Aventfles deed ook het goed en smaakte het ook goed, maar Sophie weigerde te drinken. Toen ik de fles open deed rook het weer zuur en smaakte het weer bedorven. Het zag er heel waterig uit, met een soort witte puntjes er in. We hebben het maar weer weggespoeld.

Ik ben melk aan het kolven voor donderdagavond als ik repetitie heb en voor vrijdag als ik weer werken moet. Dit is samen een grote hoeveelheid, 520 ml. Ik heb nu 290 ml bij elkaar, maar heb hier dus totaal geen vertrouwen in dat deze melk nog goed is op het moment dat Sophie het drinken moet. Ik voel me hier vreselijk bij ... zit zo vaak te kolven deze dagen en dan ook nog helemaal voor niets. Wat moet ik doen ? Ik kan het niet vers meegeven want dat krijg ik nooit bij elkaar. 390 ml moet ik dan hebben voor vrijdag, dan zou ik vanaf woensdag moeten kolven om het vrijdag nog houdbaar te houden, maar ik moet Sophie ook gewoon voeden dus ik ben heel bang dat ik de voedingen dan niet bij elkaar krijg.

Heb jij een tip voor mij. Ik zie er al vreselijk tegenop om weer aan het werk te gaan en door deze ervaring van net al helemaal ...

Ijskast en diepvries doen het overigens gewoon en alle flesjes en kolfonderdelen zijn gesterilliseerd in de magnetron.

Alvast bedankt !

Groetjes,
    NikkiF

2. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Op de site van LLL heb ik het volgende gevonden:

Als de melk na koelen of invriezen erg ranzig ruikt, kan ervoor gekozen worden de melk direct na het afkolven tot vlak onder het kookpunt te verhitten. Er verschijnen dan luchtbellen aan de randen van de pan, maar de melk kookt nog niet. Dit verhitten inactiveert lipase, waardoor de vetten in de melk niet meer afgebroken worden. Na het verhitten wordt de melk snel gekoeld en ingevroren. Moedermelk die op deze manier is behandeld is nog steeds een gezondere keuze dan kunstvoeding.

Dit is misschien de oplossing. Er staat echter dat het direct na het kolven verhit moet worden. Daar heb ik op mijn werk geen mogelijkheid voor. Is het ook mogelijk de afgekolfde melk van een dag (de hele dag heeft deze melk dan in een koeltas in een ijskast gestaan) bij thuiskomst te verhitten en dan in te vriezen ?

Ik ben echt ten einde raad ... ik wil ook per se niet overstappen op KV voor de twee dagen dat ik niet werk ... Deze behandeling van de melk is noodzakelijk voor één dag.

Bedankt !

Nikki F

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat je beschrijft is een best vaak voorkomend fenomeen. Super lastig. Soms drinken kindjes het wel....maar soms ook niet.

De melk wordt een beetje zepig.
    Zoals je de melk beschrijft is wel goed. Zo ziet moedermelk eruit. Beetje waterig blauwig met vlokjes of een laagje witter vet. Daarover geen zorgen.

Wat je schrijft kan goed. Na een werkdag verhitten. Beter iets later dan niet. Het gaat erom om het zo snel mogelijk te doen zodat de lipase minder zijn werk kan doen. daarom dus hoe eerder hoe beter.

Soms hebben vrouwen het alleen wanneer de melk ingevroren is geweest en niet wanneer de melk in de koelkast wordt bewaard (Zelf had ik dat ook, zodra ik het invroor was het mis. Melk kan je 5 dagen in de koelkast bewaren, misschien dat je daarmee al geholpen bent)

Lees hier nog een uitgebreid stuk over jouw probleem

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Zure en andere moedermelk

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina