wazo uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door gwen89, 26 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gwen89

gwen89 Nieuw lid

26 mrt 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste, ik ben op 23-02-2011 met zwangerschaps verlof gegaan en mijn baas heeft vanaf die datum een wazo uitkering aangevraagd.
    ik kreeg het bericht dat deze was afgekeurd omdat volgens het uwv de bevallings datum buiten de periode van 10 weken ligt. ik ben op 21-03-2011 uitgerekend en valt het volgens mij nog in de 10 weken. ik heb dus in februari nog een aantal dagen gewerkt. hier van heb ik ook een bewijs naar het uwv gestuurd en kreeg het antwoord terug dat de wazo uitkering alsnog word afgekeurd omdat ik in de maand januari 2011 niet heb gewerkt.ik heb een 0 uren contract en die loopt nog tot eind juni 2011. ik weet nu niet goed wat ik wel kan doen omdat ik te jong ben voor een bijstand of ww uitkering. ik ben namelijk 21 jaar en woon nog bij mijn ouders. ik heb een kindje van 1 geboren op 04-03-2010 en verwacht nu mijn 2e kindje. en heb dus wel geld nodig
    ik hoop op een spoedig en behulpzaam antwoord alvast bedankt.

vriendelijke groet,
    Gwen van Beusekom

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Gwen89,

Als de vermoedelijke bevallingsdatum of de werkelijke bevallingsdatum valt binnen 10 weken na het einde van het dienstverband kan je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen.

Voor de WAZO-uitkering kijkt het UWV naar de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór het verlof. Het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in deze periode wordt het dagloon genoemd.
    Het kan zijn dat je recht hebt op een WAZO-uitkering maar dat bijvoorbeeld het dagloon nul is omdat je in de loonperiode voorafgaande aan je eerste verlofdag geen inkomsten hebt gehad.
    Actuele informatie vind je hier.

Als je belt met de UWV Werknemers Telefoon (0900-9294) dan kan mijn collega je informeren over de reden van de afwijzing van de WAZO-uitkering.

Als je geen recht hebt op een UWV-uitkering heb je wellicht recht op een uitkering via de sociale dienst van je gemeente. Als je jonger bent dan 27 jaar gelden de regels van de wet investeren in jongeren. (WIJ). De sociale dienst van je gemeente kan je hierover informeren.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina