tekenen schrijven 4 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wuppie 01, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Ben even benieuwd of er meer kinderen zijn met het volgende "probleem"
    mijn zoontje is inmiddels ruim 4.5 en kan bijna niets met een pen of potlood.
    Het begint al dat het niet duidelijk is of hij links of rechts is , hij wisseld tijdens het tekenen om van hand. pengreep is ook verkeerd.

Hij probeert het wel en als hij een auto tekent moet je heel veel fantasie hebben wil je het zien. ;)

Ik denk dat vooral dat links rechts het moeilijk maakt, maar wanneer ga je hier wat intesiever mee aan de slag ?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nu, denk ik. Dl krijgt al commentaar op haar nog niet perfecte pengreep, en die is net 3. Even overleggen met school?

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zou het ook even met school overleggen, waarschijnlijk heeft de juf dat al wel gezien en helpt ze hem daarbij. Zo niet, dan weet ze het meteen en kan ze er op letten.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het links/rechts hoeft geen probleem te zijn. Bij dochter was het na 9 maanden groep 1 nog niet duidelijk of ze nu echt links of rechts is.
    Inmiddels schrijft ze met links in groep 3. Met kleuren wisselt ze af en toe nog af. Korfballen doet ze met rechts (misschien vanwege de voorbeelden van de docent?) Beiden zit er dus wel in.
    Papa is volledig rechts - ik ben volledig links.

Sommige kinderen zijn beter met de grove motoriek dan met de fijne motoriek. En dan is er soms nog het stukje interesse. En ook op dit gebied kunnen ze soms ineens grote sprongen maken.

Wat al gezegd is; overleg eens met de juf.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste van bijna 9 schrijft met links maar badmintonnen en tafeltennissen doet ze met rechts ;). Ze voelt altijd wel even wat ze het fijnst vindt, dat vindt ze best lastig om te bepalen. Mijn man is net zo, schrijft met links maar tennis en darten doet hij met rechts.

6. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Hoe is het uiteindelijk duidelijk geworden, hebben jullie hier iets extras voor gedaan ?
    Hier wisseld hij ook met alles eten rechts knippen links strijk kralen beide.
    Ik krijg nu alleen het idee dat het hem met tekenen belemmerd het is met beide kanten niet veel. Hij heeft dit ook door en stopt er helemaal mee.

Op school weten ze het Ok maar heeft het geen prioriteit, daar zijn ze al blij als hij stilzit ;)
    Ik ga het even overleggen zodat we in de vakantie kunnen oefenen en een lijstje maken wat hij met wat doet

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij is dit heel normaal. Mijn dochter is ook heel lang een ontzettend stumpertje geweest met een pen of potlood, ondanks dat ze heel veel tekende en schreef. Ze is nu een paar maanden 5 en sinds het begin van dit schooljaar kan ik zowaar regelmatig zien wat ze heeft getekend of lezen wat ze heeft geschreven (hoewel ik soms wel flink mn best moet doen). Niet iedereen is even snel even handig met de fijen motoriek. Als ik mijn oudste dochter met mn jongste dochter vergelijk denk ik dat de jongste véél en véél sneller zal zijn met tekenen en schrijven. Zij kan nu met 2 zelf haar jas open en dicht ritsen, terwijl mn oudste dochter dit pas met ruim 4 kon. Ik zie ook duidelijk aan hoe ze hun vingertjes bewegen dat de jongste van nature veel behendiger is in haar fijne motoriek.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Voorkeurshand ontwikkelen én een correcte pengreep zijn processen die 'klaar' zijn rond een jaar of 6.
    Bij sommige kinderen is de voorkeurshand al vroeg duidelijk, maar dat dit nog niet duidelijk is in de kleuterleeftijd is op zich normaal.
    Er was laatst ook een topic over de pengreep. Er is een verschil tussen de pen op de juiste manier vasthouden en een correcte pengreep met juiste motorische aansturing. Bewegen vanuit de vingers ipv de hele hand kunnen kinderen ergens tussen 4 en 6 jaar.
    Wat tekenen betreft, mijn dochter is 4,5 en heeft een prima fijne motoriek. Toch tekent ze nog niet heel veel, ze begint nu een beetje andere dingen te tekenen dan alleen poppetjes met een hoofd en benen, maar heel veel kun je er nog niet uit wijs worden. Ook dat is heel normaal....

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter is ook 4,5 jaar, maar kan ook nog geen auto tekenen hoor. Moet dat dan? Ze tekent niet eens duidelijke mannetjes...

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn dochter is ook 4,5 en heeft een pen en potlood ook volledig verkeerd vast. Volgens de ergotherapeute heel logisch gezien haar hypermobiliteit. De ergo geeft aan dat school de pengreel wel in de gaten moet houden en tijdig moet gaan bijsturen als ze echt leert schrijven, maar dat het op deze leeftijd nog heel normaal is. Mijn dochter tekent trouwens ook nog compleet onherkenbare dingen.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ik heb het overgelaten aan school. In groep 3 gaan ze schrijven en dan gaan ze wel een keuze maken. Dat is hier dus links geworden.
    Verder hadden ze in groep 2 voldoende werkjes etc - dus thuis deden we hier niets extra's aan.

Toevallig moet ze in de kerstvakantie naar de schoolarts, ik ben benieuwd of die er nog iets over te zeggen heeft (niet omdat ik me zorgen maak, maar gewoon nieuwsgierigheid)

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Als er geen voorkeurshand duidelijk wordt heeft een school daar wel een protocol voor hoor, dan kunnen ze eerst observeren en daarna zelfs een toets waarmee ze kunnen meten met welke hand alles het beste gaat en het meest gebruikt wordt.

Wat betreft tekenen, mijn 4,5 jarige tekent wel duidelijke tekeningen, lucht, gras, zon, huizen en mensen. Maar hij tekent al zeker sinds hij 2 is. Net als zijn broer houdt hij daarvan dus hij tekent al een hele tijd en is daardoor die beginfase van krassen/niets duidelijks voorbij. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn op deze leeftijd. Wel vind ik met 4,5 dat de school echt wel een beetje meer aandacht eraan mag besteden. Het kan toch zo een jaar duren voor je de juiste pengreep hebt aangeleerd als het niet meezit. En met zes jaar start het schrijfonderwijs al normaa gesproken in groep drie.

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje van net 5 is duidelijk rechtshandig (en linksbenig) maar z'n kunstwerken zijn echt kunst zeg maar, moeilijk te ontcijferen :D ...zijn interesse ligt daar niet en heeft duidelijk mijn tekentalent.

14. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Fijn om even wat vergelijkingen te horen. Ik weet namelijk alleen van m'n dochter die begon pas te tekenen met 4 op school en dat waren gelijk poppetjes en kon redelijk snel d'r naam schrijven.

Ik heb het even met de juf overlegd en die vond het kwa zn leeftijd nog niet zorgelijk. Ga iig oefenen met een kraal of buddy in z'n hand zodat hij een potlood goed vasthoud, welke hand laten we hem nog kiezen.
    Verdere fijne moteriek is goed.

Deel Deze Pagina