Huisbezoek mentor brugklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nummer4, 11 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Het was al eerder aangekondigd, maar de mentor van mijn oudste wil op huisbezoek komen. Dit doen ze standaard in de brugklas.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan je er van verwachten en wat is het doel van het huisbezoek?

2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Dat heb ik zelf vroeger gehad met de mentor van de 3e of 4e klas. Vreselijk vond ik dat!
    Bij onze kinderen op school doen ze het (gelukkig) niet, maar bij vriendjes op andere scholen wel.
    Misschien willen ze gewoon een inschatting maken of er bijzonderheden zijn en hoe het gezin is, maar als er niks bijzonders is hoef je je denk ik ook verder geen zorgen te maken en is het vooral een kennismaking.

Nummer4 vindt dit leuk.
  3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ken het wel van de basisschool maar op het voortgezet waren het altijd driehoeksgesprekken (metor, leerling, ouders) op school

Maar bij elk gesprek wordt er wel geïnformeerd hoe het thuis gaat, wat de gezinssamenstelling is en of er nog bijzonderheden zijn.

Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, bij mij in de brugklas tig jaar geleden. Denk zodat ze van school echt even persoonlijk kennis kunnen maken en meteen kunnen zien hoe de thuissituatie is. Dat zal in de meeste gevallen prima zijn, maar als je ziet dat een leerling met meerdere broertjes en zusjes in een klein flatje woont, kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat huiswerk maken best onrustig kan gaan of meer van zulke dingen.
    Was verder hetzelfde als op school.

Knut10, Athina en Nummer4 vinden dit leuk.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Dank jullie voor de antwoorden! Mijn zoon zei al: "ik hoef mijn kamer echt niet op te ruimen hoor want die hoeft ze niet persé te zien." Mooi smoesje om niet op te ruimen haha...

Athina vindt dit leuk.
  6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Haha ja dit was bij mij toentertijd ook. Ik vond het vet stom. Ze heeft wel mijn kamer gezien toen :roflmao::roflmao: Maar het was waarschijnlijk ook om thuissituatie In te schatten en mijn ouders vonden het wel fijn.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Haha, bij mij kwam ze gelukkig niet mijn kamer bekijken! Een deel van het gesprek was alleen met mijn ouders.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Bij mij kwam de mentor ook thuis, was gewoon even koffie drinken en zo’n oudergesprek zoals op de basisschool ook. Dus over wat de verwachtingen zijn van de leerling en ouders, of ze het idee hebben dat er voor bepaalde punten extra aandacht voor nodig is (bv leren plannen ofzo), wanneer en hoe kun je aan de bel trekken mocht dat nodig zijn, dat soort dingen. Ik was er het hele gesprek bij en vond het vreselijk ongemakkelijk, mijn mentor was een wat oudere man die heel welgemanierd was, een beetje een chique heer - en ik vond mijn ouders maar ‘boers’ :D Mijn kamer heeft hij niet gezien.
    En nu als ouder denk ik, ach, gewoon een gesprekje met koffie of thee erbij, kom maar langs ;)

Hier op de basisschool werd het ook gedaan, maar zijn ze er mee gestopt tijdens corona en niet meer mee gestart. Voor jonge kinderen is het gewoon super leuk om even je kamer en je konijn te kunnen showen natuurlijk. Mijn jongste kwam vanaf zolder gewandeld met de stofzuiger toen ze 4 was;’Kijk juf! Wij hebben ook een stofzuiger!’ :D Maar pubers hoeven vast geen stofzuigers te showen :D

9. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Ik zou toch echt vriendelijk bedanken, ook op nog geen een school meegemaakt sinds de oudste op school zit, en dat waren best wat scholen... elkaar spreken kan op school, thuis is thuis en veilig, daar hoeft niemand van school zich te laten zien. Oudste zou dat ook pertinent weigeren, die is heel stellig hierin. En zelf zit ik er ook niet op te wachten, wij zijn in ons gezin allemaal erg gesteld op onze rust en privacy.

10. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Nog nooit van gehoord eigenlijk, moet er ook niet aan denken als ik heel eerlijk ben. Ben al blij als de mentor in de klas überhaupt al komt opdagen, die heeft echt geen tijd/zin om naar huizen van de kids te gaan ookal zijn dat er maar 12 ofzo

11. tuc

tuc Niet meer actief

O wat leuk! Ben vast een uitzondering, maar ik zou dat heel gezellig vinden. Helemaal prima dat ze hier komen kijken.
    Wij zijn ook ouders die een nauw contact houden met leerkrachten en docenten, zowel op het PO als VO. (Nu is dat in de situatie van mijn kinderen ook belangrijk, maar anders ook). Dus hier zou dat geen enkel probleem zijn.

Jessi79 en Nummer4 vinden dit leuk.
  12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Als er problemen zijn snap ik goed dat het contact intensiever is, maar ik vraag me af hoe ik me het nauwe contact voor moet stellen als er geen problemen zijn met het kind.
    Wij hebben geen bezoek van de mentor aan huis. Wij zijn wel met onze brugklasser op school geweest voor een gesprekje met de mentor. Helemaal prima.
    Maar wij gaan echt niet elke keer voor 10 minuten gesprekken naar het VO. Het is niet naast de deur, een goed half uur rijden, om dan 10 minuten met de mentor te praten:
    hoe gaat het met M? Ja goed.
    Hoe gaat het met het huiswerk? Ja goed. Heeft hij moeite met plannen? Nee helemaal niet.
    Is hij veel tijd kwijt aan zijn huiswerk? Nee, niet echt.
    Hoe gaat het in de klas met M? Ja prima, doet goed mee.
    Tien minuten om en we kunnen weer naar huis.....

Tja, ik wil best betrokken zijn bij de school en mijn kind, maar als het gewoon goed gaat hebben er ook niet heel erg de behoefte om naar school te rijden om te horen dat het idd goed gaat.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zeg ook niet dat iedereen het zo moet doen als wij;)
    Maar wij gaan dus wel voor die 10 minutengesprekjes. Hier kun je 3 docenten kiezen en is het 3x 10 minuten. (Maar wij rijden ook langer dan dat we daar zijn)
    Wij horen over het algemeen ook: het gaat uitstekend. Maar toch vind ik dat korte contact waardevol. Je krijgt een beeld bij de docenten en zij bij de ouders.
    En als het nodig is om wel een keer iets te bespreken zijn de lijnen wat korter.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Hier kunnen we ook 3 leraren kiezen. En idd iedereen geeft er een andere invulling aan. Ik kan me in jullie situatie goed voorstellen dat je het fijn vind om contact met de leerkrachten te hebben. Jullie hebben al heel wat achter de rug.
    Grote kans dat wij dan ook meer naar school zouden gaan hoor.

tuc vindt dit leuk.
  15. Knut10

Knut10 Bekend lid

16 mrt 2022
    980
    1.195
    93
    Vrouw
    Wat goed dat ze bij iedereen even thuis langskomen! Waarschijnlijk om even (zonder vooroordelen) de thuissituaties op te pikken die wellicht wat extra aandacht nodig hebben (plek om huiswerk te maken aanbieden als daar thuis geen ruimte voor is, etc).

Jessi79, chrystel73, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik heb het nog nooit gehoord maar ik vind het wel een goed initiatief. Eens met @Knut10 zo kunnen ze in sommige gevallen beter inspelen op de situatie en dus ook behoefte van een kind.

17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

Ik ben dat nauwe contact ook gewend op het PO omdat onze oudste soms best een uitdaging kan vormen. Het schooljaar/de brugklas is nog maar net gestart en de lijntjes met de mentor zijn heel erg kort heb ik al gemerkt. In de tweede week belde ze me al op ivm wat probleempjes die meteen de kop in gedrukt werden.
    De huisbezoeken zijn standaard op deze school werd ons verteld en ik ben er ook wel blij mee. Even een één op één met de mentor en een wat meer persoonlijke kennismaking gok ik zo. We zullen het zien volgende week.

Knut10 en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina