Bedrijf wil geen uitkeringsgerechtigde als sollicitant.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door dinh, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Klopt inderdaad.

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    De realiteit is nu eenmaal dat er bij iedere sollicitatie gediscrimeerd wordt, sommige bedrijven nemen geen vrouwen boven de 25 omdat zebang zijn dat ze zwanger worden, sommige bedrijven nemen geen buitenlanders aan, of andersom. Kijk eens op de website van werk.nl hoeveel vacatures daar wel niet op staan waar bij staat dat de voorkeur uit gaat naar een bepaalde doelgroep, oud, allochtoon, deels afgekeurd, in principe is dat allemaal discriminatie maar het wordt wel geaccepteerd omdat het anders omschreven wordt. Ik denk dat iedere werkgever wel bepaalde voorkeuren heeft waardoor hij iemand wel of niet aanneemt maar het staat gewoon erg cru in een advertentie maar in praktijk selecteer je op bepaalde eigenachappen.
    Ik heb zelf ook jaren de weekendhulpen aangenomen maar moest selecteren op leeftijd alles boven de 16 was te oud voorkeur voor een niet roker ;), en je zoekt dan toch een bepaald persoon en iedereen die daar niet aan voldoet wijs je af, zo werkt het nu eenmaal

3. Alexandra2008

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Tja, je kunt je schouders ophalen en je erbij neerleggen, of je probeert er wat aan te doen.
    Natuurlijk selecteer je op bepaalde eigenschappen, dat is logisch. (Als het tenminste relevant is voor de functie.) Maar bij voorbaat mensen uitsluiten zonder ze een kans te geven is handelen op basis van vooroordelen.

4. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik denk dat die man zich ook wel in zijn vingers snijd zo.
    Ik zou bv. Ook niet meer solliciteren nu. Iemand met zulke ideeenbwil ik niet voor werken.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat heb ik idd aan den lijven ondervonden toen ik met 27 jaar op zoek ging naar een nieuwe functie. Geen enkele uitnodiging voor een gesprek....
    Nadat mijn man van hun personeelschef had gehoord dat vrouwen die naar de 30 toe gaan en een relatie hebben, vaak niet worden geselecteerd omdat werkgevers dat zwangerschapsverlof maar lastig vinden, heb ik op mijn CV mijn meisjesnaam weggelaten en dus alleen de naam van mijn man gebruikt. Ineens stroomden de uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken binnen en had ik binnen de kortste keren een andere baan.
    Dus gediscrimineerd wordt er toch wel... dan kun je maar beter duidelijk hebben op basis van welke gronden dat gebeurt :(

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Klopt helemaal. Ik ben zo nederlands als het maar kan. En heb een oud friese naam met een oerfriese achternaam...
    Alleen denkt iedereen bij mijn voornaam dat ik uit verweggiestan kom. Ik zet dus vaak alleen mijn voorletter neer en merk dat ik dan sneller reactie krijg als wanneer ik mijn naam volledig neerzet. Schandalig!

7. Aloe

Aloe Niet meer actief

Hier net zo......

Kreeg vaak als reactie dat ik te hoog geschoold was.
    Tja en als alleenstaand moeder van 27 jaar was ik ook niet aantrekkelijk.

En nu als zwangere met al 2 kindjes waarvan 1 overleden zal ik ook wel niet enorm aantrekkelijk want tja trauma enzo.....
    En oh ja ook nu zit ik in een uitkeringssituatie want tja ziektewet, baan kwijtgeraakt vanwege bezuinigingen ( dat ik er een half jaar uitlag vanwege zw en het overlijden dat deed er niet toe volgens hun, ik heb 1 kaartje ontvangen van ze en een telefoontje na 8 weken, auw nog een pijnpunt ja pfffffffff)

Maar goed straks ben ik een volwassen moeder met kids, partner, huis en alles ( voor nu) op een rijtje. Wie weet maakt mij dat interessanter. Ik heb ook wel besloten dat ik hele aparte, leuke, uitspringende brieven ga schrijven. Eerst durfde ik niet teveel uit de ban te springen omdat ik per se een baan moest hebben maar nu maakt het weinig uit. Heerlijk gevoel.....

8. Alexandra2008

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    @Aloe
    Klote dat het zo is gelopen bij je. Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt. (Ook al een tijd werkloos nu.)
    Heel veel succes met de bevalling en later met solliciteren!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik stop straks na mijn verlof met mijn huidige baan en ga dan dus ook op zoek naar iets anders, op m'n gemakje :)
    Ik ga dus wel heel duidelijk maken in m'n brieven ook dat "nu mijn gezin compleet is en ik een tijdje in alle rust de tweede thuis zelf heb kunnen verzorgen" ik erg veel zin heb in een nieuwe baan... Zoiets :D
    Dat zal hopelijk helpen om gewoon weer veel uitnodigingen te krijgen, want aan m'n CV en werkervaring zal het niet moeten liggen :)

10. Aloe

Aloe Niet meer actief

Thanks!

Ach ja. Ik had ook niet meer voor dat soort lui wille werken.
    Maar ja...

11. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
    Ik denk wel dat je nu een interessantere partij maakt iig.

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Deze meneer zegt het vooraf. De anderen laten je opdraven of iig brieven schrijven en weten bij voorbaat al dat jij het niet gaat worden.
    Ja lullig ja. Maar er wordt overal op gediscrimineerd al is dat vaak niet zichtbaar. Want ook al zegt de regering dat je bvb niet op leeftijd mag discrimineren ben er maar gerust op dat ze dat WEL doen. Dat is DE reden dat mijn man al 3 jaar thuis zit en wij binnen kort fijn de bijstand in kunnen. Want ook ik met mijn 38 ben te oud om aangenomen te worden. Jammer genoeg zal ik toch nog 26 jaar moeten overbruggen voor ik een schammel pensioentje krijg.

Deel Deze Pagina