bedreiging door schizofreen

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Fijn dat het W niet is maar zn stemmen, maar dat betekend niet dat hij niks zou kunnen doen als hij al eens eerder is ontsnapt...bah eng hoor!
    Ik zou tegen je vriedin zeggen dat je de inrichting wel gaat inlichten omdat je er niet van slaapt. dat de bedreigingen steeds erger worden en ook echt serieus en grof zijn.
    En ook doen, voor je eigen veiligheid en die van je gezin!
    als je dit niet doet en er gebeurd wat vergeef je het jezelf nooit en ik vind dat ook een taak van een moeder, je gezin beschermen!

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik zou het wel serieus nemen gezien zn ziekte.
    Denk dat het meeste effect de instelling is, die zitten op dit moment het dichtste bij hem en kunnen er naar handelen.

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik vind persoonlijk dat je hier nogal wat uitspraken doet zonder de patient in kwestie te kennen.
    Je gelooft niet dat hij wat komt doen?! Waar baseer je deze informatie op?
    Het is geen normalr gang van zaken dat hij berichtjes kan sturen?! Waar baseer je dit op?!

Ik werk zelf in de forensische psychiatrie (wel met een compleet andere patienten groep) maar val regelmatig in op een afdeling waar momenteel veel schizofrenen zitten (die al een delict hebben gepleegd).
    Sommigen mogen wel een mobiel hebben anderen niet. Dus het instellingsbeleid kan overal anders zijn..

Wel ben ik het met je eens dat de TS dit moet (let op: MOET) melden bij de instelling. Vraag een gesprek aan met de persoonlijk begeleider of een behandelcoordinator.
    Zij moeten van dit soort dingen op de hoogte gebracht worden. Dan kunnen er eventueel preventieve maatregelen gesteld worden en aanpassingen gedaan worden in zijn behandeling en begeleiding.
    Spreek vooral je zorgen uit en blijf er niet mee lopen.
    Hun kunnen je ook goed adviseren of aangifte doen in dit geval nut heeft...

4. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Mijn schoonmoeder heeft ook dergelijke 'aanvallen'. Maar dat wil niet zeggen dat zij over mijn grens heen mag gaan!

De inrichting bellen, de politie bellen!

Want die stemmen kunnen in daden veranderen en dat kun je beter voor zijn!

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

De instelling informeren, die moet geholpen worden. Jammer voor hem dat hij het 'even niet meer weet', maar als hij wat doet is het te laat.
    En eventueel ook de politie, mocht er iets gebeuren dan weten ze het vast. Daar hoef je geen aangifte te doen, een melding kan ook.
    Heel veel sterkte, wat verschrikkelijk!! (Ook voor je vriendin uiteraard)

6. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    het zal absoluut heel naar zijn voor je vriendin, volgens mij zit je daar ook mee dat je haar niet wil kwetsen . Maar het is voor jullie en zijn veiligheid dat je er echt melding van maakt.
    Deze mensen zijn zo onvoorspelbaar.
    Ik zou tegen mijn vriendin zeggen :
    "sorry, ik weet dat hij zelf er misschien niets aan kan doen. maar ik voel me nu echt in de positie gezet dat ik iets moet ondernemen.
    Het is niet persoonlijk naar vriendin toe maar uit veiligheid voor alle betrokkenen".
    dan contact opnemen met de instelling en voor de zekerheid ook een melding maken bij de politie.
    sterkte ermee meid, dit zijn absoluut heel vervelende dingen om mee te maken.

7. kvinna

kvinna Niet meer actief

Wat een sympathieke reactie. Mijn maag draait zich om van 'inrichting', zijn moeder ermee 'confronteren' en 'mag niet over mijn grenzen gaan'. Schizofrenie is een zeer ernstige psychiatrische aandoening, gepaard gaand met psychoses. In een psychose is iemand totaal niet meer aanspreekbaar en kan hij of zij ook ongelooflijk sterk zijn. Dan kom je er niet met zweverige b*llshit.
    Zijn moeder heeft hier niets mee te maken omdat zij a) niet verantwoordelijk is voor zijn uitspraken en daden en b)zijn wanen niet kan wegnemen. Dat kan alleen middels medicatie, maar het lastige is dat het ontbreken van ziekte-inzicht heel frequent voorkomt bij deze stoornis. De patiënt denkt als de medicatie is aangeslagen dat er niets aan de hand is en stopt dus met de medicatie. Heel triest.
    Voor je eigen veiligheid: melden bij het pz en alert blijven. Heel veel sterkte, en je vriendin ook. Het zal je zoon maar zijn...

8. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Die stemmen in zijn hoofd.. Zichzelf of niet, zijn levensgevaarlijk! Politie en inrichting waarschuwen inderdaad! :(

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Politie en instelling bellen! Nu...

Collega van mijn zus is laatst aangerand door een patient die ook naar de stemmen luisterde :( dus bellen, voor je eigen veiligheid, en die van je kinderen.

10. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik zou zeker te weten naar de politie gaan! Die stemmen in zijn hoofd kunnen hem ertoe brengen dat hij vreselijke dingen kan doen... Als hij uit de inrichting komt en je zegt dat hij weet waar je woont dan heb je grote kans dat hij zijn woorden waar gaat maken. (als die stemmen in zijn hoofd hem dat vertellen)
    De politie kan hem in ieder geval in de gaten houden.
    En hou je kinderen ook goed in de gaten!

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou inderdaad de inrichting bellen!

12. NoLu

NoLu Niet meer actief

Ik heb de politie gebeld voor advies en die vinden dat ik aangifte moet komen doen. Dit kan alleen pas zaterdag want verder zitten ze vol.

Ook heb ik mijn vriendin ingelicht en ze snapt het wel. In mijn situatie had ze hetzelfde gedaan. Je weet gewoon niet wat zo'n jongen gaat doen als hij in een psychose zit.

13. ikkke

ikkke Bekend lid

29 mrt 2010
    560
    0
    0
    Onze mooie kids.
    Rotterdam
    Goed van je dat je aangifte gaat doen.
    Begrijp dat het moeilijk is tegenover je vriendin maar het is gewoon een zorgelijke situatie.
    Gelukkig begrijpt ze dit ook.
    Ik hoop voor je dat het hierbij dan ook op houd en dat je je snel weer veilig kan voelen.
    Succes voor zaterdag

14. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

En de instelling al gebeld?

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat vraag ik me ook af, of je al contact hebt gehad met de instelling. Ze mogen jouw niks vertellen, maar dat neemt niet weg dat de informatie die jij geeft voor hun wel heel belangrijk kan zijn om hem beter te helpen. En daar ben jij in deze situatie ook mee geholpen!

Verder heel goed dat je al contact hebt gehad met de politie. Ik weet dat het in bepaalde situaties (bij bedreiging) mogelijk is om (ook voordat er aangifte is gedaan!) in het systeem vast te leggen dat als je belt, dan er dan gelijk een reactie moet komen. En dat ze dan dus niet zeggen "we zijn druk, over een uurtje komt er eens iemand kijken" (zoals bijvoorbeeld bij verder ongevaarlijke dingen zoals geluidsoverlast wel eens kan gebeuren.) Misschien een idee om dat ook te regelen. Misschien niet omdat het direct noodzakelijk is, maar wel voor je eigen gevoel van veiligheid.

Ik weet niet heel veel van schizofrenie, maar wel dat de betreffende patiënten vaak erg onberekenbaar zijn. Het is voor jou en ons dus niet te zeggen of het alleen bij bedreigingen blijft of dat hij eventueel verder zou kunnen gaan. Daarom is het heel belangrijk dat je toch maatregelen neemt. Ik vind het heel goed van je dat je de eerste stap al hebt gezet door contact op te nemen met de politie. En ook fijn dat je gewoon open hierover bent richting je vriendin en dat zij dit ook begrijpt. Het zal voor haar ook erg moeilijk zijn, denk ik.

16. Sterretjexx

Sterretjexx Actief lid

15 okt 2012
    269
    0
    0
    NULL
    NULL
    naam van de ziekte zegt het al schizofreen. Ik ken ook iemand van dicht bij die het heeft. Je kan niet inschatten hoe zo'n iemand is, of wat je kan verwachten. Ik weet niet hoe je het kan benoemen, maar ontoerekeningsvatbaar is wel een woord wat bij de ziekte past. Zowieso zou ik de begeleiders inlichten. Of je wat met de politie aankan weet ik niet, maar zwart op wit is altijd goed. Dus wel een aangifte doen!

Liefs

17. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ik hoop dat je de instelling ook gaat bellen

Sterkte en succes zaterdag

18. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Enge situatie zeg. Wel goed dat je aangifte gaat doen. Ik zou niet weten hoe ze dit op pakken bij de instelling, maar het is zeker het proberen waard. Misschien kan je vriendin helpen als ze evt mogelijkheid heeft om met een vaste begeleider of hulpverlener van de persoon in kwestie te praten. Dat is weer een stapje dichter bij als dat je naar de instelling belt en je verhaal moet doen bij een telefoniste. Niet dat die het niet goed doet hoor.. dat weet ik niet, maar ik bedoel meer dat het weer een paar stappen dichter bij de bron is als dat het eerst een paar dagen (weken) door de administratie heen moet zwerven.

Succes!

19. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    In ieder geval fijn dat je vriendin het wel begrijpt dat je niet anders kan, en dat ze aangeeft dat ze het zelf waarschijnlijk ook had gedaan.

20. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zou ook naar de instelling bellen, ik geloof niet dat aangifte doen zo veel zal uithalen.... En daarnaast is het pas over een paar dagen zaterdag, lijkt mij verstandig als de instelling zsm de behandeling aanpast.

Deel Deze Pagina