Hoi, Thijmen heeft een vriendje op school waar hij graag ook na school mee speelt. Nu is het echt een lief joch, dus ik vind het geen probleem als hij bij ons speelt. Maar... hij komt wel uit een probleem gezin. Moeder is laks en niet betrokken, laat hem al vanaf 5 alleen overal naar toe gaan (oa alleen naar school) en laat hem ook alleen door de wijk banjeren (hij stond een keer bij ons voor de deur, terwijl er toch echt wel minstens 10 minuten lopen tussen onze huizen zit). Haar vriend heeft een alcohol probleem en er zijn ook incidenten bij hen thuis geweest waarbij de politie moest komen. Ik wil dus niet dat Thijmen bij dat vriendje thuis gaat spelen, ik voel me daar niet prettig bij. Maar hoe leg ik dat goed uit aan Thijmen? Hij vroeg er gister naar en toen heb ik het maar gegooid op dat zijn vriendje een stuk ouder is (is ook zo, kindje is nu 7 en thijmen bijna 6) en veel meer mag en ik vind dat hij die dingen nog niet mag. Iemand tips?
Moeilijk zeg. Ik denk dat je het zo heel goed doet. Je ontneemt je zoon zijn vriendje niet, en houdt de dingen zo goed in de gaten. Veel meer kan je niet doen, denk ik?
Hier ook zo'n soortgelijke situatie, buiten spelen vind ik prima samen of anders stimuleer ik ze om bij ons thuis te spelen zodat ik het nog een beetje in de gaten kan houden. Het jochie an sich is hartstikke leuk maar ik laat ons kind ook liever niet daar spelen. Tot nu toe is het met gelukt maar nu met de kou en regen ben ik bang dat ik er niet aan ontkom....Sem wil ook graag eens daar spelen en dat snap ik ook wel want het zijn vrienden...heb nog niet bedacht hoe ik hem ervan kan weerhouden om daar binnen te spelen ..
Ik denk dat je niet teveel moet uitleggen in zo'n situatie. Je kan vanalles uitleggen maar soms is nee gewoon nee, prima voor deze situatie. Ik zou mijn kind daar ook niet laten spelen, veel teveel risico.
Hier onze oudste wel een aantal keer gespeeld bij een kindje uit haar klas waarvan de ouders het (op zijn zachts gezegd) niet helemaal op orde hebben: vroeger verslaafd, huis is een bende, roken in huis, erg asociaal en weet ik wat. Maar op een gegeven moment ontkwam ik er niet aan dat ze ook eens daar ging spelen. Heb het dan over misschien drie keer in het jaar 2 uurtjes en weet dat het op zich ok gaat daar, maar dat het absoluut niet mijn manier van doen is. Ze spelen daar ook nog vaak buiten dus ik laat het maar zo.. Eerder kon het lang zo dat ze hier speelden etc, maar op een gegeven moment wilde ze ook echt heel graag daar spelen. Vind dat je goed bezig bent hoor zo!
Vinden de ouders het eigenlijk wel goed als je zoontje daar binnen gaat spelen? Sommige ouders willen dat niet, dus dan houdt het dan meteen al op. Toen ik zelf kind was woonde ik in een heel slechte buurt met veel probleemgezinnen. Bij een vriendinnetje bijvoorbeeld was er weinig speelgoed en kregen we nooit iets te eten/drinken en was het huis heel vies en er liep een boze scheldende vader rond. Dus toen ik dat een paar keer gezien had wilde ik ook helemaal niet meer daar spelen en mijn vriendinnetje wilde ook veel liever bij ons spelen en het liefst ook blijven eten. Dus ik zou nog eventjes het leugentje wat je nu verzonnen hebt volhouden en hem dan toch een keer laten ervaren hoe het daar is. Grote kans dat hij het helemaal niet leuk vindt daar! En in de tussentijd lekker verwennen als ze bij jou spelen.
Dank voor alle ervaringen! Het is bij hun in huis denk ik niet zo slecht dat het echt een bende is oid (ben wel eens bij de deur geweest). Maar er zit echt veel niet goed in dat gezin en ik durf er niet op te vertrouwen dat het goed gaat als Thijmen daar zou zijn. Hij is wel op het feestje van dat jongetje geweest, maar dat was in zo'n ballenbak. Daar was dus genoeg ander personeel enzo. Kijk wel een beetje hoe het ontwikkelt, hoop het in elk geval zo lang mogelijk af te houden! Als Thijmen wat ouder is, is het ook makkelijker. Dan kan hij ook zelf alleen door de wijk enzo en kunnen ze ergens op een plein/speeltuin spelen.